PLK SA podpisały umowę ze Strabagiem na prace przy obiektach inżynieryjnych między Żywcem a Suchą Beskidzką. Wartość kontraktu to 31,45 mln zł. Prace będą częścią kompleksowej modernizacji trasy.
Strabag już w czerwcu 2024 r.
został wykonawcą modernizacji linii 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka. Zakres zamówienia „projektuj i buduj” nie obejmował jednak prac budowlanych na mostach i wiaduktach (tylko prace projektowe były uwzględnione w zakresie dodatkowym, z którego zamawiający postanowił skorzystać). Obecna umowa jest wynikiem zlecenia w trybie zamówienia podobnego dla tego samego wykonawcy. Warunki kontraktu, w tym – cenę, PLK SA ustaliły ze Strabagiem w drodze negocjacji.
W zakres zamówienia wchodzi 10 mostów kolejowych i jeden wiadukt. Znajdują się – jak wyliczono w dokumentacji przetargowej – w km: 48,884, 49,885 (most na Stryszawce między Suchą a Stryszawą), 54,893, 56,713, km 65,743, 70,583, 73,954, 76,445, 79,263, 80,442 (most na Sole w Żywcu) oraz 80,880.
Prace muszą zostać wykonane w ciągu 723 dni (niespełna 2 lat) od podpisania umowy. Mniej więcej w tym samym czasie powinna zakończyć się
cała modernizacja linii między Żywcem a Suchą. Zdegradowane torowisko ma zostać wymienione, co umożliwi podniesienie prędkości maksymalnej do 100 km/h (a na łukach – 60-80 km/h).
Zmodernizowane zostaną perony na stacjach i przystankach Stryszawa, Lachowice, Lachowice Centrum, Kurów Suski, mijanka Hucisko, Pewel Wielka, Pewel Wielka Centrum, Pewel Mała, Żywiec Sporysz. Obiekty będą przygotowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Zaplanowano też remont 90 przepustów oraz 55 przejazdów kolejowo-drogowych w Żywcu, Stryszawie, Lachowicach, Hucisku i Jeleśni.
Przed rozpoczęciem inwestycji po linii kursowało niewiele pociągów, które 35-kilometrowy odcinek pokonywały w 87 minut (z postojami na wszystkich przystankach) lub 77 minut (pospieszne). Modernizacja ma skrócić ten czas aż trzykrotnie. Najszybsze pociągi Żywiec – Kraków przez Suchą mają osiągać czas przejazdu rzędu 2 godzin.
Modernizacja została dofinansowana ze środków unijnego Funduszu Odbudowy.
Jej wartość to ok. 360 mln zł netto.