PKP Polskie Linie Kolejowe pochwaliły się podpisaniem kolejnych siedmiu umów o łącznej wartości 120 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy - prefinansowanych przez Polski Fundusz Rozwoju. Dotyczą one modernizacji systemu sterowania ruchem pociągów oraz szlifowania szyn na Centralnej Magistrali Kolejowej dla prędkości 250 km/h. W tym samym czasie CUPT podpisał z PLK kolejne umowy, tym razem na systemy informacji pasażerskiej.
Jak podają PLK, dzięki podpisanym w ostatnich dniach umowom wymienione zostaną systemy sterowania ruchem na linii kolejowej między
Opolem a Nysą (nr 287) na stacjach Komprachcice, Szydłów i Łambinowice. Sterowane będą one zdalnie ze stacji Łambinowice. Na stacji Komprachcice wybudowany zostanie peron nr 2, co umożliwi mijanie się pociągów pasażerskich. Będą też nowe urządzenia przejazdowe na przejazdach kolejowo-drogowych.
W Grabownie Wielkim lokalne centrum sterowania rozszerzy zakres działalności. Pracownicy kolei będą zdalnie prowadzić ruch na stacjach Międzybórz Sycowski, Bukowina Sycowska i Twardogóra (linia kolejowa Ostrów Wielkopolski - Grabowno Wielkie, nr 355) oraz stacji Dobroszyce (linia kolejowa Oleśnica - Chojnice (nr 281). W ramach inwestycji zostaną przebudowane urządzenia na stacjach i przejazdach kolejowo-drogowych. Kolejne prace dotyczą sterowania ruchem kolejowym na odcinku
Radom - Dęblin (linia kolejowa nr 26), o czym pisaliśmy tutaj.
Na stacji Rząsawa powstaną urządzenia zdalnego prowadzenia ruchu, które umożliwią zintegrowaną kontrolę nad stacjami Cykarzew, Brzeźnica nad Wartą i Biała Pajęczańska. Zwiększy się przepustowość, co wpłynie na efektywność wykorzystania linii kolejowej Częstochowa - Chorzew Siemkowice (nr 146). Jeden przejazd w miejscowości Kolonia Żurków zostanie wyposażony w sygnalizację świetlno-dźwiękową,
W nastawni
na stacji Kobylnica (linia kolejowa Poznań Wschód - Skandawa, nr 353) zbudowana zostanie komputerowa nakładka (na obecne urządzenia przekaźnikowe), co pozwoli przenieść sterowaniedo stacji Biskupice Wielkopolskie. Przewidziano zabudowę nowych elementów systemu sterowania ruchem kolejowym, m.in. sygnalizatorów świetlnych i urządzeń kontroli. Nowe urządzenia wraz z monitoringiem wizyjnym pojawią się też na przejeździe kolejowo-drogowym w obrębie stacji Biskupice Wielkopolskie.
Również nastawnia
na stacji Leszczyny (linia kolejowa Zabrze Makoszowy - Leszczyny, nr 149) zostanie wyposażona w nowoczesne urządzenia, które umożliwią zdalne sterowanie posterunkiem odgałęźnym Szczygłowice Kopalnia.
Kolejne prace na CMK
PKP Polskie Linie Kolejowe wciąż prowadzą prace zmierzające do podwyższenia prędkości na
Centralnej Magistrali Kolejowej. Czas prac został już oficjalnie wydłużony (po raz kolejny) - do końca 2025 roku, co
przewidywał już ponad rok temu w rozmowie z "RK" ekspert Piotr Malepszak. Tym razem PLK ogłosiła podpisanie umowy na szlifowanie szyn w torze nr 1 i 2 oraz rozjazdów na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie.
To jednak niewielka umowa, o wartości 20 mln złotych.
Umowa z CUPT na informację pasażerską
W ramach prefinansowania KPO przez Polski Fundusz Rozwoju, 10 października Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowało o podpisaniu z PLK kolejnej umowy, o wartości 102 187 227,10 złotych. To bardzo nietypowa umowa, bo wartość finansowania wynosi aż 100%. Projekt nosi nazwę „Zabudowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – Etap I” i podzielono go na sześć zadań:
- Zadanie 1 – Projektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 157 na odcinku Bieniowiec – Skoczów.
- Zadanie 2 – Projektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Cieszyn.
- Zadanie 3 – Projektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 191 na odcinku Goleszów – Wisła Głębce.
- Zadanie 4 – Zabudowa urządzeń SDIP na odcinku granica IZ Olsztyn – Jamielnik na linii kolejowej LK 353.
- Zadanie 5 – Projektowanie, dostawa i instalacja elementów CSDIP oraz SMW wraz z infrastrukturą techniczną na stacjach i przystankach osobowych w obszarze Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA.
- Zadanie 6 – Projektowanie i wykonanie robót budowlanych w obrębie LCS Rzeszów, w ramach którego zakłada się rozszerzenie obszaru sterowania istniejącego LCS Rzeszów o 2 stacje - podpisano już umowę w tej sprawie z wykonawcą