PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za blisko 33 mln zł netto na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w obrębie lokalnego centrum sterowania w Rzeszowie. Celem jest powiązanie systemów sterowania ruchem kolejowym, zbudowanych podczas poprzednich inwestycji.
Jak informuje PKP PLK, Lokalne centrum sterowania ( LCS) ruchem w Rzeszowie obejmuje obecnie swym zasięgiem odcinek od stacji Dębica do stacji Rzeszów Zachodni. Najnowsza inwestycja ma rozszerzyć zasięgu LCS-u, poprzez włączenie w obszar sterowania ruchem kolejowym stacji Rzeszów Główny i Rzeszów Staroniwa. Po inwestycji LCS będzie obsługiwał stacje: Dębica, Ropczyce, Sędziszów Małopolski, Trzciana, Rzeszów Główny oraz Rzeszów Staroniwa.
Dzięki LCS możliwe jest prowadzenie ciągłego nadzoru nad ruchem pociągów z jednego miejsca obsługi oraz bieżący monitoring ruchu kolejowego. Wiele funkcji wykonywanych dotychczas przez dyżurnych ruchu odbywać się będzie automatycznie – tłumaczy spółka w komunikacie prasowym.
Umowa to
efekt drugiego przetargu w tej sprawie - w poprzednim, ogłoszonym w ubiegłym roku, nie wpłynęła żadna oferta, a PKP PLK przeznaczyła na realizację zamówienia 20 mln złotych. Z drugim razem kosztorys był wyższy (23 mln złotych brutto), ale dalece niewystarczający; jedyna oferta, złożona przez Ground Transportation Systems (warszawska spółka z grupy Thales) opiewała na ponad 40 mln złotych. Po trzech miesiącach zastanowienia, PKP PLK zdecydowała się podnieść budżet i ją zaakceptować. Na wykonanie projektu oraz prac Thales będzie miał 34 miesiące od daty podpisania umowy.
Realizacja dodatkowych prac w obrębie LCS Rzeszów jest konieczna dla zintegrowania różnych systemów komputerowych, stacyjnych i liniowych, o czym inwestor nie pomyślał wcześniej.
Planowany termin zakończenia zadania to drugi kwartał 2026 roku. Finansowanie przedsięwzięcia przewidziane jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy, kiedy tylko będą one w końcu dla Polski dostępne.