PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś trzy umowy na wykonanie prac na liniach kolejowych nr 273 i 401, czyli Nadodrzance oraz jej przedłużeniu do Świnoujścia, o wartości netto ponad 0,5 mld zł. Rewitalizacja całego ciągu, która zostanie zrealizowana w ramach KPO, poprawi dostęp do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.
Dzisiejszy dzień przyniósł dobre wieści dla pasażerów oraz nadawców i odbiorców ładunków, korzystających z linii kolejowej nr 273, łączącej Wrocław ze Szczecinem przez Zieloną Górę, a także stanowiącej jej przedłużenie do Świnoujścia linii kolejowej nr 401. PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły bowiem trzy umowy na rewitalizację fragmentów tego ciągu o łącznej wartości ponad 0,5 mld zł. Jak informuje narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, na ok. 300 kilometrach linii kolejowych w województwach dolnośląskim, lubuskim i zachodniopomorskim zrealizowana zostaną m.in. oczyszczenie i uzupełnienie podsypki tłuczniowej, wymiana szyn i przebudowa rozjazdów, a także wyregulowanie sieci trakcyjnej.
Efektem inwestycji, która uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, będzie zwiększenie prędkości szlakowych dla pociągów pasażerskich i towarowych. Te ostatnie na wielu odcinkach będą mogły osiągnąć prędkość 100 km/h, co przełoży się na wyraźną poprawę dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Pociągi pasażerskie z Wrocławia do Szczecina pojadą z kolei krócej nawet o 40 minut (tylko pomiędzy Wrocławiem a Zieloną Górą 18 minut szybciej), natomiast między Szczecinem a Świnoujściem – o 10 minut.
Nawet 160 km/h dla pociągów pasażerskich, koniec zawstydzających ograniczeń prędkościJak informują PKP PLK, pociągi pasażerskie po zakończeniu rewitalizacji pojadą z prędkością do 160 km/h na Dolnym Śląsku oraz 140 km/h na odcinkach przebiegających przez województwa lubuskie i zachodniopomorskie. Po zakończeniu prac znikną ograniczenia prędkości, obowiązujące dziś na wielu odcinkach ze względu na stan techniczny torów, skutkujące ograniczeniem prędkości szlakowej dla pociągów towarowych nawet do 60 km/h, co trudno uznać za sytuację akceptowalną na strategicznym ciągu, zapewniającym dostęp do portów morskich.
– Modernizacja Nadodrzanki zwiększy potencjał portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki tej inwestycji towary z i do portu będą przewożone szybciej na trasie biegnącej przez województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie. Remont Nadodrzanki to dobry przykład pokazujący nasze kompleksowe podejście do rozwoju portów morskich. Inwestujemy nie tylko w infrastrukturę w portach, ale także w infrastrukturę dostępową, prowadzącą do portów, która zwiększa efektywność całego transportowego łańcucha logistycznego – komentuje cytowany w komunikacie prasowym wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, który odpowiada w resorcie za sprawy gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Nie sposób nie zwrócić uwagi na niebagatelne znaczenie inwestycji dla planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Poprawa przepustowości dzięki SBL na kolejnym fragmenciePKP PLK wskazują również, że inwestycja wpłynie w sposób korzystny na przepustowość całej trasy, m.in. dzięki zabudowie samoczynnej blokady liniowej na odcinku Rudna Gwizdanów – Grębocice, co wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Poprawie bezpieczeństwa ruchu sprzyjać będzie także modernizacja aż 27 przejazdów kolejowo-drogowych na odcinku Wrocław Pracze – Głogów oraz zabudowa "nowoczesnych systemów zabezpieczenia ruchu" na 16 z nich. Na jednym z torów szlakowych na odcinku Wołów – Małowice Wołowskie zaplanowano ponadto kompleksową wymianę nawierzchni, zaś na przystanku osobowym Chełmek Wołowski powstaną nowe perony. Cała inwestycja ma zostać zakończona w II połowie 2026 roku. Roboty zasadnicze ruszą już jesienią, po wcześniejszym dokończeniu dokumentacji projektowej.
– Środki unijne realnie zmieniają polską kolej. Dzisiejsze wydarzenie pokazuje wyraźnie, że mądre dysponowanie środkami KPO przekłada się na usprawnienia w ruchu towarowym, ale i pasażerskim. 100 km/h dla towarówek zmierzających do portów i skrócenie czasów przejazdu dla pasażerów podróżujących ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut. To robi wrażenie – mówi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Konferencja prasowa wiceministrów, w której udział wzięli również Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK, oraz Arnold Perepeczo, wiceprezes zarządu spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, odbyła się w szczecińskim porcie morskim, na Nabrzeżu Czeskim na niedawno zmodernizowanym Kanale Dębickim, który został pogłębiony do 12,5 metrów.
Trzech wykonawców, prawa opcji w zakresie SRK oraz SSP Za realizację prac na odcinku Wrocław Pracze – Głogów w ramach umowy o wartości netto 154 mln zł odpowiadać będzie Trakcja. Pomiędzy 116 a 285 kilometrem trasy prace wykona z kolei konsorcjum Dolkomu i SBM, które otrzyma za to 216 mln zł (wartość netto). Z kolei za prace na fragmencie Nadodrzanki pomiędzy 285 kilometrem a stacją kolejową Szczecin Podjuchy oraz na linii kolejowej nr 401 pomiędzy Szczecinem Dąbiem a Lubiewem odpowiadać będzie Colas Rail Polska, który wykona umowę o wartości 140 mln zł w ujęciu netto. Każda umowa dotyczy realizacji poszczególnych zadań w modelu "projektuj i buduj".
O otwarciu ofert w przetargu informowaliśmy na łamach "Rynku Kolejowego" na początku kwietnia.– W umowach na lubuską i zachodniopomorską część inwestycji przewidzieliśmy także prawo opcji, które umożliwi poszerzenie zakresu planowanych prac w zakresie systemu sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowy nowych urządzeń przejazdowych, co zwiększy bezpieczeństwo zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym – przypominają PKP PLK w komunikacie prasowym. Spółka wskazuje także, że w ostatnich latach zrealizowano już cały szereg inwestycji, które wpłynęły na poprawę dostępu kolejowego do Szczecina i Świnoujścia, wśród których wymienia m.in. modernizację tzw. stacji przyportowych oraz
wybudowanie nowego mostu kolejowego nad rzeką Regalicą w Szczecinie, który zastąpił stanowiący wąskie gardło jednotorowy most zwodzony.