Od niedzieli, 29 sierpnia zmieni się rozkład jazdy na kolei. Na Podkarpaciu po 12 latach podróżni skorzystają z połączeń na trasie Mielec – Dębica. Na Mazowszu będzie lepsza oferta połączeń w relacjach Warszawa – Radom. Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia wymaga zmian w kursowaniu pociągów przez stolicę. Od września dojazdy do szkół ułatwią nowe przystanki i zmodernizowane stacje m.in. w aglomeracji łódzkiej i krakowskiej.
Jesienna korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywała od 29 sierpnia do 6 listopada. PKP Polskie Linie Kolejowe wraz z przewoźnikami opracowały połączenia w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać możliwości linii kolejowych dla atrakcyjnych podróży, a wykonawcom zapewnić kontynuację prac. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany i reaktywacje.
Koleją z Mielca do Dębicy po 12 latach
Od 1 września – po dwunastoletniej przerwie, mieszkańcy Podkarpacia pojadą pociągiem na trasie z Mielca do Dębicy. Dostęp do kolei zapewnią nowe perony na przystankach: Wojsław, Rzochów, Rzemień, Tuszyma, Dąbie koło Dębicy, Pustków, Pustynia i stacjach: Mielec, Kochanówka Pustków. Przejazd na trasie z Mielca do Dębicy zajmie 35 min (poprzednio, z uwagi na stan torowiska, czas przejazdu wynosił ok. 1h 30 min).
Reaktywacja pociągów nie przyniesie w życiu Mielczan drastycznej zmiany. Oferta pociągów regionalnych, w porównaniu z autobusami, wyglądać będzie źle. Podkarpacki samorząd
nie potrafi wykorzystać efektów gigantycznego remontu linii 25 (który sam zlecił) za prawie 300 milionów złotych i od 1 września uruchomi tam tylko cztery pary pociągów. To, że będą kursować o 15 minut szybciej niż autobusy, zapewne na nikim nie zrobi wrażenia, ponieważ przewoźnicy autobusowi uruchamiają między miastami łącznie 14 par autobusów, także w godzinach wieczornych. Bardzo wątpliwe czy tak mizerna oferta kolei skłoni kogokolwiek do zakupu biletu miesięcznego. Jedyne pocieszenie jest takie, że w Dębicy przygotowano dla pasażerów dość dobre przesiadki w kierunku Tarnowa i Rzeszowa.
Dwutorowo do Radomia
Od niedzieli 29 sierpnia ustalona jest jazda pociągów po dwóch torach już na całej trasie między Radomiem a Warszawą. Zwiększy się przepustowość trasy i możliwe będzie uruchamianie większej liczby połączeń dalekobieżnych najkrótszą trasą przez Radom np. pociąg z Krakowa do Olsztyna pojedzie ok. 30 min krócej. W Radomiu będą dwa nowe przystanki, które ułatwią komunikację: Radom Gołębiów (pod wiaduktem na ul. Kozienickiej) oraz Radom Północny.
Więcej o linii radomskiej piszemy tutaj.Nowe przystanki na sieci PKP PLK
W ostatnich miesiącach mieszkańcy aglomeracji łódzkiej zyskali nowe przystanki: Łódź Retkinia i Łódź Warszawska. W aglomeracji krakowskiej dostęp do kolei zwiększyły: Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia, a w Olsztynie: Olsztyn Likusy, Olsztyn Redykajny, Olsztyn Jezioro Ukiel. Wygodniej wsiądziemy do pociągów m.in. na stacjach Kraków Bonarka i Łódź Kaliska.
Inwestycje w kolej – zmiany w Warszawie i na kolejowej zakopiance
Po wakacjach, przy mniejszym ruchu turystycznym, kontynuowana będzie modernizacja kolejowej „zakopianki”. Za pociągi dalekobieżne na trasie Kraków – Zakopane i regionalne na trasie Sucha Beskidzka – Zakopane, wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.
Całkowita przebudowa stacji Warszawa Zachodnia wymaga zmian w organizacji ruchu. PLK z przewoźnikami regionalnymi i dalekobieżnymi ustaliły optymalny rozkład jazdy z wykorzystaniem stacji Warszawa Śródmieście, Warszawa Gdańska. Pasażerów, którzy podróżują do Warszawy lub przewidują przesiadkę w stolicy, prosimy o sprawdzanie połączeń na
stolicadobrychrelacji.pl i
intercity.pl/pl/wwk/. O zmianach w rozkładzie jazdy
Kolei Mazowieckich można przeczytać tutaj.Więcej o zmianach w rozkładzie jazdy PKP Intercity
można przeczytać tutaj.