NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Linia Dębica – Mielec. Fatalna oferta pociągów po zakończeniu drogiego remontu

| Michał Szymajda 25.01.2021 177

Linia Dębica – Mielec. Fatalna oferta pociągów po zakończeniu drogiego remontu
fot. M. Szymajda
Kończą się prace modernizacyjne na linii 25 między Dębicą a Mielcem. Wygląda na to, że prawie 300 milionów złotych, które wydano na modernizację trasy, nie wpłynie na poprawę dostępności komunikacyjnej tej części Podkarpacia.
Prace na 32-kilometrowym, od lat nieremontowanym fragmencie linii 25 pomiędzy Dębicą a Mielcem, dobiegają końca. Trwają ostatnie prace przy budowie peronów, linia ma być otwarta dla ruchu w połowie 2021 roku. Od dawna oczekiwane prace torowe miały przynieść realną poprawę sposobu przemieszczania się pomiędzy miastami. Tymczasem nic takiego nie będzie miało miejsca. Oferta na modernizowanej za olbrzymie pieniądze linii będzie niezwykle uboga.

Cztery pary pociągów kontra trzynaście autobusów

– Zaplanowana do uruchomienia ilość pociągów na linii 25 od pierwszego września to 4 pary – napisał Tomasz Leyko, rzecznik prasowy podkarpackiego urzędu marszałkowskiego. Dlaczego na linii, która zdaniem PKP PLK jest niemal gotowa, pociągi pojadą dopiero od nowego roku szkolnego?

Urząd tłumaczy, że „nie ma pewności, że linia uzyska wszystkie dopuszczenia do prowadzenia ruchu” i „brak 100% deklaracji od kiedy”, więc urząd zaplanował otwarcie przewozów na wrzesień. Powód jest jeszcze jeden. Pomimo skierowania na naprawy i modernizację licznych pojazdów spalinowych i zakupu nowych, przedstawiciel regionu twierdzi, że brakuje mu spalinowych autobusów szynowych do obsługi linii.

– Nie zakończono jeszcze elektryfikacji linii 71, gdzie obecnie jest użytkowany tabor spalinowy, który będzie przeniesiony do obsługi pociągów na linii 25, a rezerwa taborowa w okresie wakacji jest wykorzystywana do obsługi pociągów o charakterze turystycznym m.in. w kierunku Medzilaborec (Słowacją), czy też w kierunku Roztocza (Zamość, Horyniec-Zdrój) – odpowiada Tomasz Leyko.

Na pocieszenie Leyko dodaje, że w Dębicy cztery pociągi będą skomunikowane z pociągami przyjeżdzającymi i odjeżdżającymi w kierunku Rzeszowa i Krakowa. Marna to satysfakcja, gdyż obecnie mielczanie mają do dyspozycji 13 bezpośrednich autobusów do Dębicy, którymi, jeśli zechcą, dotrą także na inne pociągi rozjeżdżające się po regionie. Rzecznik stwierdza jednak, że plany zwiększenia liczy pociągów z Mielca są. Nie wiadomo jednak, dlaczego tak ubogie i dlaczego uzależnione od tego, co zrobi PKP Intercity.

– Jeżeli na linii 25 nie pojawią się pociągi dalekobieżne IC, a uwarunkowania taborowe pozwolą (wspomniana elektryfikacji linii 71), planuje się dalsze rozszerzanie oferty pociągami regionalnymi np. pod potrzeby studentów, tj. od 1 października kurs niedzielny z Mielca do Dębicy na pociągi do Krakowa i Rzeszowa – dodaje Leyko.

Co z pociągami do Tarnobrzega?

Mimo, że we wcześniejszych deklaracjach pojawiła się obietnica przynajmniej dwóch pociągów relacji Dębica – Tarnobrzeg, ich także nie będzie. – Nie planuje się na obecną chwilę wydłużenia relacji Dębica – Mielec ze względu na dalsze prowadzenie prac remontowych linii 25 od Mielca na północ – oświadcza rzecznik Podkarpacia.

Jak informowały PKP Polskie Linie Kolejowe, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew – Mielec – Dębica” wpisana jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 296, 7 mln zł, z czego kwota dofinansowania unijnego to aż 209 mln zł. Tak olbrzymie pieniądze wydano po to, by uruchamiać tu cztery pary autobusów szynowych dziennie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5