NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP IC: W nowym rozkładzie 400 pociągów dziennie

| inf. pras 08.12.2022 3,7k

PKP IC: W nowym rozkładzie 400 pociągów dziennie
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
W nowym rozkładzie jazdy na sezon 2022/2023 każdego dnia na tory będzie wyjeżdżać średnio około 400 pociągów – informuje PKP Intercity. Zmiana kolejowych tablic czeka nas już w niedzielę 11 grudnia 2022 roku.
Analizę nowego rozkładu jazdy na kolei autorstwa Pawła Rydzyńskiego opublikowaliśmy już pod koniec listopada. Najbardziej medialną zmianą jest wznowienie po wielu latach połączenia do Wilna. Spore pozytywne zmiany zaszły w zakresie obsługi górskich kurortów. Chodzi m.in. o zakończenie remontu trasy do Wisły i więcej pociągów do Szklarskiej Poręby. O innych zmianach pisaliśmy w poprzednich tygodniach.

Nowe Flirt i więcej pociągów IC

Teraz szczegóły nowego rozkładu omówiło PKP Intercity. Jak podaje, każdego dnia na tory będzie wyjeżdżać średnio około 400 pociągów. Wśród połączeń ekonomicznych zwiększy się udział kategorii IC wśród pociągów jeżdżących m.in. z i do Warszawy, Krakowa, Poznania, Łodzi, Szczecina, Bydgoszczy, Olsztyna czy Kielc – mają być zestawione z nowych lub zmodernizowanych wagonów i zespołów trakcyjnych.

Do dyspozycji pasażerów są już pierwsze nowe elektryczne zespoły trakcyjne ED160 Flirt, a kolejne przewoźnik będzie odbierać w przyszłym roku. Nowoczesny pojazd będzie obsługiwać połączenie Kormoran, które dzięki temu otrzyma wyższą kategorię IC. Wraz ze zmianą kategorii zmieni się również trasa pociągu – w dni robocze pojedzie z Olsztyna do Bielska-Białej, a w weekendy do Wisły (do Wisły w weekendy kursować będzie także IC Daszyński z Warszawy). ED160 Flirt obsłuży także pociąg Kociewie relacji Gdynia Główna – Łódź Fabryczna – Gdynia Główna, który w nowym rozkładzie będzie jeździć już jako IC Kociewie.

W trakcie obowiązywania nowego rozkładu jazdy z funkcjonalności nowych pojazdów Flirt będą mogli skorzystać pasażerowie udający się w podróż pociągami IC Wybicki relacji Kraków – Poznań –Kraków i IC Osterwa relacji Kraków – Szczecin – Kraków.
Nowoczesny ED160 pojawi się także w nowym pociągu IC Kinga, który od maja przyszłego roku połączy Warszawę z Krakowem. Będzie kursował codziennie, a po drodze zatrzyma się między innymi w Radomiu i Kielcach. Z Warszawy pociąg wyjedzie ok. godz. 10:30, z kolei powrót do stolicy został zaplanowany ok. godz. 17:50 – podaje przewoźnik. 

Do obsługi połączeń PKP Intercity przeznaczona zostanie większa liczba świeżo zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Pojazd zacznie obsługiwać w grudniu kursujący pomiędzy Lublinem a Katowicami pociąg IC Sztygar oprócz kursujących już IC Bolko, IC Morcinek oraz IC Jagiełło. W kolejnych miesiącach zmodernizowane składy ED74 zaczną obsługiwać kursujący pomiędzy Krakowem a Poznaniem pociąg Pułaski oraz łączący Katowice z Poznaniem pociąg Spodek, które tym samym zmienią kategorię z TLK na IC – zapowiada PKP IC.

Zmiany zestawienia i podwyższenie standardu podróżowania obejmą również pociągi TLK Pobrzeże relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg – Łódź Fabryczna i TLK Zosia relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna. Pociągi zostaną zestawione ze zmodernizowanych klimatyzowanych wagonów standardu IC.

Więcej połączeń EIP z Warszawy do Trójmiasta i Krakowa

W nowym rozkładzie PKP Intercity zapewniło więcej połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem i Krakowem, które będą obsługiwane składami EIP. Od 11 grudnia na tory będzie wyjeżdżać 14 par pociągów tej kategorii w stronę dawnej stolicy Polski, a od marca także w kierunku Gdyni (do tego czasu 13). Nowe połączenia umożliwią między innymi podróż w najwyższym standardzie z Warszawy do Krakowa po godzinie 16:00, a od marca ze stolicy do Trójmiasta po godzinie 20:00.

Pasażerowie będą mieć do wyboru 33 (wliczając pociągi sezonowe) połączenia pomiędzy Trójmiastem a Warszawą. Czasy przejazdu na tej trasie będzie oscylować w granicach 3 lub nieco ponad 3 godzin dla kategorii TLK oraz IC. Pociągi ekspresowe (EIP) pokonają ją nawet o pół godziny szybciej. Mieszkańcy Pomorza zyskają od marca przyszłego roku nowe połączenie do Bielska-Białej przez Warszawę w postaci szybkiego Pendolino. W dni wysokiej frekwencji uruchamiane będzie dodatkowe połączenie kategorii EIC - ekspresowy skład Kaszub wyruszy z Gdyni o 20:30, aby około kwadrans przed północą dotrzeć do Warszawy. W nowym rozkładzie godziny kursowania pociągów ekonomicznych pomiędzy Gdańskiem a Warszawą ułożone są tak, aby zapewniać możliwości dojazdu o różnych porach dnia – zapewniło PKP IC.

Pociągiem PKP Intercity na Litwę za 25 euro

W nowym rozkładzie jazdy pojawi się nowe połączenie Kraków – Wilno – Kraków, które umożliwi podróże między Polską a Litwą z jedną przesiadką. Zapewni je pociąg IC Hańcza (w wyższej kategorii, dotychczas w TLK) kursujący do tej pory pomiędzy Krakowem a Suwałkami, zatrzymując się pod drodze w m.in. Warszawie i Białymstoku. Od 11 grudnia będzie kursował w wydłużonej relacji do znajdującej się na Litwie stacji Mockava, gdzie będzie skomunikowany ze składem kolei litewskich do Kowna i Wilna. Podróżowanie pomiędzy polskimi a litewskimi miastami będzie więc możliwe z jedną przesiadką. Składy będą podstawiane na ten sam peron, co ułatwi pasażerom przejście między pociągami. Podróż będzie odbywała się na jednym bilecie. Za podróż z Warszawy do Wilna pasażerowie zapłacą 25 euro, a do Kowna – 20.

W trakcie obowiązywania nowego rozkładu jazy mieszkańcy Poznania zyskają dodatkowe połączenie z Warszawą oraz stolicą naszego zachodniego sąsiada, Berlinem. Będzie to szósta para pociągów EIC, która będzie kursowała w relacji Warszawa – Berlin – Warszawa. Wszystkie pociągi będą mieć wspólną nazwę Berlin-Warszawa-Express. Trasę pomiędzy Poznaniem a Berlinem będziemy pokonywać średnio w czasie 2 h 40 min – informuje przewoźnik.

Łatwiejsze staną się także kolejowe podróże z Krakowa do Pragi, a to wszystko dzięki wydłużeniu do stolicy Czech relacji pociągu TLK Galicja, kursującego do tej pory pomiędzy dawną stolicą Polski a Ostrawą. Po drodze pociąg będzie zatrzymywać się m.in. w Katowicach, Zabrzu i Gliwicach.

Cykliczny rozkład z Lublina do Warszawy

Informowaliśmy również o tym, że  11 grudnia PKP Intercity wprowadza cykliczny rozkład dla pociągów z Lublina do Warszawy. Pociągi ze stacji Lublin Główny w kierunku Warszawy będą odjeżdżać 5 minut po pełnej godzinie, co ułatwi planowanie podróży koleją do stolicy.

Skróci się czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Katowicami – dzięki podwyższeniu prędkości na linii nr 133 najszybszy pociąg IC Wawel na tej trasie pokona ten odcinek o 4 minuty szybciej, w 48 minut.

Nowe miasta i przystanki na mapie połączeń PKP Intercity

Planowo od września przyszłego roku na tory wyjedzie nowy pociąg IC Wieniawski relacji Poznań Główny – Lublin Główny – Poznań Główny. Umożliwi on włączenie Przysuchy w województwie mazowieckim oraz Drzewicy w województwie łódzkim do siatki połączeń PKP Intercity.

Pociągi przewoźnika, jadące do i z Łodzi, zatrzymają się na dodatkowych stacjach. Dotychczas miały one postój wyłącznie na stacjach Łódź Widzew, Łódź Chojny oraz Łódź Fabryczna. Nowy rozkład przyniesie dla mieszkańców istotną zmianę, która przeniesie się na lepszą obsługę łódzkich pasażerów. Włączenie do rozkładu stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec zapewni mieszkańcom oraz innym osobom podróżującym do i z Łodzi dodatkowe możliwości przesiadek do komunikacji miejskiej – informuje PKP IC.

Jak dodaje przewoźnik, od maja przyszłego roku bydgoszczanie zyskają dodatkowe, poranne połączenie do Łodzi i Krakowa, a to dzięki wydłużeniu relacji pociągu IC Kazimierz kursującego pomiędzy Łodzią Fabryczną a Krakowem.

W wakacje dojazd do Ustki ułatwi sezonowy pociąg IC Jamno, który będzie kursować w wydłużonej relacji Kraków – Ustka – Kraków przez m.in. Opole i Częstochowę.

W zamian za dotychczasowy pociąg IC Wysocki, łączący Katowice z Warszawą, na tory wyjedzie nowy pociąg EIC Ondraszek, który będzie kursować w tej samej relacji (w trakcie rozkładu jazdy, po zakończeniu prac w stacji Czechowice-Dziedzice, pociąg zostanie wydłużony z i do Bielska-Białej). Z kolei skład EIC Panorama zestawiony z najnowszych wagonów PKP Intercity pojedzie pomiędzy Wrocławiem a Warszawą i zastąpi pociąg EIP. Pociąg IC Grottger relacji Przemyśl – Wrocław – Przemyśl zastąpi obecny skład IC Lwów Ekspress.

Wciąż ogromne utrudnienia na torach


Jak przyznaje PKP Intercity, kontynuowane będą prace inwestycyjne na stacji Warszawa Zachodnia, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na dalekobieżnej linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska lub Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej lub Warszawy Głównej.

Planowo do lipca mają trwać prace remontowe prowadzone przez zarządcę infrastruktury na krakowskiej linii średnicowej, co wpłynie na ograniczenia w ruchu w krakowskim węźle kolejowym. Od czerwca 2023 roku z powodu prac torowych na Centralnej Magistrali Kolejowej zawieszone zostanie kursowanie pociągów IC Warmia (na odcinku Warszawa Zach. – Kraków Gł.) oraz IC Łokietek (w całej relacji od Krakowa Głównego do Warszawy Wschodniej). W związku z zaplanowanymi pracami remontowymi, od marca do czerwca zostanie wstrzymany ruch na odcinku Tarnów – Krynica.

Ze względu na prace inwestycyjne ruch pociągów między Krakowem a Zakopanem zapewniony będzie w okresach szczególnie ważnych dla Zakopanego, czyli zimowymi wakacyjnym, a przez pozostałą część roku linia kolejowa łącząca obydwa miasta będzie zamknięta, na odcinku Kraków – Zakopane będą kursować autobusy zastępcze.

Kontynuacja prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz wymusi zawieszenie w marcu 2023 r. kursowania jeżdżących na trasie Warszawa – Przemyśl – Warszawa pociągów IC San oraz IC Witos. W zamian uruchomiony zostanie pociąg IC Rej relacji Warszawa Wschodnia – Kielce – Warszawa Wschodnia – podaje dość zaskakująco PKP Intercity. 

W trakcie rozkładu jazdy rozpoczną się długotrwałe prace inwestycyjne na odcinku Będzin – Katowice Ligota wraz z przebudową stacji Katowice, które wpłyną na przepustowość infrastruktury, regularność kursowania pociągów, a także czas przejazdu pociągów. W związku z inwestycją konieczne będą długotrwałe okresy ruchu jednotorowego również na odcinkach Katowice – Chorzów Batory oraz Katowice Zawodzie – Mysłowice.

Trwające prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Kietlanka – Białystok powodują, że ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo, a jedna para połączeń zostanie zastąpiona autobusami komunikacji zastępczej. Mimo dużych utrudnień, siatka połączeń została opracowana tak, aby zachować jak największą bezpośredniość połączeń z i do Białegostoku – zapewnia PKP Intercity. 

Ze względu na zaplanowane przez zarządcę infrastruktury prace inwestycyjne na linii nr 355, pociągi kursujące na trasie Wrocław – Łódź – Warszawa w trakcie rozkładu jazdy skierowane zostaną trasą objazdową przez Milicz i Krotoszyn. Planowane prace remontowe w tunelu na linii nr 274 w Trzcińsku mogą spowodować przerwy w ruchu pociągów jeżdżących do i z Jeleniej Góry.

Kontynuacja prac modernizacyjnych na odcinku Opole Główne – Opole Zachodnie i związany z tym ruch jednotorowy nadal będą wpływać na przepustowość linii i ograniczenia w cykliczności kursowania pociągów na trasie Katowice – Wrocław.

Trwające prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 351 sprawią, że wybrane pociągi pomiędzy Poznaniem a Szczecinem pojadą trasą alternatywną przez Rzepin (TLK Uznam) lub Białogard (IC Podhalanin). Przebudowa mostu w Szczecinie wymusi konieczność omijania stacji Szczecin Główny przez część pociągów.

W związku z pracami modernizacyjnymi prowadzonymi na odcinku Poznań Główny – Zbąszynek pociągi IC Stoczniowiec oraz IC Ukiel przez część roku zostaną zastąpione autobusami komunikacji zastępczej na odcinku Poznań Główny – Zielona Góra Główna – Poznań Główny.

Trwające prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 38 spowodują, że pociągi między Olsztynem a Białymstokiem kursować będą przez Szczytno i Pisz, a od maja nie dojadą do Giżycka. Wstrzymane zostanie kursowanie pociągu IC Niegocin, a skład IC Mamry będzie jeździć w skróconej relacji Wrocław – Olsztyn – Wrocław.

Kursujący wyłącznie w niedzielę skład TLK Krasiński relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny po raz ostatni wyjechał na tory 4 grudnia – podsumowuje przewoźnik. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5