NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

TLK Kormoran będzie pociągiem IC. Nie dotrze do Nysy, Kłodzka i Polanicy

| Michał Szymajda 12.09.2022 15k

TLK Kormoran będzie pociągiem IC. Nie dotrze do Nysy, Kłodzka i Polanicy
TLK Kormoran na pewno wypadnie z rozkładu jazdy. Połączenie zostanie skasowane w grudniu 2022, a wagony ciągnięte przez spalinową lokomotywę zostaną zastąpione przez nowoczesnego Flirta. Tyle, że ten ominie sporo średniej wielkości miast na Dolnym Śląsku. Zamiast tego dotrze do Bielska-Białej lub Wisły.
TLK Kormoran jest tak naprawdę zlepkiem pomysłów na połączenie dalekobieżne, które zadowolić może jedynie pasażerów poruszających się na niewielkie odległości. Z Olsztyna do Warszawy jedzie długo (prawie 3 godziny), a ze stolicy dociera do Katowic… w 4 godziny.

Idea piękna, wykonanie nie najlepsze

Później TLK Kormoran, zazwyczaj w konfiguracji dwuwagonowej, staje się pociągiem, który ma likwidować wykluczenie komunikacyjne południowej Opolszczyzny. Lokomotywa spalinowa prowadzi je po przeciętnie utrzymanej linii 137, zatrzymując się Głogówku (5 tysięcy mieszkańców, ale spory potencjał turystyczny), w Prudniku (21 tysięcy mieszkańców), w Nysie (43 tysiące mieszkańców i lokalne centrum administracyjne), w 5 tysięcznym Otmuchowie, prawie 8-tysięcznym Paczkowie i w węźle Kamieniec Ząbkowicki. Warto zaznaczyć, że pociągi na tej trasie regularnie, przynajmniej kilka razy w miesiącu, zastępowane są komunikacją autobusową. To generuje dodatkowe koszty po stronie PKP Intercity nie mówiąc już o złości pasażerów.

TLK Kormoran od Ząbkowic jedzie do Kłodzka, a dalej do Polanicy-Zdroju po górskiej linii 309. Dlaczego tylko do Polanicy a nie do Dusznik czy Kudowy? Głównie z uwagi na lokomotywę, która prowadzi TLK Kormoran. Musi ona poprowadzić wagony w ramach innego połączenia wracającego z Polanicy nad Bałtyk. Na dojazd do innych miejscowości w Kotlinie Kłodzkiej nie starcza więc już czasu… (piszemy o tym tutaj).

Kolejarze od dawna nazywają połączenie bardzo „przekombinowanym”. Trzeba zmieniać trakcję elektryczną na spalinową, połączenie jest nieatrakcyjne czasowo na niemal każdym z odcinków, a do tego niedobór spalinowozów w PKP Intercity sprawia, że często jest zastępowane autobusem na gumowych kołach. Wagony w łączniku do Polanicy również nie zachwycają. 

Kormoran dojedzie do Bielska lub Wisły

TLK Kormoran pełni jednak ważną rolę dla południowej Opolszczyzny, łącząc ją z Dolnym Śląskiem. Między Nysą a Kamieńcem Ząbkowickim w dni powszednie kursują bowiem tylko pociągi PKP Intercity: TLK Kormoran i TLK Sudety. Lokalni aktywiści zwracają uwagę, że choćby z tego powodu pociągu nie należy likwidować. Zaledwie 19 miesięcy (w grudniu będzie to 21 miesięcy) to ich zdaniem za mało, by pasażerów przyzwyczaić do połączenia, za którym idzie z resztą fama, że notorycznie jest zastępowane autobusami. Ale PKP Intercity już podjęło decyzję.

Spółka, w przysłanych do „Rynku Kolejowego” wyjaśnieniach podaje, że według informacji otrzymywanych od PKP PLK, w 2023 roku prowadzone będą na linii 276 (Wrocław – Międzylesie) oraz na węźle katowickim. To spowoduje utrudnienia w obiegowaniu pociągu TLK Kormoran, a trzeba przypomnieć, że to obiegowanie jest już teraz niezwykle karkołomne.

– W nowym rozkładzie założona jest więc zmiana trasy pociągu Kormoran oraz wykorzystywanego taboru. Od połowy grudnia planowane jest, aby pociąg kursował w relacji Olsztyn – Katowice – Bielsko-Biała/Wisła Uzdrowisko obsługiwany przez elektryczny zespół trakcyjny ED160 – napisała Katarzyna Grzduk, rzeczniczka PKP Intercity, która nazywa zainteresowanie połączeniem „niewielkim”. To właśnie miało wpłynąć na decyzję przewoźnika o braku komunikacji zastępczej od grudnia 2022 i skreśleniu go w tej wersji z rozkładu jazdy.

Zostaje TLK Sudety. Co z pociągami regionalnymi?

– Podróżni, na odcinku Kamieniec Ząbkowicki – Kędzierzyn-Koźle, będą mogli skorzystać z pociągu TLK Sudety (uruchamiany bez zmian) oraz połączeń regionalnych, natomiast na odcinku Wrocław – Polanica-Zdrój z pociągu IC Śnieżka i połączeń regionalnych – napisała Katarzyna Grzduk.

W weekendy do Kłodzka z Nysy będzie można dojechać jeszcze dwoma pociągami Polregio. W ciągu tygodnia połączenie Opolszczyzny z Dolnym Śląskiem po linii 137 zapewni tylko TLK Sudety.

Zwróciliśmy się do opolskiego urzędu marszałkowskiego i Dolnego Śląska z pytaniem o możliwość uruchomienia większej liczby pociągów regionalnych, łączących regiony po linii 137.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5