Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie zamawiają kolejnych 10 Elfów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
15-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Koleje Dolnośląskie

Podziel się ze znajomymi:

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego podpisał dziś z Pesą umowę na dostawę kolejnych dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf drugiej generacji. Oznacza to pełne wykorzystanie prawa opcji w obecnie obowiązującym kontrakcie. Pierwsze pojazdy z nowej transzy mają dotrzeć do Kolei Dolnośląskich w kwietniu 2026 r.

Jak tłumaczy samorząd województwa, dodatkowe pojazdy to odpowiedź na rosnące potrzeby przewozowe w regionie. Tylko w ostatnich trzech latach na Dolnym Śląsku kolej wróciła do m. in. Sobótki, Chocianowa, Świeradowa-Zdroju, Mirska, ale również do Mysłakowic i Karpacza, które dzięki działaniom samorządu województwa wróciły na kolejową mapę Polski po ponad ćwierć wieku.

Będzie 45 Elfów

Koleje Dolnośląskie skorzystały z opcji zakupowej, przewidzianej w kontrakcie z Pesą zawartym w sierpniu ubiegłego roku. W efekcie do województwa trafi kolejne dziesięć nowych EZT. Wcześniej, w 2020 r., przewoźnik podpisał umowę na 5 takich samych Elfów 2, zwiększając potem zakres zamówienia do 13, a następnie do 25 egzemplarzy. Po realizacji obecnego zamówienia KD będą miały 45 pięcioczłonowych Elfów 2, stając się ich największym użytkownikiem w Polsce. Cała flota Kolei Dolnośląskich wzrośnie wówczas do blisko 120 pojazdów trakcyjnych (elektrycznych i spalinowych), co oznacza wzrost o blisko 50% w ciągu kilku lat.

Wartość rozszerzenia umowy to blisko 440 mln zł (44 mln zł za jeden EZT). Pierwsze Elfy z puli 20 sztuk trafią na Dolny Śląsk w kwietniu 2026 roku.

W przyszłości – pojazdy bateryjne lub wodorowe?

Elfy 2 w barwach KD obsługują m. in. pociągi z Wrocławia do Legnicy i Lubina czy do Zielonej Góry (jak podkreśla spółka – najpopularniejsze i najszybsze w Polsce połączenia regionalne). – Współpracujemy na wielu polach. Tylko w tej kadencji podpisaliśmy umowy na dostarczenie aż 30 nowych pociągów [w tym spalinowych Elfów 3 – przyp. RK], dodatkowo mamy opcję na zamówienie kolejnych 20. I to nie koniec, bo właśnie trwają konsultacje nad możliwością zakupu taboru wodorowego lub akumulatorowego – przypomina odpowiedzialny za kolej wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rado.

– Eksploatacja Elfów przez KD to przykład doskonałej współpracy przewoźnika i producenta taboru, a jej efekty widać każdego dnia na torach. Niezawodność pojazdów i zadowolenie pasażerów to najlepsza wizytówka tego partnerskiego podejścia. Jestem przekonany, że przed nami jeszcze wiele wspólnych projektów zmieniających oblicze kolei regionalnej na Dolnym Śląsku – zapowiada prezes zarządu Pesy Krzysztof Zdziarski. Producent podkreśla, że pojazdy z bydgoskiej fabryki trafiają na Dolny Śląsk często nawet przed planowanym terminem odbioru.

– Dolny Śląsk to infrastrukturalne serce Polski, a ogromną rolę mają w tym Koleje Dolnośląskie. Dlatego niezmiernie cieszymy się, że rozwój KD tak mocno wpływa na rozwój całego regionu. Tworzymy nowoczesną kolej i robimy to z myślą o mieszkańcach – komentuje marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

Elf 3 dla ŁKA na testach na torze w Żmigrodzie

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

Elf 3 dla ŁKA na testach na torze w Żmigrodzie

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5