Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami rozpoczęły się testy elektrycznego zespołu trakcyjnego Elf 3 województwa łódzkiego. Z fabryki Pesy do Żmigrodu pojechała jednostka 60WE-002.
W maju mogliśmy zobaczyć,
jak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień, gdzie prowadzone były
ogólne testy i badania homologacyjne. Następny krok to testy dynamiczne na torze doświadczalnym w Żmigrodzie.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna, której województwo łódzkie przekaże najnowsze pociągi produkowane w bydgoskiej Pesie, zamieściła na Facebooku zdjęcia jednostki 60WE-002. Pojazd trafił już do Instytutu Kolejnictwa, gdzie są sprawdzane elementy konstrukcji, wózki jezdne czy systemy hamowania.
Warto przypomnieć, że województwo łódzkie zakupiło w sumie 14 Elfów 3 z Pesy Bydgoszcz, chociaż mogło pozyskać jeszcze sześć pociągów więcej. Zaważyły kwestie finansowe. Umowę na dostawę EZT-ów
podpisano w lutym 2023 roku (wówczas znane były pod nazwą Regio 160). Koszt zakupu to blisko 500 mln zł (140,1 mln – zamówienie podstawowe, 350 mln – dodatkowe składy).
Wszystkie pojazdy zostaną dostarczone do Łodzi do końca czerwca 2026 roku. Wówczas Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie dysponowała 53 pociągami: Flirtami 3 – w wersji dwu- i trójczłonowej, Impulsami 2 – w wersji trójczłonowej (z napędem elektrycznym oraz hybrydowym) oraz właśnie Elfami 3 – w wersji trójczłonowej.
Aktualnie Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego prowadzi także
postępowanie przetargowe na 18 (6+12 w opcji) elektrycznych zespołów trakcyjnych, ale już pięcioczłonowych. Te z kolei miałyby wyjechać na tory w 2029 roku i – prócz kursów w regonie – obsługiwać m. in.
wakacyjne połączenia do Trójmiasta.