Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Opóźnienie w dostawach Griffinów 200 dla PKP Intercity jeszcze większe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
12-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Opóźnienie w dostawach Griffinów 200 dla PKP Intercity jeszcze większe
Fot. NewagGriffin 200
Lokomotywy Griffin 200, które PKP Intercity kupiło w Newagu jesienią 2021 roku, mają już bardzo poważne opóźnienie w dostawach względem pierwotnie określonego przez spółkę terminu. A sytuacja związana z dostępnością lokomotyw w spółce jest ciężka. To zła informacja dla operatora przed letnim sezonem, który zacznie się za dwa miesiące.

Newag, który wygrał przetarg na dostawy dziesięciu (a później jeszcze pięciu, w ramach opcji) lokomotyw Griffin 200, zobowiązał się w drugiej połowie października 2021 roku do dostawy pierwszej sztuki szybkiego elektrowozu „w terminie 18 miesięcy od podpisania kontraktu”. Taki termin wypadał na kwiecień 2023. Tymczasem dopiero we wrześniu 2023 doczekaliśmy się prezentacji takiego Griffina na Trako (wzbudził on bardzo duże zainteresowanie).

Szybkie Griffiny z wagonami PKP Intercity dopiero na jesieni?

Mamy kwiecień 2024 roku, a żaden elektrowóz wciąż nie jeździ w barwach PKP Intercity, chociaż nie można powiedzieć, że Newag spoczął na laurach. Postępuje proces przygotowania go do kursowania w innych krajach, testowany jest w Czechach. Na początku 2024 roku PKP Intercity zapewniało, że pojazd rozpocznie pracę z wagonami PKP Intercity w końcu drugiego kwartału 2024. Już wiadomo jednak, że nie stanie się to przed wakacjami.

– Planujemy rozpocząć eksploatację Griffinów 200 do końca trzeciego kwartału bieżącego roku – napisał dyplomatycznie w odpowiedzi na nasze pytania Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity. Jak komentuje to producent?

– Griffiny zostaną przekazane PKP intercity niezwłocznie po uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji w Polsce. Lokomotywy będą mogły być wprowadzone do ruchu po przeprowadzeniu nie-zbędnych szkoleń i instruktaży – odpisał równie dyplomatycznie rzecznik Newagu, Łukasz Mikołajczyk.

Nie będzie Griffinów 200, będą Griffiny na 160

Oznacza to, że przed wymagającym sezonem letnim spółka nie otrzyma do dyspozycji bardzo oczekiwanych lokomotyw do prowadzenia większej liczby pociągów. Już teraz musi posiłkować się taborem PKP Cargo, Kolei Czeskich i kilku innych operatorów, by prowadzić nie tylko pociągi zagraniczne, ale także krajowe. Na szczęście sytuację poprawiają wchodzące na stan przewoźnika standardowe, jednosystemowe Griffiny na 160 km/h, dostarczane (zgoła inaczej niż wielosystemowej wersji na 200 km/h), w rekordowo szybkim czasie

Newag, według założeń umowy, ma na dostawę 10 lokomotyw czas do kwietnia 2025 roku. Do kwietnia 2026 roku wielosystemowe elektrowozy Griffin 200 mają być gotowe na wjazd do Czech, Niemiec, Austrii, na Węgry i Słowację. Na początku 2024 roku PKP Intercity zamówiło w Newagu kolejne 63 elektrowozy Griffin 200, pomimo poważnego opóźnienia pierwszego zamówienia.

Warto wspomnieć, że Newag prawdopodobnie otrzyma kontrakt na budowę dwutrakcyjnych pojazdów dla PKP Intercity. W budowie takich pojazdów, w wydaniu regionalnym, ma duże doświadczenie.

Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity szuka wielosystemowych elektrowozów

Tabor i technika

PKP Intercity szuka wielosystemowych elektrowozów

Jakub Rösler 23 lipca 2024

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Pasażer

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Łukasz Malinowski 23 lipca 2024

PKP Intercity. Wciąż 36% wagonów odstawionych

Tabor i technika

Nowe wagony pojadą w ekspresach PKP Intercity od 2026 roku

Tabor i technika

Blisko 20,3 mln pasażerów PKP Intercity w drugim kwartale 2024

Pasażer

Zobacz również:

PKP Intercity szuka wielosystemowych elektrowozów

Tabor i technika

PKP Intercity szuka wielosystemowych elektrowozów

Jakub Rösler 23 lipca 2024

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Pasażer

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Łukasz Malinowski 23 lipca 2024

PKP Intercity. Wciąż 36% wagonów odstawionych

Tabor i technika

Nowe wagony pojadą w ekspresach PKP Intercity od 2026 roku

Tabor i technika

Blisko 20,3 mln pasażerów PKP Intercity w drugim kwartale 2024

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5