Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Olkusz: Umowa na projekt łącznicy z programu Kolej Plus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
11-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Olkusz: Umowa na projekt łącznicy z programu Kolej Plus
fot. PKP PLK
PKP PLK podpisały umowę na projekt łącznicy Borowa Górka – Pieczyska. Będąca częścią programu „Kolej Plus” inwestycja ma skrócić czas jazdy pociągów z Olkusza do Krakowa. Jednocześnie ogłoszono przetarg na projekt rewitalizacji linii do Gorlic, przy której również ma powstać nowa łącznica – informuje Ministerstwo Infrastruktury.

Wartość podpisanej przez zarządcę infrastruktury umowy w sprawie połączenia Kraków – Olkusz to ponad 5 mln zł. W jej zakres wchodzi przygotowanie dokumentacji projektowej (do początku roku 2026), przeprowadzenie konsultacji społecznych, pozyskanie kompletu uzgodnień, pozwoleń i decyzji środowiskowych oraz pełnienie nadzoru autorskiego.

Olkusz – Kraków bez zmiany czoła i przesiadki

Choć budowa łącznicy Borowa Górka – Pieczyska została zgłoszona do programu przez samorząd województwa małopolskiego, sama inwestycja będzie miała miejsce tuż za jego granicą, w województwie śląskim (na obszarze Jaworzna). Według szacunków PKP PLK łącznica ma skrócić czas przejazdu pociągów z Krakowa do Olkusza o ok. 15 minut. Szacowany czas przejazdu na odcinku Olkusz – Bukowno – Kraków Główny po zakończeniu inwestycji to 52 min.

Dotychczas Olkusz nie miał dogodnego połączenia kolejowego ze stolicą regionu. Układ linii wymusza jazdę ze zmianą czoła lub przesiadką w Jaworznie Szczakowej, w dodatku po trasie bardzo odległej od linii prostej. Mimo skrócenia czasu zmiany czoła za sprawą niestandardowego rozwiązania wprowadzonego przez Polregio czas jazdy jest nadal mało konkurencyjny w stosunku do transportu drogowego.

Łącznica będzie dwutorowa i zelektryfikowana. Powstanie na niej nowy przystanek o roboczej nazwie Jaworzno Sosina w pobliżu zalewu o tej samej nazwie. Prędkość maksymalna będzie wynosiła 80 km/h. Przewidywany koszt budowy przekracza 200 mln zł.

Wyjazd z Gorlic – również na zachód

Już poza programem Kolej Plus PKP PLK przygotowują się do reaktywacji krótkiej linii 110 Gorlice – Gorlice Zagórzany. Do roku 2006 trasa ta zapewniała możliwość codziennego dojazdu pociągiem do centrum Gorlic. Obecnie jest wykorzystywana głównie w ruchu towarowym, choć od 2016 r. Przewozy Regionalne, a od 2018 r. Koleje Małopolskie uruchamiały na niej pociągi weekendowe.

Z początkiem października zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na dokumentację projektową dla rewitalizacji linii. Torowisko, sieć trakcyjna i punkty handlowe (stacje: Gorlice Zagórzany i Gorlice oraz przystanek Gorlice Glinik) mają zostać przebudowane. Zadanie inwestycyjne ma obejmować też budowę 700-metrowej łącznicy do linii 108, pozwalającej na wjazd bez zmiany czoła również od zachodu, od strony Krakowa i Nowego Sącza. Dziś taki wyjazd jest możliwy tylko w kierunku Jasła – tymczasem potencjalni pasażerowie byliby zainteresowani przede wszystkim podróżą w kierunku stolicy regionu. Warto przypomnieć, że województwo małopolskie początkowo zgłosiło tę inwestycję (połączoną z modernizacją linii 108 na odcinku Gorlice Zagórzany – Jasło) do programu Kolej Plus, ostatecznie jednak odstąpiło od jej realizacji.

Dokumentacja ma być gotowa w roku 2027. Ukończenie inwestycji zaplanowano na rok 2029. Zadanie zostanie sfinansowane z budżetu państwa.

Niedźwiedź: Będzie nowy peron – lub dwa

Również wczoraj podpisano list intencyjny w sprawie przebudowy stacji Niedźwiedź na linii kolejowej 8. Samorząd gminy Słomniki zadeklarował współpracę w poszukiwaniu źródeł finansowania jej modernizacji oraz w opracowywaniu dokumentacji projektowej (na podstawie gotowej koncepcji wielowariantowej, którą dysponuje już PKP PLK). W Niedźwiedziu mają powstać nowe perony (dwa jednokrawędziowe lub – jak obecnie – jeden wyspowy), przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz wyposażone zgodnie z standardami obowiązującymi obecnie na sieci PKP PLK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Roman Czubiński 12 lutego 2024

Tylko Koleje Mazowieckie chcą jeździć pod terminal w Modlinie

Infrastruktura

Zobacz również:

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Roman Czubiński 12 lutego 2024

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Roman Czubiński 30 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Roman Czubiński 12 lutego 2024

Tylko Koleje Mazowieckie chcą jeździć pod terminal w Modlinie

Infrastruktura

Zobacz również:

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Roman Czubiński 12 lutego 2024

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Roman Czubiński 30 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5