Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Olkusz: Umowa na projekt łącznicy z programu Kolej Plus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
04-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
11-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Olkusz: Umowa na projekt łącznicy z programu Kolej Plus
fot. PKP PLK
PKP PLK podpisały umowę na projekt łącznicy Borowa Górka – Pieczyska. Będąca częścią programu „Kolej Plus” inwestycja ma skrócić czas jazdy pociągów z Olkusza do Krakowa. Jednocześnie ogłoszono przetarg na projekt rewitalizacji linii do Gorlic, przy której również ma powstać nowa łącznica – informuje Ministerstwo Infrastruktury.

Wartość podpisanej przez zarządcę infrastruktury umowy w sprawie połączenia Kraków – Olkusz to ponad 5 mln zł. W jej zakres wchodzi przygotowanie dokumentacji projektowej (do początku roku 2026), przeprowadzenie konsultacji społecznych, pozyskanie kompletu uzgodnień, pozwoleń i decyzji środowiskowych oraz pełnienie nadzoru autorskiego.

Olkusz – Kraków bez zmiany czoła i przesiadki

Choć budowa łącznicy Borowa Górka – Pieczyska została zgłoszona do programu przez samorząd województwa małopolskiego, sama inwestycja będzie miała miejsce tuż za jego granicą, w województwie śląskim (na obszarze Jaworzna). Według szacunków PKP PLK łącznica ma skrócić czas przejazdu pociągów z Krakowa do Olkusza o ok. 15 minut. Szacowany czas przejazdu na odcinku Olkusz – Bukowno – Kraków Główny po zakończeniu inwestycji to 52 min.

Dotychczas Olkusz nie miał dogodnego połączenia kolejowego ze stolicą regionu. Układ linii wymusza jazdę ze zmianą czoła lub przesiadką w Jaworznie Szczakowej, w dodatku po trasie bardzo odległej od linii prostej. Mimo skrócenia czasu zmiany czoła za sprawą niestandardowego rozwiązania wprowadzonego przez Polregio czas jazdy jest nadal mało konkurencyjny w stosunku do transportu drogowego.

Łącznica będzie dwutorowa i zelektryfikowana. Powstanie na niej nowy przystanek o roboczej nazwie Jaworzno Sosina w pobliżu zalewu o tej samej nazwie. Prędkość maksymalna będzie wynosiła 80 km/h. Przewidywany koszt budowy przekracza 200 mln zł.

Wyjazd z Gorlic – również na zachód

Już poza programem Kolej Plus PKP PLK przygotowują się do reaktywacji krótkiej linii 110 Gorlice – Gorlice Zagórzany. Do roku 2006 trasa ta zapewniała możliwość codziennego dojazdu pociągiem do centrum Gorlic. Obecnie jest wykorzystywana głównie w ruchu towarowym, choć od 2016 r. Przewozy Regionalne, a od 2018 r. Koleje Małopolskie uruchamiały na niej pociągi weekendowe.

Z początkiem października zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na dokumentację projektową dla rewitalizacji linii. Torowisko, sieć trakcyjna i punkty handlowe (stacje: Gorlice Zagórzany i Gorlice oraz przystanek Gorlice Glinik) mają zostać przebudowane. Zadanie inwestycyjne ma obejmować też budowę 700-metrowej łącznicy do linii 108, pozwalającej na wjazd bez zmiany czoła również od zachodu, od strony Krakowa i Nowego Sącza. Dziś taki wyjazd jest możliwy tylko w kierunku Jasła – tymczasem potencjalni pasażerowie byliby zainteresowani przede wszystkim podróżą w kierunku stolicy regionu. Warto przypomnieć, że województwo małopolskie początkowo zgłosiło tę inwestycję (połączoną z modernizacją linii 108 na odcinku Gorlice Zagórzany – Jasło) do programu Kolej Plus, ostatecznie jednak odstąpiło od jej realizacji.

Dokumentacja ma być gotowa w roku 2027. Ukończenie inwestycji zaplanowano na rok 2029. Zadanie zostanie sfinansowane z budżetu państwa.

Niedźwiedź: Będzie nowy peron – lub dwa

Również wczoraj podpisano list intencyjny w sprawie przebudowy stacji Niedźwiedź na linii kolejowej 8. Samorząd gminy Słomniki zadeklarował współpracę w poszukiwaniu źródeł finansowania jej modernizacji oraz w opracowywaniu dokumentacji projektowej (na podstawie gotowej koncepcji wielowariantowej, którą dysponuje już PKP PLK). W Niedźwiedziu mają powstać nowe perony (dwa jednokrawędziowe lub – jak obecnie – jeden wyspowy), przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz wyposażone zgodnie z standardami obowiązującymi obecnie na sieci PKP PLK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij