NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Podkarpackie: Jesteśmy zadowoleni z frekwencji w pociągach do Gorlic

| Dominik Lebda 23.06.2016 47

Podkarpackie: Jesteśmy zadowoleni z frekwencji w pociągach do Gorlic
Pociąg osobowy na stacji GorliceFot. Szymon Ślusarz / facebook.com/reaktywacja.pociagow.Gorlice.Krakow
Z początkiem kwietnia, po dziesięcioletniej przerwie, pociągi osobowe powróciły do centrum Gorlic. Weekendowe połączenie Rzeszów – Gorlice cieszy się coraz większą popularnością. Czy to początek pozytywnych zmian w obszarze kolei regionu gorlickiego?
Jeszcze trzy lata temu, w ramach prac nad optymalizacją długości sieci kolejowej w kraju, polskie koleje chciały pozbyć się torowiska prowadzącego ze stacji Gorlice Zagórzany do stacji Gorlice. Zostało ono wytypowane do likwidacji, a szlak Stróże – Gorlice Zagórzany – Jasło do przekazania zainteresowanemu podmiotowi. Z biegiem czasu plany zarzucono. W tym roku, dzięki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego z Urzędem Miasta Biecz, Urzędem Miasta Gorlice, Starostą Gorlickim, Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego oraz działaczy społecznych, zdecydowano się na uruchomienie weekendowych pociągów Rzeszów – Gorlice.

Rośnie frekwencja

Pociągi Przewozów Regionalnych, uruchomione z myślą o uczniach i studentach dojeżdżających przede wszystkim do Rzeszowa, zaczęły kursować 1 kwietnia 2016 roku. Połączenie z biegiem czasu stawało się coraz bardziej popularne. Faktyczne efekty reaktywowanego połączenia Rzeszów – Gorlice – Rzeszów należy jednak oceniać na odcinku Jasło – Gorlice – Jasło. O taki odcinek zostały wydłużone relację pociągów Rzeszów – Jasło, natomiast z Gorlic do Rzeszowa połączenie jest skomunikowane w Jaśle z pociągiem z Komańczy.

– Badana frekwencja dotyczy przede wszystkim odcinka Jasło – Gorlice – Jasło i wynosi średnio do Gorlic 44 osoby, z Gorlic 31 osób. Frekwencja w pociągu do Gorlic stale rośnie. Ilość pasażerów korzystających z tego połączenia jest w obecnej chwili, przy wspomnianym progresie, zadowalająca zarówno dla organizatora, jak i operatora – powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” Monika Konopka z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.

Pociąg – test

Przedstawicielka UMWP tłumaczy, że wznowione połączenie do Gorlic jest dedykowane uczniom i studentom, stąd nie zakładano, że w okresie wakacyjnym pociągi będą kursowały. Biorąc pod uwagę długą przerwę w kursowaniu połączeń do Gorlic, oraz atmosferę wokół infrastruktury prowadzącej do tego miasta, inicjatorzy pomysłu traktują go jako test. W popularyzację tego środka transportu wkładane są duże wysiłki. Jednym z elementów jest system zniżek obejmujący miejsca typu muzea, gastronomia czy noclegi, oferowane na podstawie biletu kolejowego. Czy pociąg na stałe zapisze się w krajobrazie Gorlic?

– O dalszym kontynuowaniu tego pociągu zadecydują wspólnie marszałkowie województw oraz samorządowcy z Gorlic, którzy aktywnie włączyli się w finansowanie tego połączenia. Województwo podkarpackie wyraża wolę kontynuowania połączenia Rzeszów – Gorlice – Rzeszów po okresie przerwy wakacyjnej, jednak wznowienie kursowania zależne jest udziału UM Woj. Małopolskiego. Obecnie Województwo Podkarpackie zwróciło się do UM Województwa Małopolskiego z wnioskiem o kontynuowanie powyższego połączenia – powiedziała Monika Konopka.

Trudno zatem mówić o modyfikacji terminów kursowania pociągów poprzez rozszerzenie ilości dni kursowania, jak również zwiększenia ilości połączeń. Monika Konopka przyznała, że zarówno kontynuowanie tego połączenia jak, również rozszerzenie oferty, wymaga zgody na finansowanie przez marszałków dwóch województw: małopolskiego i podkarpackiego.

Rozszerzenie oferty tylko wspólnie

Kilka dni temu, w tym artykule, informowaliśmy o planach Przewozów Regionalnych Oddziału Małopolskiego, związanych z obsługą linii Stróże – Gorlice Zagórzany – Biecz – Jasło. Pojawia się szansa na kolejny znaczący krok hamujący regres kolei regionalnej na ziemi gorlickiej, w postaci bezpośrednich pociągów Jasło – Kraków lub Jasło –  Stróże, skomunikowanych z już funkcjonującymi połączeniami Nowy Sącz – Stróże –  Tarnów/ Kraków.

– Planowane jest, aby linia komunikacyjna Sucha Beskidzka – Żywiec oraz Stróże – Gorlice – Jasło były obsługiwane przez Przewozy Regionalne w nowym rozkładzie jazdy pociągów 2016/2017. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego prowadzi obecnie rozmowy z samorządami lokalnymi usytuowanymi wzdłuż tych linii kolejowych w sprawie partycypowania w części kosztów uruchomienia połączeń – poinformowały niedawno Przewozy Regionalne Oddział Małopolski.

Możliwa odbudowa oferty połączeń regionalnych z Jasła czy Gorlic w kierunku Krakowa, uzależniona jest – co oczywiste – od decyzji Zarządu Województwa Małopolskiego. Z tego względu, jak podkreślają przedstawiciele strony podkarpackiej, wszystko w rękach strony małopolskiej.

– W sytuacji gdy UM Województwa Małopolskiego jako organizator zwróci się do nas z propozycją uruchomienia takiego połączenia, przedstawi założenia rozkładu jazdy i określi wielkość kosztów jakie obciążałyby Samorząd Województwa Podkarpackiego wówczas rozważymy taką propozycję. Jednocześnie informuję, że z uwagi na obecne uwarunkowania finansowe i dostępny tabor Województwo Podkarpackie nie jest wstanie samodzielnie rozszerzać oferty połączeń kolejowych na linii kolejowej nr 108 – powiedziała Monika Konopka.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Gorlice (14)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Gorlice (14)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5