NUMER 11/2019
NUMER 11/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Trako 2019
szukaj
Śledź nas:

Nowe perony na Rail Baltice na razie pozostaną puste

| Jakub Madrjas 02.09.2019 67

Nowe perony na Rail Baltice na razie pozostaną puste
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Mieszkańcy miejscowości położonych między Małkinią, a Czyżewem z nowych peronów na Rail Baltice mogą tylko obserwować przejazd pociągów bez zatrzymania. Ta sytuacja nie zmieni się do zakończenia opóźnionej modernizacji linii.
W marcu pisaliśmy o tym, że na modernizowanej linii Rail Baltica na części peronów nie zatrzymują się żadne pociągi. Chodzi o oddane do użytku przystanki Zaręby Kościelne, Kietlanka oraz Szulborze Wielkie na odcinku Małkinia - Czyżew. Piotr Figiel z Fundacji Nowe Spojrzenie informuje, że mazowieckie gminy Zaręby Kościelne oraz Szulborze wielokrotnie zwracały się z prośbą o przywrócenie połączeń kolejowych mieszkańcom. Problem wykluczenia transportowego bezpośrednio dotyka mieszkańców, w ostatnim czasie materiał na ten temat wyemitowała Telewizja Polska.

Koleje Mazowieckie pytały PLK

W odpowiedzi na pytania “Rynku Kolejowego” w tej sprawie spółka Koleje Mazowieckie poinformowała, że odcinek jest w trakcie modernizacji, a ruch odbywa się po jednym czynnym torze z krzyżowaniem pociągów tylko w Małkini. Jak tłumaczą KM, ponieważ na odcinku Małkinia – Czyżew (blisko 24-kilometrowy odcinek) nie ma możliwości krzyżowania pociągów, praktycznie całą zdolność przepustową wypełniają pociągi PKP Intercity oraz pociągi towarowe. Do tego w ciągu dnia wprowadzono pięciogodzinną przerwę w ruchu. Taka sytuacja ma się utrzymać co najmniej do maja 2020 r. (modernizacja jest opóźniona). 

- Wystąpiliśmy do PKP PLK z pytaniem o to, jak się zapatrują na złożenie zamówień KM do Czyżewa. PKP PLK odpowiedziały, że nie są w stanie zagwarantować przepustowości dla naszych pociągów. Z uwagi na to decyzja o uruchamianiu pociągów na odcinku objętym remontem z dużymi ograniczeniami przepustowości wydaje się niezasadna. W efekcie stanęlibyśmy przed koniecznością zastępowania pociągów przez komunikację zastępczą. Nadmieniam także, że po zakończeniu remontu planujemy wznowić przewozy na tej linii - poinformowała rzeczniczka spółki Donata Nowakowska.

Z kolei Urząd Marszałkowski województwa przypomina, że, w związku z tym, że Koleje Mazowieckie nie prowadziły przewozów kolejowych na tym odcinku, brak jest aktualnych danych nt. frekwencji podróżnych. Ostatnie dane dotyczące frekwencji pochodzą z 2009 roku i określają średnią liczbę podróżnych na 10 do 20 osób w pociągu. - Zatem podjęcie jakiejkolwiek decyzji w sprawie uruchomienia połączeń powinno być poprzedzone badaniami potrzeb transportowych - stwierdza rzeczniczka urzędu Marta Milewska. - Bardzo istotną kwestią są również możliwości finansowe województwa oraz możliwości techniczne przewoźnika spółki Koleje Mazowieckie. Niezbędne jest szczegółowe oszacowanie kosztów realizacji połączeń oraz dokonanie analizy możliwości technicznych - dodaje.

Mieszkańcy nie mają jak się wydostać

Z takim stawianiem sprawy nie zgadza się Piotr Figiel. Jak podkreśla, samorząd Mazowsza nie powierzył Kolejom Mazowieckim tego odcinka do obsługi. - Skierowane przez przewoźnika do zarządcy infrastruktury zapytanie nie ma żadnej mocy prawnej. Przewoźnikowi powinna zostać zlecona obsługa odcinka. Wtedy może on złożyć formalny wniosek o przydział tras; dopiero wówczas zarządca infrastruktury, po opracowaniu rozkładu, udzieli informacji na temat możliwości wprowadzenia pociągów - zauważa społecznik. Jak dodaje, codziennie trasą kursuje 11 pociągów PKP Intercity, ale np. podczas obsługi Pucharu Polski w piłce nożnej do rozkładu wprowadzono cztery pary dodatkowych pociągów dla kibiców.

Zdaniem społecznika, w przypadku odmownej decyzji PKP PLK byłoby możliwe np. wprowadzenie zatrzymań części pociągów PKP Intercity wraz z honorowaniem biletów Kolei Mazowieckich. To pozwoliłoby mieszkańcom na dostęp do komunikacji w okresie przejściowym przed zakończeniem remontu. - Obecnie państwowy przewoźnik nie ma do tego formalnych podstaw - podkreśla. PKP Intercity potwierdziło “Rynkowi Kolejowemu”, że nie otrzymało żadnych pism w tej sprawie. Piotr Figiel zwraca też uwagę, że samorządy nie organizują żadnej alternatywnej komunikacji publicznej, w związku z czym dostanie się do szkoły, urzędu czy lekarza jest dla części mieszkańców po prostu niemożliwe.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2019
NUMER 11/2019
Trako 2019 za nami! Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy zajrzeli na nasze stoisko. Dla tych, którzy nie mieli okazji przyjechać do Gdańska przygotowaliśmy w tym numerze obszerną relację z targów. To oczywiście nie wszystko; piszemy również o integracja oferty ŁKA z autobusami regionalnymi, rozwoju Rail Capital Partners czy wyzwaniach dla przewozów towarowych. W numerze dużo o przyszłości: taborze do obsługi CPK, pociągach na wodór i przebiegu linii Ygrek przez aglomerację kalisko-ostrowską. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5