Partnerzy serwisu:
Pasażer

Nowe perony na Rail Baltice na razie pozostaną puste

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Nowe perony na Rail Baltice na razie pozostaną puste
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Mieszkańcy miejscowości położonych między Małkinią, a Czyżewem z nowych peronów na Rail Baltice mogą tylko obserwować przejazd pociągów bez zatrzymania. Ta sytuacja nie zmieni się do zakończenia opóźnionej modernizacji linii.

W marcu pisaliśmy o tym, że na modernizowanej linii Rail Baltica na części peronów nie zatrzymują się żadne pociągi. Chodzi o oddane do użytku przystanki Zaręby Kościelne, Kietlanka oraz Szulborze Wielkie na odcinku Małkinia - Czyżew. Piotr Figiel z Fundacji Nowe Spojrzenie informuje, że mazowieckie gminy Zaręby Kościelne oraz Szulborze wielokrotnie zwracały się z prośbą o przywrócenie połączeń kolejowych mieszkańcom. Problem wykluczenia transportowego bezpośrednio dotyka mieszkańców, w ostatnim czasie materiał na ten temat wyemitowała Telewizja Polska.

Koleje Mazowieckie pytały PLK

W odpowiedzi na pytania “Rynku Kolejowego” w tej sprawie spółka Koleje Mazowieckie poinformowała, że odcinek jest w trakcie modernizacji, a ruch odbywa się po jednym czynnym torze z krzyżowaniem pociągów tylko w Małkini. Jak tłumaczą KM, ponieważ na odcinku Małkinia – Czyżew (blisko 24-kilometrowy odcinek) nie ma możliwości krzyżowania pociągów, praktycznie całą zdolność przepustową wypełniają pociągi PKP Intercity oraz pociągi towarowe. Do tego w ciągu dnia wprowadzono pięciogodzinną przerwę w ruchu. Taka sytuacja ma się utrzymać co najmniej do maja 2020 r. (modernizacja jest opóźniona). 

- Wystąpiliśmy do PKP PLK z pytaniem o to, jak się zapatrują na złożenie zamówień KM do Czyżewa. PKP PLK odpowiedziały, że nie są w stanie zagwarantować przepustowości dla naszych pociągów. Z uwagi na to decyzja o uruchamianiu pociągów na odcinku objętym remontem z dużymi ograniczeniami przepustowości wydaje się niezasadna. W efekcie stanęlibyśmy przed koniecznością zastępowania pociągów przez komunikację zastępczą. Nadmieniam także, że po zakończeniu remontu planujemy wznowić przewozy na tej linii - poinformowała rzeczniczka spółki Donata Nowakowska.

Z kolei Urząd Marszałkowski województwa przypomina, że, w związku z tym, że Koleje Mazowieckie nie prowadziły przewozów kolejowych na tym odcinku, brak jest aktualnych danych nt. frekwencji podróżnych. Ostatnie dane dotyczące frekwencji pochodzą z 2009 roku i określają średnią liczbę podróżnych na 10 do 20 osób w pociągu. - Zatem podjęcie jakiejkolwiek decyzji w sprawie uruchomienia połączeń powinno być poprzedzone badaniami potrzeb transportowych - stwierdza rzeczniczka urzędu Marta Milewska. - Bardzo istotną kwestią są również możliwości finansowe województwa oraz możliwości techniczne przewoźnika spółki Koleje Mazowieckie. Niezbędne jest szczegółowe oszacowanie kosztów realizacji połączeń oraz dokonanie analizy możliwości technicznych - dodaje.

Mieszkańcy nie mają jak się wydostać

Z takim stawianiem sprawy nie zgadza się Piotr Figiel. Jak podkreśla, samorząd Mazowsza nie powierzył Kolejom Mazowieckim tego odcinka do obsługi. - Skierowane przez przewoźnika do zarządcy infrastruktury zapytanie nie ma żadnej mocy prawnej. Przewoźnikowi powinna zostać zlecona obsługa odcinka. Wtedy może on złożyć formalny wniosek o przydział tras; dopiero wówczas zarządca infrastruktury, po opracowaniu rozkładu, udzieli informacji na temat możliwości wprowadzenia pociągów - zauważa społecznik. Jak dodaje, codziennie trasą kursuje 11 pociągów PKP Intercity, ale np. podczas obsługi Pucharu Polski w piłce nożnej do rozkładu wprowadzono cztery pary dodatkowych pociągów dla kibiców.

Zdaniem społecznika, w przypadku odmownej decyzji PKP PLK byłoby możliwe np. wprowadzenie zatrzymań części pociągów PKP Intercity wraz z honorowaniem biletów Kolei Mazowieckich. To pozwoliłoby mieszkańcom na dostęp do komunikacji w okresie przejściowym przed zakończeniem remontu. - Obecnie państwowy przewoźnik nie ma do tego formalnych podstaw - podkreśla. PKP Intercity potwierdziło “Rynkowi Kolejowemu”, że nie otrzymało żadnych pism w tej sprawie. Piotr Figiel zwraca też uwagę, że samorządy nie organizują żadnej alternatywnej komunikacji publicznej, w związku z czym dostanie się do szkoły, urzędu czy lekarza jest dla części mieszkańców po prostu niemożliwe.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij