Nowe elektryczne zespoły trakcyjne Flirt III, które produkowane są przez siedleckiego Stadlera dla Kolei Mazowieckich, wciąż nie zdążyły zabrać na pokład pierwszych pasażerów. Jest jednak szansa na to, że stanie się to w czerwcu.
Chociaż pierwsze nowoczesne Flirty miały zabrać mazowieckich pasażerów w grudniu 2019, to jednak nie udało się dotrzymać producentowi tego terminu. Na początku grudnia Koleje Mazowieckie poinformowały, że ezety wyjadą na trasy
w „pierwszej połowie roku”. Marta Jarosińska, rzecznik producenta, wyjaśniała wówczas, że w trakcie realizacji zamówienia zaistniały okoliczności niezależne od producenta, które miały wpływ na harmonogram realizacji projektu. Chodziło o „zmiany w przepisach prawa i normach, a także ograniczone możliwości testowania pokładowych urządzeń systemu ETCS w Polsce na poziomie wymaganym kontraktem”. Tak samo tłumaczy problem rzeczniczka Stadlera obecnie.
– To znacząco wpłynęło miedzy innymi na wydłużenie procedury uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z TSI – mówi Marta Jarosińska. Niestety nie bez wpływu na produkcję była również pandemia.
– Od czasu jej rozpoczęcia na bieżąco otrzymywaliśmy informacje od naszych dostawców o opóźnieniach w dostawach komponentów do produkcji, czy nawet konieczności zamknięcia niektórych zakładów. Powodowało to występowanie braków materiałowych, co wypłynęło na opóźnienia w realizacji naszych projektów. Odnotowaliśmy także krytycznie zwiększoną absencję pracowników, co znacznie zmniejszyło nasze możliwości produkcyjne. Na bieżąco informowaliśmy o sytuacji Koleje Mazowieckie. W związku z tak trudną sytuacją, mimo naszych usilnych starań o możliwie płynne działanie, sami byliśmy zmuszeni do zmiany naszych planów produkcyjnych i częściowego wstrzymania dostaw do naszego zakładu – powiedział Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
Jak informuje Stadler, aktualnie 9 pojazdów Flirt dla Kolei Mazowieckich jest już zbudowanych. Wniosek o zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu kolejowego zgodnego z TSI jest procedowany w Urzędzie Transportu Kolejowego. Po otrzymaniu homologacji będziemy mogli rozpocząć proces przekazania pojazdów naszemu klientowi.
Koleje Mazowieckie potwierdzają, że wniosek o zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu kolejowego zgodnego z TSI jest już w UTK. – Decyzje odnośnie do ewentualnych kar umownych spółka KM będzie podejmować po przekazaniu pojazdów – powiedziała Donata Nowakowska, rzeczniczka przewoźnika.
Łącznie Koleje Mazowieckie kupią 71 Flirtów nowej generacji. Według naszych nieoficjalnych informacji Flirty mają szansę na dopuszczenie do eksploatacji w nawet w najbliższych dniach. Wówczas Koleje Mazowieckie przejdą do odbioru pojazdów. Istnieje więc szansa, że pasażerów zabiorą przy okazji czerwcowej korekty rozkładu jazdy.
– Potwierdzamy, że planowany termin wdrożenia do eksploatacji Flirtów to II kwartał 2020 – poinformowało biuro prasowe Kolei Mazowieckich.