Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał w ubiegłym tygodniu przełomową decyzję w sporze między Komisją Europejską a Niemcami dotyczącym modelu organizacyjnego kolei. Sędziowie orzekli, że model, w którym zarządca infrastruktury oraz przewoźnicy wchodzą w skład jednego holdingu nie jest sprzeczny z prawem unijnym.
Trybunał potwierdził, że przepisy pierwszego pakietu kolejowego są przestrzegane w Niemczech. – Bardzo mnie cieszy, że ta decyzja trybunału ostatecznie potwierdza zgodność z prawem unijnym modelu organizacji kolei opartego na holdingu. Wyrok ten stanowi także ważny sygnał w konsultacjach nad czwartym pakietem kolejowym – powiedział dr. Rüdiger Grube, prezes koncernu Deutsche Bahn, w skład którego wchodzi spółka zarządzająca narodową siecią infrastruktury kolejowej w Niemczech – DB Netz oraz spółki świadczące usługi przewozowe – DB Fernverkehr, DB Regio czy DB Schenker Rail.
Wraz z wyrokiem trybunału nie kończy się jednak debata nad kontrowersyjnymi postulatami Komisji Europejskiej na temat sprzeczności modelu organizacyjnego kolei, w którym przewoźnicy i zarządca infrastruktury wchodzą w skład jednego holdingu. Zdaniem urzędników z Brukseli taki model nie gwarantuje niezależności zarządcy infrastruktury, szczególnie w procesie decyzyjnym.
– Pomimo iż szanujemy interpretacje trybunału odnośnie obecnie obowiązującego prawa, Komisja Europejska podtrzymuje przekonanie, że bardziej efektywna separacja między zarządcami infrastruktury a innymi przedsiębiorstwami kolejowymi jest podstawą do zapewnienia niedyskryminującego dostępu wszystkim przewoźnikom do torów, a to właśnie stymuluje rozwój sektora kolejowego – stwierdził wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej oraz komisarz ds. transportu Siim Kallas komentując wyrok.
Zapewnił jednocześnie, że Komisja będzie dążyć do zmiany unijnego prawa w ramach czwartego pakietu kolejowego w taki sposób, aby oddzielenie funkcji zarządcy infrastruktury i przewoźników było całkowite. – Nasze podejście się nie zmieni. Zaproponowany właśnie przez Komisję Europejską czwarty pakiet kolejowy obejmuje środki dające podstawę prawną do takiego poziomu separacji, jaki jest niezbędny. Orzeczenie Trybunału nie stoi w konflikcie z czwartym pakiecie kolejowym. Podkreśla jedynie wagę prac nad szybkim przyjęciem pakietu w celu zagwarantowania nieustannego rozwoju innowacji w sektorze kolejowym – dodał Siim Kallas.
Przypominamy, że w Polsce funkcjonuje podobny model do niemieckiego. Zarządca narodowej sieci infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe wchodzi w skład jednej grupy kapitałowej z takimi przewoźnikami, jak PKP Intercity oraz PKP Cargo. Spółką-matką w tej grupie jest PKP SA.