Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Niemiecki model organizacji kolei nie jest sprzeczny z prawem unijnym

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
05-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Niemiecki model organizacji kolei nie jest sprzeczny z prawem unijnym
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał w ubiegłym tygodniu przełomową decyzję w sporze między Komisją Europejską a Niemcami dotyczącym modelu organizacyjnego kolei. Sędziowie orzekli, że model, w którym zarządca infrastruktury oraz przewoźnicy wchodzą w skład jednego holdingu nie jest sprzeczny z prawem unijnym. 

Trybunał potwierdził, że przepisy pierwszego pakietu kolejowego są przestrzegane w Niemczech. – Bardzo mnie cieszy, że ta decyzja trybunału ostatecznie potwierdza zgodność z prawem unijnym modelu organizacji kolei opartego na holdingu. Wyrok ten stanowi także ważny sygnał w konsultacjach nad czwartym pakietem kolejowym – powiedział dr. Rüdiger Grube, prezes koncernu Deutsche Bahn, w skład którego wchodzi spółka zarządzająca narodową siecią infrastruktury kolejowej w Niemczech – DB Netz oraz spółki  świadczące usługi przewozowe – DB Fernverkehr, DB Regio czy DB Schenker Rail.

Wraz z wyrokiem trybunału nie kończy się jednak debata nad kontrowersyjnymi postulatami Komisji Europejskiej na temat sprzeczności modelu organizacyjnego kolei, w którym przewoźnicy i zarządca infrastruktury wchodzą w skład jednego holdingu. Zdaniem urzędników z Brukseli taki model nie gwarantuje niezależności zarządcy infrastruktury, szczególnie w procesie decyzyjnym.

– Pomimo iż szanujemy interpretacje trybunału odnośnie obecnie obowiązującego prawa, Komisja Europejska podtrzymuje przekonanie, że bardziej efektywna separacja między zarządcami infrastruktury a innymi przedsiębiorstwami kolejowymi jest podstawą do zapewnienia niedyskryminującego dostępu wszystkim przewoźnikom do torów, a to właśnie stymuluje rozwój sektora kolejowego – stwierdził wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej oraz komisarz ds. transportu Siim Kallas komentując wyrok.

Zapewnił jednocześnie, że Komisja będzie dążyć do zmiany unijnego prawa w ramach czwartego pakietu kolejowego w taki sposób, aby oddzielenie funkcji zarządcy infrastruktury i przewoźników było całkowite. – Nasze podejście się nie zmieni.  Zaproponowany właśnie przez Komisję Europejską czwarty pakiet kolejowy obejmuje środki dające podstawę prawną do takiego poziomu separacji, jaki jest niezbędny. Orzeczenie Trybunału nie stoi w konflikcie z czwartym pakiecie kolejowym. Podkreśla jedynie wagę prac nad szybkim przyjęciem pakietu w celu zagwarantowania nieustannego rozwoju innowacji w sektorze kolejowym – dodał Siim Kallas.

Przypominamy, że w Polsce funkcjonuje podobny model do niemieckiego. Zarządca narodowej sieci infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe wchodzi w skład jednej grupy kapitałowej z takimi przewoźnikami, jak PKP Intercity oraz PKP Cargo. Spółką-matką w tej grupie jest PKP SA.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kallas: Polska nie straci, lecz zyska

Prawo i polityka

Kallas: Polska nie straci, lecz zyska

PAP 20 października 2011

Kallas: Trzeba usprawnić transport korytarzami Europa - Azja

Prawo i polityka

Kallas: Potrzeba 1,5 biliona euro na infrastrukturę

Infrastruktura

Kallas: Potrzeba 1,5 biliona euro na infrastrukturę

jm, Rynek Infrastruktury 19 czerwca 2012

Siim Kallas: Będziemy dążyć do wzmacniania konkurencji na europejskiej kolei

Prawo i polityka

Kallas: Za późno na zmiany przebiegu Rail Baltiki

ښwiat

Kallas: Za późno na zmiany przebiegu Rail Baltiki

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 07 grudnia 2013

Zobacz również:

Kallas: Polska nie straci, lecz zyska

Prawo i polityka

Kallas: Polska nie straci, lecz zyska

PAP 20 października 2011

Kallas: Trzeba usprawnić transport korytarzami Europa - Azja

Prawo i polityka

Kallas: Potrzeba 1,5 biliona euro na infrastrukturę

Infrastruktura

Kallas: Potrzeba 1,5 biliona euro na infrastrukturę

jm, Rynek Infrastruktury 19 czerwca 2012

Siim Kallas: Będziemy dążyć do wzmacniania konkurencji na europejskiej kolei

Prawo i polityka

Kallas: Za późno na zmiany przebiegu Rail Baltiki

ښwiat

Kallas: Za późno na zmiany przebiegu Rail Baltiki

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 07 grudnia 2013

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5