W czasie Forum 1520, które odbyło się w Rosji, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i komisarz ds. transportu Siim Kallas zaznaczył, jak istotne dla Europy i Azji jest udrażnianie korytarzy transportowych oraz jak wielkie znaczenie ma zmiana funkcjonującego prawodawstwa w kwestii prowadzonych przewozów między Europą i Azją.
- Kilka eurazjatyckich korytarzy transportowych walczy dziś o rynek przewozów towarowych. Jednak każdy z tych korytarzy jest w jakiś sposób ograniczony, np. poprzez słabą jakość infrastruktury, niezestandaryzowane oraz wysokokosztowe formalności graniczne, czy utrudnienia technologiczne - tłumaczy komisarz ds. transportu. - Ważne jest zatem ich udrożnienie i wprowadzenie wysokiej jakości ruchu towarowego tymi korytarzami - dodaje.
Siim Kallas zwraca uwagę, że transport między Azją a Europą napotyka na jeszcze inne problemy: - W kwestii korytarzy transportowych ważny jest problem taryf celnych. Kilka krajów na trasie Europa-Azja, w tym Rosja, stosuje dyskryminujące opłaty dla międzynarodowych przewoźników, którzy opuszczają jej terytorium, wjeżdżają na jej teren lub prowadzą przez nią tranzyt. Spodziewamy się, że opłaty te będą stopniowo wycofywane w ramach przystąpienia Rosji do Światowej Organizacji Handlu - podkreśla komisarz ds. transportu. - W Europie ciężko pracujemy nad tym, aby usunąć nieprawidłowości, zlikwidować wąskie gardła oraz poprawić efektywność w naszych kolejach, które są obecnie siecią krajowych systemów. Naszym celem jest stworzenie wspólnego obszaru międzynarodowych przewozów kolejowych w Europie, który będzie głównym elementem sieci TEN-T. W praktyce oznacza to kompatybilność kolei między krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Kompatybilność ta oznacza regulacje dotyczące zarówno bezpieczeństwa, jak i standardów technicznych. Odnosi się to oczywiście także do korytarzy Wschód- Zachód, które łączą Europę z Rosją i Dalekim Wschodem - dadaje Siim Kallas.
Komisarz ds. transportu w swojej wypowiedzi zaznaczył, jak bardzo ważna dla Europy i Azji jest integracja systemów kolei normalno- i szerokotorowej. - Oczywiście systemy kolei szerokotorowej i normalnotorowej powinny „żyć w zgodzie” - podkreślił. Dlatego - jego zdaniem - duże znaczenie ma projekt „Transsib w 7 dni”, który ma na celu poprawienie kolejowego transportu towarów między Europą i Azją. Według wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej, projekt może posłużyć jako dobra podstawa do dyskusji o aspektach technicznych i prawnych transeuropejskich korytarzy transportowych.
W czasie przemówienia Siim Kallas zaznaczył, że w tej chwili transport kolejowy między Europą i Azją odbywa na podstawie regulacji dwóch różnych organów prawa transportowego. Nie dość, że taki system generuje podwójną pracę i dodatkowe koszty, to jeszcze powoduje on, że kolej w starciu z alternatywnymi gałęziami transportu, takimi jak transport drogowy czy morski, staje się niekonkurencyjna.