Organizator transportu w Dolnej Saksonii LNVG wprowadził do eksploatacji pierwszy z dwóch zamówionych zestawów piętrowych Twindexx Vario. Drugi ma zacząć wozić pasażerów w grudniu, po zmianie rocznego rozkładu jazdy. Wyróżnikiem nowych zestawów jest sposób aranżacji wnętrza z dodatkowymi miejscami na wózki dziecięce oraz dla pasażerów o ograniczonej mobilności.
Każdy z zestawów składa się z lokomotywy Traxx, pięciu wagonów przejściowych oraz wagonu sterowniczego. W tym ostatnim na dolnym pokładzie urządzono „przestrzeń wielopokoleniową”, dostosowaną do potrzeb zarówno najmłodszych (miejsce dla różnych rodzajów wózków dziecięcych), jak i najstarszych pasażerów, mających często problemy z poruszaniem się i korzystających z balkoników lub innych urządzeń wspomagających. Zwiększone odstępy między siedzeniami pozwalają na wygodne zajęcie miejsca i przewóz koniecznego sprzętu bez zajmowania korytarza.
Pojemność zestawu to – według danych LNVG – ok. 700 miejsc siedzących. Większość z nich jest dostępna z poziomu podłogi, bez konieczności wchodzenia na stopnie i pomosty. Wszystkie są wyposażone w składane stoliki oraz gniazdka do ładowania urządzeń elektronicznych. W jednym z wagonów środkowych wyznaczono przestrzeń do przewozu rowerów. W trakcie eksploatacji można ją zwiększać lub zmniejszać, dopasowując do potrzeb sezonowych.
LNVG nie poprzestaje na zakupie nowych zestawów piętrowych, ale stopniowo modernizuje też te już posiadane. Program unowocześnienia taboru LNVG (37 lokomotyw i 220 wagonów piętrowych, w tym 37 sterowniczych) przyjęto pod koniec 2019 r. Średni wiek tej floty wynosi dziś 15 lat – jest to połowa zakładanego czasu eksploatacji pojazdów. Dzięki przebudowie zyskają one „przestrzeń wielopokoleniową”. Inne zmiany to montaż nowych siedzeń, gniazdek dla ładowarek, bezprzewodowego Internetu (nie według standardu WiFi, lecz WLAN) oraz systemu monitoringu. Tak odmienione składy mają oferować podróżnym standard porównywalny z najnowszymi Twindexxami. Wykonawcą modernizacji będzie Alstom, który po
przejęciu Bombardier Transportation stał się właścicielem praw do zestawów Twindexx oraz ich linii produkcyjnej.
Na razie przebudowie poddano 3 lokomotywy i 8 wagonów, traktowanych jako poligon doświadczalny przed modernizacją reszty. Ostatnie pojazdy mają wyjechać z warsztatów za 5 lat. Zamówienie nowych Twindexxów ma zapewnić spółce rezerwę taborową, konieczną dla sprawniejszej realizacji programu.
LNVG jest należącym do landu organizatorem regionalnych połączeń osobowych w Dolnej Saksonii. Niedawno zamówił w Alstomie
piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne.