Stadler Polska odniósł się właśnie do złożonego przez siebie odwołania w przetargu na "piętrusy" dla PKP Intercity. Producent podkreśla, że przegrał, bo konkurent - Alstom zaproponował o miesiąc krótszy czas dostawy, natomiast w kryteriach cenowo-kosztowych to Stadler okazał się dużo lepszy.
23 lipca 2025 roku spółka PKP Intercity opublikowała informację z otwarcia ofert złożonych w postępowaniu
przetargowym na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Od tego momentu, na postawie ujawnionych cen za wykonanie przedmiotu zamówienia, powtarzana jest narracja, jakoby Stadler Polska złożył PKP Intercity za drogą ofertę w zakresie utrzymania pojazdów.
Kryteria oceny ofert3 września 2025 roku spółka PKP Intercity
opublikowała informację o wyborze najkorzystniejszej oferty, podając jednocześnie końcową punktację złożonych ofert dla kryteriów oceny, którymi były:
1. kryteria cenowo-kosztowe:
a. cena dostawy pojazdu rozumiana jako cena jednego stałego miejsca siedzącego (tzn. cena zakupu pojazdu podzielona przez ilość stałych miejsc w pojeździe),
w tym kryterium można było uzyskać maksymalnie 45 punktów,
b. cena utrzymania pojazdu rozumiana jako szacowana średnioroczna cena utrzymania
(serwisowania) podzielona przez liczbę stałych miejsc w pojeździe, w tym kryterium można było uzyskać maksymalnie 25 punktów,
c. współczynnik efektywności kosztowej, który odzwierciedla zużycie energii elektrycznej oferowanego pojazdu na referencyjnej trasie oraz jego pojemność,
w tym kryterium można było uzyskać maksymalnie 28 punktów (im mniejsze zużycie energii oraz im większa pojemność pojazdu, tym więcej punktów można było zdobyć w tym kryterium),
2. termin dostawy pojazdów,
za skrócenie terminu dostawy poniżej wymaganego terminu 44 miesięcy dla pierwszych dwóch pojazdów (i proporcjonalnie kolejnych) można było uzyskać 2 punkty.
Oferta Stadlera lepsza w kryteriach cenowo-kosztowych
Szczegółowa punktacja obu ofert zawarta jest w poniższej tabeli:
Oferta Stadler Polska w kryteriach cenowo-kosztowych (cena zakupu, przyszłe koszty utrzymania i efektywność kosztowa - zużycie energii) łącznie uzyskała większą liczbę punktów (94,91) niż oferta Alstomu Polska (93,24).
Decydująca przewaga Alstomu za termin dostawy
Alstom Polska zaoferował jednak dostawę pojazdów o jeden miesiąc wcześniej niż Stadler Polska (43 miesiące versus 44 miesiące dla pierwszych pojazdów) i uzyskał dzięki temu dodatkowe 2 punkty niwelując przewagę Stadlera w kryteriach cenowo-kosztowych i minimalnie (o 0,33 punktu) wyprzedając go w całkowitej punktacji. Zatem to termin dostawy krótszy tylko o jeden miesiąc, a nie zbyt wysokie koszty utrzymania w ofercie Stadler Polska, spowodowały, że Alstom zgromadził w sumie więcej punktów niż Stadler.
Odwołanie Stadler Polska
15 września 2025 roku Stadler Polska
złożył do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie zarzucając Alstom Polska m.in. wprowadzenie zamawiającego w błąd co do prawidłowej realizacji wcześniej- szych zamówień publicznych, co miało istotny wpływ na decyzję PKP Intercity. Wnosząc odwoła- nie Stadler Polska domaga się unieważnienia czynności wyboru oferty Alstom Polska, powtórzenia oceny ofert w postępowaniu oraz odrzucenia oferty i wykluczenia Alstom Polska z postępowania.
Możliwe rozstrzygnięcie
Jeżeli Krajowa Izba Odwoławcza podzieli zarzuty podniesione w odwołaniu, to oferta Stadler Polska, która uzyskała łącznie więcej punktów w kryteriach cenowo-kosztowych (zakup pojazdów + utrzymanie + zużycie energii) stanie się ofertą wygrywającą w przetargu na dostawę piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity.
Stadler Polska potwierdza swoją determinację i gotowość do zawarcia umowy z PKP Intercity niezwłocznie po pozytywnym rozstrzygnięciu Krajowej Izby Odwoławczej.
Oświadczenie PKP Intercity
Zgodnie z kryteriami oceny ofert w postępowaniu na dostawę składów piętrowych dla PKP Intercity, Alstom Polska zaproponował korzystniejszą propozycję – warto podkreślić, iż o przewadze Alstom nie zdecydował jedynie termin dostawy, ale także cena za utrzymanie pojazdów. Alstom Polska, zaoferował dostawę 42 pojazdów za kwotę 4,1 mld zł, a ich utrzymanie na blisko 2,8 mld zł. Oferta Stadler Polska wynosiła 4 mld zł za dostawę 42 pojazdów i 3,3 mld zł za ich utrzymanie. Wybrana oferta jest zatem tańsza o niemal 400 mln zł.
Żaden z producentów nie kwestionował w drodze odwołania samych kryteriów, a także ich wagi na żadnym etapie postępowania. Odwołanie złożone przez Stadler Polska dotyczy zaniechania przekazania Zamawiającemu przez Alstom Polska informacji o wcześniejszych kontraktach realizowanych przez spółki z grupy Alstom, w toku których naliczono kary umowne.
Jako zamawiający PKP Intercity oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą. Naszym celem jest możliwie najszybsze zawarcie umowy i dostawa składów piętrowych. Liczba pasażerów PKP Intercity rośnie w bardzo szybkim tempie – tylko we wrześniu z usług przewoźnika skorzystało 7,4 mln osób, co oznacza wzrost o 19% w porównaniu z 2024 rokiem i o 23% względem 2023 roku. Składy piętrowe mają zapewnić pasażerom nowe połączenia oraz więcej wygodnych miejsc w pociągach. Zakup nowych, wygodnych i pojemnych pociągów leży w interesie naszych pasażerów.