NUMER 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
Temat numeru:
Przewozy kolejowe 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Brakuje zamówień na tabor. Newag wprowadził czterodniowy tydzień pracy

| Jakub Madrjas 27.02.2023 5,7k

Brakuje zamówień na tabor. Newag wprowadził czterodniowy tydzień pracy
fot. Newag
Brak przetargów na polskim rynku mocno odbija się na producentach taboru. Pracownicy Newagu przynajmniej do kwietnia będą pracować co drugi tydzień tylko przez cztery dni. 
O luce inwestycyjnej na polskiej kolei najczęściej mówi się z powodu braku nowych dużych inwestycji torowych PKP PLK. Nie lepiej jest jednak w branży taboru kolejowego. Powodem jest nie tylko brak pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy, ale przede wszystkim brak modelu finansowania inwestycji z pieniędzy państwowych, z których przecież finansuje się gigantyczne programy drogowe

Pracownicy Newagu biorą teraz urlopy


Prezes Newagu Zbigniew Konieczek poinformował Polską Agencję Prasową, że Newag od początku 2023 roku do końca kwietnia br. pracuje co drugi tydzień cztery dni robocze. – Obecnie w Polsce nie ma żadnych nowych przetargów i ponieważ ta ograniczona podaż ma miejsce od kilkunastu miesięcy, to dla optymalizacji kosztów podjęliśmy decyzję o pracy co drugi tydzień przez 4 dni robocze. W takim wariancie będziemy działali do kwietnia, a pracownicy zgodzili się wykorzystywać w te dni urlop, dzięki czemu w pozostałych miesiącach roku wrócimy do pełnych mocy produkcyjnych – podkreślił.

Być może wkrótce podpisana zostanie ogromna umowa na nowe składy push-pull dla PKP Intercity produkcji konsorcjum Pesy i Newagu; złożyło ono jedyną ofertę w przetargu, a jak dowiedzieliśmy się w ubiegłym tygodniu, PFR w końcu podpisał długo oczekiwaną umowę z Ministerstwem Infrastruktury na prefinansowanie projektów przeznaczonych do finansowania z KPO. – W zapisach przetargowych jest warunek o realizacji zamówienia dopiero w sytuacji uzyskania środków z Krajowego Programu Odbudowy, ale jesteśmy raczej optymistami i liczymy na szybkie rozstrzygnięcie. Po złożeniu oferty były komentarze o cenie znacząco przekraczającej budżet, ale tu trzeba mieć na względzie fakt, że SIWZ był przygotowywany ponad dwa lata temu, czyli w całkowicie innych uwarunkowaniach cenowych i inflacyjnych. W międzyczasie wzrosty cen energii były kilkukrotne, a ceny surowców i płace zwiększyły się dwucyfrowo. Podobny warunek, czyli uzależnienie od środków z KPO, ma realizacja umowy z Polregio. Pomimo naszego optymizmu, to jesteśmy realistami co do możliwości szybkiego pozyskania środków z KPO. Obawiam się, że w tym roku nie rozpoczniemy produkcji dla żadnego z tych dwóch projektów, pomimo tego, że planowaliśmy rozpoczęcie produkcji pojazdów push-pull jeszcze w IV kwartale tego roku – powiedział prezes w wywiadzie dla PAP Biznes.

Wielosystemowa lokomotywy na Trako

– W tych dniach tematem numer jeden w Newagu jest data otrzymania homologacji dla 24 lokomotyw wielosystemowych od Europejskiej Agencji Kolejowej. Prawdopodobnie dokument otrzymamy w ostatnim dniu lutego i wówczas sprzedaż dla PKP Cargo rozpocznie się w marcu – zapowiedział prezes Konieczek. O opóźnieniach tych dostaw spowodowanych dopuszczeniami zagranicznymi pisaliśmy tutaj.

– Spółka jest w trakcie produkcji wielosystemowej lokomotywy dla PKP Intercity, którą chcemy pokazać na targach Trako i rozpocząć proces homologacji najpierw w Polsce, a potem kolejno chcemy uzyskać homologacje w Niemczech, Austrii, Czechach, na Węgrzech i na Słowacji. Lokomotywy te planujemy dostarczyć do PKP Intercity w ramach przyszłorocznej sprzedaży – powiedział PAP Konieczek. Prezes poinformował też, że Newag śledzi zagraniczne rynki i jest w procesie przetargowym dla dwóch potencjalnych zamówień. Jego zdaniem jest też duża szansa na powrót do produkcji pojazdów dla metra w Sofii, ale to jest perspektywa lat 2025-2026. Spółka kontynuuje inwestycje, w tym w szczególności nakłady na instalacje fotowoltaiczne. Czeka też na decyzję Rady Miasta Nowego Sącza w sprawie spalarni odpadów.

W niedawnej rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" prezes Zbigniew Konieczek podkreślał, że na polskim rynku nie ma obecnie praktycznie żadnych przetargów taborowych, a spółka realizuje kontrakty zawarte w latach 2020 i 2021. Widać to również u konkurencji – w ubiegłym tygodniu Puls Biznesu podał, że 50 proc. produkcji Pesy zostało przeznaczonych na eksport, a w przypadku siedleckiego Stadlera – aż 80 procent.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
W najnowszym numerze miesięcznika szczegółowo podsumowaliśmy udany dla kolei rok 2022. Oprócz tego na tapet wzięliśmy temat inflacji, kryzysu gospodarczego i podwyżek cen biletów. Jak zawsze polecamy ciekawe rozmowy, w tym z. A. Popko, T. Myrdą, M. Rodkiem, K. Skorikiem i W. Jurkiewiczem, R. Mordak, T. Lehnertem czy P. Czekałą i T. Prejsem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5