NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Newag z kontraktem na lokomotywy wielosystemowe z PKP Intercity. „Powstaną na czas”

| Michał Szymajda 22.10.2021 13k

Newag z kontraktem na lokomotywy wielosystemowe z PKP Intercity. „Powstaną na czas”
Nowe wielosystemowe lokomotywy z Newagu dla PKP Intercity Graf. Newag
Newag z kontraktem na lokomotywy wielosystemowe z PKP Intercity. „Powstaną na czas”
Newag z kontraktem na lokomotywy wielosystemowe z PKP Intercity. „Powstaną na czas”
22 października na terenie bazy PKP Intercity na Olszynce Grochowskiej w Warszawie przedstawiciele PKP Intercity podpisali z zarządem Newagu umowę na produkcję 10 wielosystemowych lokomotyw z opcją na zakup pięciu kolejnych.
Podczas uroczystego podpisania umów, zorganizowanego na tle dostarczonych już przez Newag Griffinów, pojawili się także przedstawiciele rządu.

– 400 milionów złotych zostanie w polskie firmie, a do tego te lokomotywy będą poruszać się po sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Słowacji, Węgrzech i w Czechach. Kolej jest oczkiem w głowie rządu Prawa i Sprawiedliwości, inwestujemy w nie historycznie największe pieniądze, do 2030 roku będzie to 19 miliardów złotych – mówił Maciej Małecki, wspominając o programach, które mają być wsparte unijnymi pieniędzmi. – To jest ta różnica między opozycją a rządem, opozycja bowiem robi wszystko, żeby szkodzić Polsce i realizuje programy, które oczerniają własny kraj – mówił Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, nie mogąc powstrzymać się od akcentów politycznych.

Mamiński: krajowe wielosystemowe lokomotywy to przełom

– Cieszę się, że doczekaliśmy takiego momentu, w którym nie będziemy skazani na wybieranie tego, co proponuje nam Europa, a będziemy mogli oczekiwać najnowszego taboru produkowanego w Polsce. To wielki dzień polskiej myśli technicznej. To przełomowy dzień w myśleniu o rozwoju polskiej kolei – podkreślił Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, odnosząc się do wyboru Newagu w postępowaniu.

– Newag, jako polski producent taboru, przywrócił moment zamawiania serii lokomotyw, czego mu bardzo gratuluję. Gratuluje też Markowi Chraniukowi, który w spółce osiąga najlepsze wyniki finansowe i ilości przewiezionych pasażerów. Gratuluje ministrom, że wybrali tak znakomitych ludzi do realizacji tych zadań. Macie panowie ministrowie dobry ogląd kompetencji środowiska kolejowego. Mam nadzieje, że będziemy spotykać się cyklicznie, aby omawiać sukcesy branży – dodał Krzysztof Mamiński.

Konieczek: W słowniku Newagu nie ma słowa "opóźnienie"

Prezes Newagu, Zbigniew Konieczek podkreślał, że producent da sobie radę z kontraktem.

– W słowniku Newagu nie ma słów spóźnienie i zmiana harmonogramu. Nie widzę problemów z terminową dostawą tego sprzętu. Wielkim wyzwaniem będzie natomiast homologowanie tych lokomotyw w 6 krajach, mamy jednak trochę więcej czasu na to zadanie. Pewne doświadczenie z innymi systemami napięcia już w Newagu mamy, bowiem w homologacji znajduje się obecnie dwusystemowy Dragon 2 dla PKP Cargo. Jeszcze raz zapewniam: wszystko będzie w terminie i w odpowiedniej jakości – powiedział Konieczek.



Chraniuk: Rozwijamy firmę dla przyszłych pokoleń

– Bardzo dziękuje ministrom za wsparcie, za to, że możemy realizować nowy program odnowy taboru. Mamy już 5,5 mld złotych w podpisanych kontraktach, mamy plany na wydawanie kolejnych 19 miliardów do 2030 roku. Ten kontrakt jest szczególny, bo wielosystemowym elektrowozem będziemy mogli podbić Europę. Pokażemy, że potrafimy łączyć miasta w Polsce z miastami europejskimi. Przyszłe pokolenia będą nas doceniać za to, że rozwinęliśmy firmę – powiedział Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Kiedy pojedziemy za granicę?

Nowe pojazdy będą się poruszać z prędkością 200 km/h. Poprowadzą głównie pociągi międzynarodowe. Newag zaprezentował nowy, bardzo atrakcyjny wygląd czół projektowanych pojazdów, które będą kursować pod oznaczeniem E4MSUa. Newag jest zobowiązany do dostarczania wszystkich lokomotyw w terminie do 42 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu nastąpi w ciągu 18 miesięcy. Ale na dopuszczenie do kursowania we wszystkich wspomnianych krajach Newag będzie miał 60 miesiącach przy czym pełne wynagrodzenie płatne będzie już w momencie dostawy pojazdu w wersji 3 kV, na Polskę. To, z jednej strony, spore wsparcie dla producenta, który wchodzi na nowy rynek. Z drugiej strony oznacza to, że tak potrzebne PKP Intercity lokomotywy wielosystemowe nie pojawią się na torach prędko.

Producent będzie też świadczył usługi utrzymania technicznego lokomotyw na drugim, trzecim i czwartym poziomie utrzymania. Najpóźniej po 60 miesiącach od daty odebrania pojazdów zostaną wykonane naprawy okresowe na czwartym poziomie utrzymania lub wcześniej, gdy pojazdy osiągną wymagane przebiegi dla tego poziomu.

Więcej na temat przetargu na te elektrowozy pisaliśmy tutaj. W przetargu była tylko jedna oferta Newagu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5