NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Newag z jedyną ofertą na wielosystemowe lokomotywy dla PKP Intercity

| Michał Szymajda 04.03.2021 15,2k

Newag z jedyną ofertą na wielosystemowe lokomotywy dla PKP Intercity
fot. M. Szymajda, Rynek Kolejowy
PKP Intercity w końcu otworzyło oferty w przetargu na dostawę lokomotyw wielosystemowych. Sporym zaskoczeniem jest to, że w przetargu wystartował tylko Newag.
Ogłoszony w grudniu 2019 roku przetarg na dostawę lokomotyw wielosystemowych wreszcie doczekał się otwarcia ofert. Jedyną ofertę w przetargu złożył nowosądecki Newag. Z punktu widzenia finansów operatora złożył bardzo korzystną ofertę, oczekując za dziesięć elektrowozów 258,6 mln złotych brutto. Jeśli PKP Intercity zdecyduje się na zakup jeszcze pięciu pojazdów – Newag zechce otrzymać za nie 387,9 mln zł. brutto. O tym, jak korzystna cenowo jest ta oferta niech świadczy fakt, że przewoźnik zadeklarował w kosztorysie, że jest skłonny wydać na dziesięć elektrowozów 286,6 mln złotych, a na piętnaście – 429,8 mln zł brutto. Producent spokojnie mieści się w tych finansowych ramach.

PKP Intercity chce, by Newag dostarczył lokomotywy wraz z pięcioletnim utrzymaniem, więc producent zadeklarował stawkę za utrzymanie w wysokości 2,64 zł brutto za przejechany kilometr. Okres gwarancji na lokomotywy to 36 miesięcy. Producent deklaruje, że dostarczy pojazdy w oczekiwanym przez PKP Intercity terminie.

Lokomotywy mają być kupione ze środków własnych spółki, bez udziału środków pomocowych Unii Europejskiej. Pierwotne kryteria zakładały, że cena stanowiła 45% wartości zamówienia, 35% koszt utrzymania, a pozostałe dotyczyły deklaracji utrzymania gotowości technicznej i niezawodności technicznej na poziomie 95%.

Wielkie wyzwanie i wielka szansa dla Newagu

Jeśli dojdzie do podpisania umowy z Newagiem, będziemy mogli mówić o wyzwaniu do wielkim wyzwaniu dla tego producenta. Spółka dotąd nie budowała lokomotyw wielosystemowych z przeznaczeniem dla ruchu pasażerskiego, zdolnych rozpędzać się do 200 km/h, choć ma już pewne doświadczenie w tym zakresie, związane z produkcją dwusystemowych Dragonów 2 dla PKP Cargo, które niedawno pomyślnie przeszły testy w czeskim Velimiu. PKP Intercity oczekuje jednak, że lokomotywy z Newagu będą czteroosiowe (a więc byłyby to raczej Griffiny), a także że pojadą w przyszłości z pociągami na Węgry, Słowacje, do Czech, Austrii i Niemiec.

Wymaga to montażu w elektrowozach urządzeń elektrycznych, które pracowałyby pod trzema systemami napięcia, a więc także homologowania ich w wyżej wymienionych krajach. Będzie to dla nowosądeckiego producenta nie lada wyzwanie. Ale i szansa, ponieważ posiadanie dopuszczeń do eksploatacji na terenie 6 państw (w tym w Polsce), może otworzyć dla Newagu nowe rynki. Producent poczynił już inwestycje, która pozwala mu testować elektrowozy i ezt pod różnymi systemami napięcia.

Przypomnijmy, że w 2020 roku Newag zakończył dostawę dla PKP Intercity 30 Griffinów do komunikacji krajowej. 

Brak konkurencji dla Newagu

Dlaczego w przetargu nie wystartował Siemens z wielosystemową lokomotywą Vectron, który uważany był za faworyta przetargu? – Warunki przetargu nie pozwoliły nam złożyć oferty i zaproponować lokomotywy Vectron MS, której ponad 1000 sztuk zostało sprzedanych do wielu przewoźników i operatorów z całej Europy, w tym także w Polsce – powiedział krótko Marcin Górecki, rzecznik Siemens Mobility w Polsce, zapowiadając szersze wyjaśnienie wkrótce.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5