NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Adamczyk: Zagrożenie dla inwestycji kolejowych będzie zawsze

| Jakub Madrjas 02.09.2016 204

Adamczyk: Zagrożenie dla inwestycji kolejowych będzie zawsze
Fot. MIB
– Opóźnienie z poprzednich lat jest bardzo duże. Dlatego nie użyjemy stwierdzenia, że inwestycje kolejowe nie są zagrożone – mówił dziś minister Andrzej Adamczyk. Podkreślił jednak wiarę w realizację znowelizowanego Krajowego Programu Kolejowego.
Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk wspólnie z wiceministrem Jerzym Szmitem oraz szefami PKP PLK i GDDKiA przedstawili dziś plany inwestycji infrastrukturalnych ministerstwa. Część drogową planów MIB znajdziesz tutaj. W części kolejowej zaprezentowane zostały przede wszystkim plany wynikające ze znowelizowanego Krajowego Programu Kolejowego. Jak tłumaczył prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, jego obniżona z ponad 67 mld zł do 66 mld zł kwota wynika z przeniesienia inwestycji zgłoszonych do CEF na listę rezerwową. – Po wygraniu konkursów CEF, wartość programu urośnie – zaznaczył.

– Sytuacja w inwestycjach drogowych jest o wiele lepsza niż w kolejowych. Przypominam, że zastaliśmy puste szuflady jeśli chodzi o projekty PKP PLK na nową perspektywę unijną. Bardzo się cieszę, że zarząd pod przewodnictwem Ireneusza Merchela cechuje dynamika i determinacja, by nadrobić stracony czas – powiedział Andrzej Adamczyk.

Jak przypomniał, inwestycje powinny były zacząć się na początku trwającej perspektywy unijnej, czyli w 2014 roku. Opóźnienie jest bardzo duże. Trwa ofensywa inwestycyjna, w kwietniu przygotowaliśmy zmiany przepisów regulujących kwestię przygotowania inwestycji, które w maju przyjął sejm. Dzięki temu udało się już dokonać istotnego przyspieszenia w tym zakresie – podkreślił.

Zawsze będzie zagrożenie

W tym miejscu Andrzej Adamczyk zaznaczył jednak, że nie użyje stwierdzenia że „program kolejowy nie jest zagrożony”. – Dopóki inwestycje nie są oddane, ten stan zagrożenia trwa. Zawsze występują zagrożenia wewnętrzne i zewnętrzne, które mogą utrudnić realizację programu – powiedział Adamczyk.

Jak dodał, w PKP PLK trwa restrukturyzacja i przebudowa struktur odpowiedzialnych za realizację inwestycji. – Myślę, że niebawem poznamy efekty tych działań – podsumował.

Wiara w moc przerobową PLK

Minister Andrzej Adamczyk odniósł się również do kwestii przygotowania PKP PLK do wydania 67 miliardów złotych. Zdaniem ekspertów, sukcesem będzie, jeśli spółka zrealizuje inwestycje warte 40 miliardów. Czy warto byłoby część tych pieniędzy przenieść na projekty taborowe lub przygotowanie do budowy Kolei Dużych Prędkości, by "odciążyć" PLK? – Ministerstwo nie ma takich planów. Będziemy realizować aktualizowany właśnie KPK – podkreślił Adamczyk.

Plany PKP PLK szczegółowo przedstawił prezes spółki Ireneusz Merchel. Można je znaleźć tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45775)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45775)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5