Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dlaczego projekty CEF trafiają na listę rezerwową KPK?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
18-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dlaczego projekty CEF trafiają na listę rezerwową KPK?
fot. Lichen99 CC BY-SA 3.0 pl
Przesunięcie na listę rezerwową w Krajowym Programie Kolejowym nie oznacza, że inwestycja ta „wypada” z listy pewnych projektów. Na listę rezerwową trafiły duże projekty CEF jak kolej aglomeracyjna na Śląsku.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przedstawiło znowelizowaną wersję Krajowego Programu Kolejowego w lipcu. Wśród ważniejszych zmian było zaktualizowanie inwestycji realizowanych w regionalnych programach operacyjnych oraz inwestycji zakwalifikowanych do udziału w konkursie funduszu „Łącząc Europę” (CEF), o których pisaliśmy tutaj.

Wielkie projekty na liście rezerwowej

Zaskoczeniem dla wielu, było przesunięcie niektórych dużych projektów, jak modernizacja środkowego fragmentu linii E59 Poznań Główny – Szczecin do listy rezerwowej. Tak samo zrobiono z innym wielkim projektem: modernizacją magistrali E65 Będzin – Katowice – Czechowice-Dziedzice. To jeden z największych projektów Krajowego Programu Kolejowego o szacunkowej wartości 4,1 mld zł. PLK chce gruntownie przebudować katowicki węzeł kolejowy, aby oddzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego. Więcej o planowanych inwestycjach kolejowych na Śląsku piszemy tutaj.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, przesunięcie dużych projektów CEF na listę rezerwową KPK nie oznacza, że inwestycje „wypadają” z podstawowej listy. MIB umieszcza projekty CEF na listach rezerwowych, gdyż decyzje o realizacji projektów w ramach CEF zapadają na poziomie Komisji Europejskiej, a nie na krajowym, tak jak przy projektach finansowanych w ramach np. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W związku z tym przesunięcie na listę rezerwową jest jedynie uporządkowaniem listy projektów, które już zatwierdzono.

– Przesunięcie projektów pozwoli na większą elastyczność działań podejmowanych w zakresie ich wsparcia z instrumentu „Łącząc Europę”. Projekty, które decyzją Komisji Europejskiej otrzymają dofinansowanie w ramach trzeciego konkursu CEF, zostaną przesunięte na listę podstawową KPK – wyjaśnia biuro prasowe MIB.

Więcej czasu na wykonanie prac


Jeśli chodzi o projekt modernizacji katowickiego węzła kolejowego, to w II konkursie CEF wsparcie otrzymał etap przygotowawczy inwestycji. Zgodnie z planowanym przez PKP PLK SA harmonogramem, etap ten wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych dla odcinków Będzin – Katowice Szopienice Południowe oraz Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice zakończy się w 2018 r. Zakończenie tego etapu prac pozwoli na rozpoczęcie przetargów i robót budowlanych na wskazanych odcinkach.

Równocześnie MIB zdecydowało się zgłosić projekt modernizacji najważniejszych linii kolejowych na Śląsku do trzeciego konkursu CEF. Decyzja o rozdzieleniu projektu na etap przygotowawczy i realizacyjny zapadła m.in. w związku z okresem kwalifikowalności kosztów w ramach projektów CEF. Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez KE, w ramach III konkursu CEF końcowy termin kwalifikowalności kosztów zostanie ustalony na 2023 r. – odmiennie niż w I i II konkursie, gdzie termin kwalifikowalności został określony na 2020 r. Dodatkowe trzy lata na realizację inwestycji zwiększają zdaniem MIB szanse na utrzymanie harmonogramu i wykorzystanie środków unijnych.

– Mając na uwadze że wskazany projekt jest kompleksowym zadaniem realizowanym w trudnym terenie, podjęto decyzję o przesunięciu aplikowania o środki CEF dla zasadniczych prac modernizacyjnych na III konkurs CEF, co pozwoli na zabezpieczenie dłuższego okresu kwalifikowalności kosztów i zminimalizuje ryzyko wykroczenia poza ten termin – informuje MIB.
 
Railway Business Forum, w ramach trwających konsultacji do nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego, skierowało do Ministra Infrastruktury i Budownictwa swoje uwagi odnośnie do planu inwestycyjnego, o których piszemy tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Infrastruktura

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Jakub Rösler 10 marca 2025

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Prawo i polityka

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Michał Szymajda 16 sierpnia 2023

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Infrastruktura

Zobacz również:

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Infrastruktura

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Jakub Rösler 10 marca 2025

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Prawo i polityka

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Michał Szymajda 16 sierpnia 2023

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij