Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dlaczego projekty CEF trafiają na listę rezerwową KPK?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
18-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dlaczego projekty CEF trafiają na listę rezerwową KPK?
fot. Lichen99 CC BY-SA 3.0 pl
Przesunięcie na listę rezerwową w Krajowym Programie Kolejowym nie oznacza, że inwestycja ta „wypada” z listy pewnych projektów. Na listę rezerwową trafiły duże projekty CEF jak kolej aglomeracyjna na Śląsku.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przedstawiło znowelizowaną wersję Krajowego Programu Kolejowego w lipcu. Wśród ważniejszych zmian było zaktualizowanie inwestycji realizowanych w regionalnych programach operacyjnych oraz inwestycji zakwalifikowanych do udziału w konkursie funduszu „Łącząc Europę” (CEF), o których pisaliśmy tutaj.

Wielkie projekty na liście rezerwowej

Zaskoczeniem dla wielu, było przesunięcie niektórych dużych projektów, jak modernizacja środkowego fragmentu linii E59 Poznań Główny – Szczecin do listy rezerwowej. Tak samo zrobiono z innym wielkim projektem: modernizacją magistrali E65 Będzin – Katowice – Czechowice-Dziedzice. To jeden z największych projektów Krajowego Programu Kolejowego o szacunkowej wartości 4,1 mld zł. PLK chce gruntownie przebudować katowicki węzeł kolejowy, aby oddzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego. Więcej o planowanych inwestycjach kolejowych na Śląsku piszemy tutaj.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, przesunięcie dużych projektów CEF na listę rezerwową KPK nie oznacza, że inwestycje „wypadają” z podstawowej listy. MIB umieszcza projekty CEF na listach rezerwowych, gdyż decyzje o realizacji projektów w ramach CEF zapadają na poziomie Komisji Europejskiej, a nie na krajowym, tak jak przy projektach finansowanych w ramach np. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W związku z tym przesunięcie na listę rezerwową jest jedynie uporządkowaniem listy projektów, które już zatwierdzono.

– Przesunięcie projektów pozwoli na większą elastyczność działań podejmowanych w zakresie ich wsparcia z instrumentu „Łącząc Europę”. Projekty, które decyzją Komisji Europejskiej otrzymają dofinansowanie w ramach trzeciego konkursu CEF, zostaną przesunięte na listę podstawową KPK – wyjaśnia biuro prasowe MIB.

Więcej czasu na wykonanie prac


Jeśli chodzi o projekt modernizacji katowickiego węzła kolejowego, to w II konkursie CEF wsparcie otrzymał etap przygotowawczy inwestycji. Zgodnie z planowanym przez PKP PLK SA harmonogramem, etap ten wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych dla odcinków Będzin – Katowice Szopienice Południowe oraz Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice zakończy się w 2018 r. Zakończenie tego etapu prac pozwoli na rozpoczęcie przetargów i robót budowlanych na wskazanych odcinkach.

Równocześnie MIB zdecydowało się zgłosić projekt modernizacji najważniejszych linii kolejowych na Śląsku do trzeciego konkursu CEF. Decyzja o rozdzieleniu projektu na etap przygotowawczy i realizacyjny zapadła m.in. w związku z okresem kwalifikowalności kosztów w ramach projektów CEF. Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez KE, w ramach III konkursu CEF końcowy termin kwalifikowalności kosztów zostanie ustalony na 2023 r. – odmiennie niż w I i II konkursie, gdzie termin kwalifikowalności został określony na 2020 r. Dodatkowe trzy lata na realizację inwestycji zwiększają zdaniem MIB szanse na utrzymanie harmonogramu i wykorzystanie środków unijnych.

– Mając na uwadze że wskazany projekt jest kompleksowym zadaniem realizowanym w trudnym terenie, podjęto decyzję o przesunięciu aplikowania o środki CEF dla zasadniczych prac modernizacyjnych na III konkurs CEF, co pozwoli na zabezpieczenie dłuższego okresu kwalifikowalności kosztów i zminimalizuje ryzyko wykroczenia poza ten termin – informuje MIB.
 
Railway Business Forum, w ramach trwających konsultacji do nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego, skierowało do Ministra Infrastruktury i Budownictwa swoje uwagi odnośnie do planu inwestycyjnego, o których piszemy tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5