Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Adamczyk: Lata 20. XXI w. będą okresem dynamicznego rozwoju polskiej kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
21-01-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Adamczyk: Lata 20. XXI w. będą okresem dynamicznego rozwoju polskiej kolei
fot. Kasper Fiszer
Podniesienie prędkości ruchu na głównych ciągach pasażerskich, rozwój transportu intermodalnego i wdrożenie na szerszą skalę europejskiego systemu sterowania ruchem to główne założenia polityki rządu w zakresie transportu kolejowego na najbliższą dekadę. To kolej ma też pełnić kluczową rolę w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, choć ma się to odbywać m.in. poprzez budowę parkingów przy przystankach. Drugim z elementów ma być realizacja programu Kolej Plus, a pierwsze przetargi w jego ramach mogą ruszyć jeszcze w tym roku.

– Inwestycją szczególnie ważną dla przewozów pasażerskich było w ostatnich latach dostosowanie Centralnej Magistrali Kolejowej do prędkości 200 km/godz. – mówił podczas kongresu EEC Trends Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, oceniając, że aktualny poziom wydatków na transport kolejowy ma charakter historyczny, bo jeszcze nigdy nie przeznaczono na ten cel tak wielu środków. Stwierdził że trasa łącząca Warszawę z Katowicami i Krakowem stała się pierwszą linią kolei dużych prędkości w Europie Środkowo-Wschodniej. Odpierał też ewentualne zarzuty, że szybkość jazdy jest tam relatywnie niska. – Ta prędkość jest niebagatelna, bo pozwala przemieścić się w krótkim czasie na duże odległości – przekonywał.

Więcej odcinków z prędkością ponad 160 km/godz.

Zapowiedział też podniesienie prędkości na CMK do 250 km/godz. – Już niedługo 200 km/godz. pojedziemy natomiast z Warszawy do Białegostoku. W fazie projektowej są też koleje dużych prędkości będące elementem tzw. szprych Centralnego Portu Komunikacyjnego – dodał. Minister powiedział przy tym, że działania rządu nie ograniczają się jedynie do budowy systemu szybkich połączeń międzymiastowych, bo kolej ma odegrać dużą rolę w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. Ma temu służyć m.in. program Kolej Plus.

– Pierwsze przetargi związane z tym programem mogą ruszyć jeszcze w tym roku – przewidywał. Istotnym elementem poprawy dostępu do kolei ma być także Rządowy Program Budowy Przystanków Kolejowych, w ramach którego przy nowych przystankach pojawiają się miejsca parkingowe. W perspektywie wieloletniej istotne z tego punktu widzenia są zdaniem przedstawiciela rządu m.in. budowa linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark czy realizacja tzw. komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Przyszłość kolei towarowej to głównie intermodal


Władze centralne deklarują również wsparcie dla sektora towarowego, w tym przede wszystkim dla transportu intermodalnego. Zdaniem Andrzeja Adamczyka o dużym potencjale tego rodzaju przewozów świadczy to, że ich rynkiem nie zachwiała w znaczny sposób pandemia koronawirusa. – Transport intermodalny okazał się odporny na światowy kryzys – stwierdził. W kolejnych latach potrzeby intermodalu mają być brane pod uwagę przy podziale środków unijnych.

Elementem, który przyczyni się zdaniem ministra do rozwoju transportu kolejowego i zwiększy efektywność realizowanych inwestycji, jest poza tym rozwój bocznic kolejowych. Polski transport szynowy ma być także bardziej interoperacyjny dzięki wdrażaniu europejskiego systemu ERTMS. Do 2030 r. ma on być wdrożony na ok. 7 tys. km linii, a do 2050 r. – 8 tys. km tras. – Jestem pewien, że całe lata 20. XXI w. okażą się okresem dynamicznego rozwoju polskiej kolei – podsumował przedstawiciel rządu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5