Partnerzy serwisu:
Biznes

Kolej wyda 40 zamiast 67 miliardów? Ministerstwo Rozwoju nie traci nadziei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
18-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kolej wyda 40 zamiast 67 miliardów? Ministerstwo Rozwoju nie traci nadziei
Fot. RK
Kolejowy program w perspektywie unijnej na lata 2014–2023 to 67 mld złotych. Eksperci są zgodni – wydanie nawet 2/3 tej kwoty będzie sukcesem. Ministerstwo Rozwoju jest jednak zdeterminowane, by nie przenosić środków do innych sektorów.

W poprzedniej perspektywie unijnej kolej wydała 4,1 mld euro środków unijnych (17 mld złotych), a projekty kolejowe łącznie ze środkami budżetowymi kosztowały 30 mld złotych. W perspektywie na lata 2014–2023 ta kwota ma być ponad dwukrotnie większa – 67 mld złotych. Niestety minęła już jedna czwarta perspektywy, a projekty kolejowe właściwie nie wystartowały. Wydatki na ten rok wyniosą tylko 4 miliardy złotych, i to łącznie z projektami fazowanymi.

Eksperci od dłuższego czasu alarmują, że PKP PLK nie są przygotowane instytucjonalnie do wydania tak dużej kwoty (wychodzi średnio ok. dziewięciu miliardów złotych rocznie), nawet gdyby był w stanie wchłonąć ją rynek wykonawczy. Do tego wydatki będą nierównomiernie rozłożone – jak przyznaje minister Andrzej Adamczyk, w PKP PLK brakuje bowiem gotowych projektów. – Na dziś można powiedzieć, że uda się wydać jedynie 40 mld zł, dlatego potwierdzenie tego stanu audytem inwestycji 2014–2020 jest pilnie potrzebne, by teraz, a nie za pięć dwunasta znaleźć projekty i pomysły zastępcze – mówi Adrian Furgalski, przewodniczący zarządu – Forum Kolejowego Railway Business Forum.

Wszystkie środki zostają na kolei

Jak zapewnia w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński, ministerstwo nie rozważa przenoszenia środków na inne sektory. – Na tę chwilę chcemy wykorzystać w pełni środki zaplanowane dla kolei. To olbrzymia szansa, ale nie ukrywam że dla nas to jedno z największych zagrożeń jeśli chodzi o tę perspektywę unijną. Jesteśmy tego w pełni świadomi i pracujemy z ministrem infrastruktury i budownictwa Andrzejem Adamczykiem nad rozwiązaniem tego problemu – mówi Kwieciński. W MIB już od pewnego czasu trwa analiza Krajowego Programu Kolejowego pod kątem wykonalności projektów. 

Minister Kwieciński wskazuje na bardzo istotne zagrożenie związane z aktualnie obowiązującym KPK. Przewidziana w nim kumulacja wydatków inwestycyjnych w latach 2019–2020 może spowodować paraliż ruchu pasażerskiego i towarowego na kolei. – Sytuacja jest inna niż w transporcie drogowym, w którym łatwo skierować ruch na objazdy. Musimy się inteligentnie do tego przygotować – mówi Kwieciński.

Jeśli nie PLK, to kto?

Sytuacja już teraz jest bliźniaczo podobna do tej sprzed kilku lat, gdy eksperci mówili o nieprzygotowaniu PKP PLK do realizacji całej perspektywy unijnej, a kolejarze gorąco zaprzeczali. Ostatecznie środki trzeba było przesuwać m.in. na transport miejski, a projekty „fazować” na kolejną perspektywę lub finansować z państwowego budżetu.

Czy teraz sytuacja się powtórzy? Według informacji „Rynku Kolejowego”, ok. dwa miliardy złotych mają uratować projekty dworcowe. Minister Kwieciński popiera pomysł MIB i PKP SA. Jak wyjaśnia, chodzi o przygotowanie nie tylko samych obiektów dworców, ale również kompleksowych centrów przesiadkowych, infrastruktury liniowej i okołokolejowej (np. przejazdów). Program ma skupiać się na dużej liczbie mniejszych miast.

To jednak tylko ułamek wartości całego programu kolejowego. Dlatego często mówi się o tym, by już teraz zapewnić przeniesienie części środków na tabor lub transport miejski. Ministerstwo nie przygotowuje na razie takich ruchów. Jak tłumaczy Jerzy Kwieciński, wymagałoby to ogromnych negocjacji z Komisją Europejską. Kwota 67 mld złotych nie jest bowiem zapisana w jednym programie – aż 20 mld złotych jest zaplanowanych w ramach instrumentu CEF (gdzie PKP PLK na razie odnosi sukcesy w konkursach projektów), środki podobnej wielkości zawiera POIiŚ, oprócz tego są też programy regionalne, dla Polski Wschodniej oraz pieniądze krajowe. Renegocjowanie umów także zajęłoby dużo czasu. Czasu, który i tak już ucieka.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kwieciński ostrzega: Jeszcze nigdy modernizacji nie zakończono w terminie

Infrastruktura

Polski rząd chce późniejszego rozliczenia funduszy UE na lata 2007–2013

Prawo i polityka

Kwieciński: Utworzenie Ministerstwa Rozwoju bezwzględnie potrzebne

Prawo i polityka

Kwieciński dla RI: Kolej nie wykorzysta wszystkich funduszy unijnych

Biznes

Zobacz również:

Kwieciński ostrzega: Jeszcze nigdy modernizacji nie zakończono w terminie

Infrastruktura

Polski rząd chce późniejszego rozliczenia funduszy UE na lata 2007–2013

Prawo i polityka

Kwieciński: Utworzenie Ministerstwa Rozwoju bezwzględnie potrzebne

Prawo i polityka

Kwieciński dla RI: Kolej nie wykorzysta wszystkich funduszy unijnych

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5