NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Miliard złotych dotacji dla PKP Intercity?

| Jakub Madrjas 13.03.2019 8,8k

Miliard złotych dotacji dla PKP Intercity?
Fot. B. Banaszak/PKP Intercity
PKP Intercity potrzebuje jeszcze czterech miliardów złotych, żeby zrealizować zakładany program inwestycyjny. Zabezpieczeniem środków ma być nowa umowa wieloletnia z Ministerstwem Infrastruktury. Może ona opiewać nawet na miliard złotych dofinansowania rocznie.
Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje nową umowę z PKP Intercity. Potwierdzają się informacje, że kwota dotacji, która już przekroczyła 600 milionów złotych, będzie dążyć do miliarda złotych rocznie. Wzrost dotacji wynika z zamiaru realizacji wartego siedem miliardów złotych programu inwestycyjnego. W ubiegłym roku podpisano z Pesą, Newagiem oraz FPS umowy warte dwa miliardy złotych. Elementem programu jest też rozpoczęta już przebudowa zapleczy technicznych, która pochłonie ok. 900 mln złotych. Jak zdradził “Puls Biznesu”, przewoźnik potrzebuje jeszcze czterech miliardów złotych. Rozmawia o finansowaniu zewnętrznym, m.in. z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, ale jak tłumaczy prezes Intercity, firma musi też mieć zabezpieczone wyższe przychody.

Oprócz miliarda złotych obsługa CPK w opcji

Nową umowę PSC z ministerstwem musimy zawrzeć do końca tego roku – mówi prezes Chraniuk. Wykonano już niezbędne badania marketingowe (zrealizował je Instytut Kolejnictwa), obecnie trwają analizy. Najważniejszym aspektem jest zgodność z zapisami IV pakietu kolejowego, który zakłada stopniowe otwieranie rynków przewozowych. Ministerstwo chciałoby zawrzeć z przewoźnikiem umowę na aż 15 lat – maksymalny okres, na który pozwalają przepisy przejściowe pakietu.

Jak przyznał prezes Chraniuk, umowa będzie zawierać opcję obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Szacowany miliard złotych dofinansowania rocznie to jednak kwota nie uwzględniająca tej opcji. Obsługa CPK będzie bowiem wymagać nowego programu inwestycyjnego (oprócz realizowanych właśnie zakupów za 7 miliardów złotych) i adekwatnego zwiększenia dofinansowania w celu jego realizacji. Przypomnijmy, że trwa dialog z producentami w sprawie rozwiązań technicznych dla tych pociągów, a skalę zakupu określono na 130 składów.

Wagony Combo zadebiutują na Trako 

Prezes PKP Intercity przyznaje, że realizacja programu inwestycyjnego opóźniła się. Jak tłumaczy, wpłynęły na to m.in. problemy Pesy, która z powodu restrukturyzacji nie mogła podpisać ważnych umów na modernizację wagonów pomimo wygranych przetargów. Ogółem z producentem podpisano trzy umowy. W ramach jednej z nich mają powstać nowoczesne, wielofukcyjne wagony Combo. PKP Intercity ma nadzieję, że pierwszy z nich uda się zaprezentować już jesienią podczas targów Trako w Gdańsku.

PKP Intercity wciąż nie rozstrzygnęło trwających przeszło rok przetargów na modernizację ED74 oraz dostawę 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jak informuje prezes Chraniuk, są one na końcowym etapie analiz i przewoźnik chce je rozstrzygnąć “jak najszybciej”. W przetargu na ED74 problemem jest przekroczenie o 11% budżetu przez jedynego oferenta – Pesę. Z kolei w przetargu na 12 ezetów z dwóch ofert Stadlera i Pesy w budżecie mieści się ta pierwsza, ale przewoźnik wystąpił do producenta z prośbą o dodatkowe wyjaśnienia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45785)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45785)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5