NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Wagony COMBO Intercity z nowymi wózkami i ciekawą przestrzenią

| Martyn Janduła 02.06.2017 249

Wagony COMBO Intercity z nowymi wózkami i ciekawą przestrzenią
Mat. PKP Intercity
Wagony COMBO Intercity z nowymi wózkami i ciekawą przestrzenią
Wagony COMBO Intercity z nowymi wózkami i ciekawą przestrzenią
Wagony COMBO Intercity z nowymi wózkami i ciekawą przestrzenią
Wagony COMBO Intercity z nowymi wózkami i ciekawą przestrzenią
Już w 2015 roku PKP Intercity zapowiadało projekt wagonów COMBO (wtedy jeszcze nazywał się on COMBI). To wagony wielofunkcyjne o podwyższonym standardzie do obsługi różnych grup podróżnych. W wagonie znajda się dwie toalety, przedziały dla rodziców z dziećmi, osób niepełnosprawnych, a także dla obsługi pociągów. Nie zabraknie miejsca na rowery, automaty z przekąskami oraz bezpłatnego WI-Fi. Ruszył właśnie pierwszy przetarg PKP Intercity.
PKP Intercity wystartowało z przetargiem na wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych typu 141A /111A. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie zakres prac, jaki zamawiający zleci wykonawcy. Mowa bowiem o rozpoczęciu programu wagonu COMBO, który polega na przygotowaniu wielofunkcyjnego wagonu o podwyższonym standardzie z miejscami do siedzenia w układzie przedziałowym, z wydzielonymi przedziałami dla matki z dzieckiem, z przedziałem dla osób niepełnosprawnych, z miejscami do przewozu rowerów i z maszyną wendingową. O rozpisaniu przetargu i kryteriach oceny ofert piszemy w tym miejscu.

Oczywiście prace będą się wiązać z demontażem wszystkich maszyn, urządzeń, podzespołów, zespołów i elementów i ich weryfikacji. Nowością w tym przetargu będzie przede wszystkim wymiana na nowe wózków. Mają one umożliwić poruszanie się wagonu z prędkością konstrukcyjną i eksploatacyjną wynoszącą minimum 160 km/h. Wózek wagonu musi posiadać hamulec tarczowy (minimum 2 tarcze na oś), hamulec szynowy (magnetyczny) oraz musi być wyposażony w układ przeciwpoślizgowy – elektroniczny oraz w układ mostkowania hamulca. Dopuszcza się zabudowę wózka bez hamulca szynowego w przypadku spełnienia wymaganego minimum 151% masy hamującej.

Z myślą o niepełnosprawnych

W wagonie zaplanowano kilka przestrzeni o różnym przeznaczeniu. Jedną z nich ma być przedział dla podróżnych niepełnosprawnych. Znaleźć mają się w nim 4 rozkładane pełnowymiarowe fotele z rozkładanymi podłokietnikami. PKP Intercity zaznaczyło w specyfikacji, że preferuje ustawienie w układzie naprzeciwległym – dwa po jednej stronie przedziału i dwa po drugiej. W pozycji złożonej mają pozwolić na przypięcie wózków inwalidzkich. Złożony fotel musi tworzyć konstrukcję o szerokości co najmniej700 mm (odległość mierzona od krawędzi podłokietników) do przypięcia wózka inwalidzkiego.

Szerokość siedzenia fotela ma być nie mniejsza niż 450 mm. Minimalne wymiary przedziału mają się z kolei wynieść 1600 mm szerokości i 3700 mm długości pomiędzy płaszczyznami mocującym wózki. Każde miejsce na wózki musi zostać wyposażone w urządzenie do wzywania pomocy. Przedział zostanie wyposażony w wewnętrzne drzwi automatyczne wyposażone w urządzenia zapobiegające uwięzieniu pasażera podczas ich działania. Szerokość użytkowa drzwi ma być nie mniejsza niż 1100 mm. O zamykaniu drzwi będzie informować sygnał świetlny.

Pasażerowie mogą liczyć na gniazdka elektryczne 230V przy każdym siedzeniu, rolety w oknach, półkę bagażową, lustro, dwa 4-litrowe lub cztery 2-litrowe kosze oraz monitor systemu informacji pasażerskiej z dostosowaną wielkością liter.

Dwie toalety

W wagonie znajdą się dwie toalety – uniwersalna i standardowa. Pierwsza znajdzie się od strony przedziału dla osób niepełnosprawnych. Musi być w niej zagwarantowane miejsce do swobodnego manewrowania wózkiem inwalidzkim. Wykonawca musi wziąć także pod uwagę równoczesną obecność osoby towarzyszącej. Szerokość drzwi do toalety musi wynosić min 800 mm (zamawiający preferuje zastosowanie drzwi łukowych) zaś wszystkie elementy wyposażenia muszą być łatwo dostępne dla osób na wózkach inwalidzkich. W kabinie znajdzie się również rozkładany (chowany w ścianie) przewijak dla dzieci o powierzchni użytkowej o szerokości 500 mm i długości 700 mm.

Standardowy przedział WC będzie mniejszy od uniwersalnego. Drzwi do kabiny mają mieć 500 mm. PKP Intercity preferuje w tym miejscu zabudowę modułową.

Przestrzeń konduktorska

Przedział dla obsługi pociągu ma pomieścić od dwóch do trzech osób. W środku znajdą się dwa pełnowymiarowe fotele składane oraz jeden fotel obrotowy przy biurku. Zamontowane zostaną także szafki do przechowywania przesyłek konduktorskich. Dostęp do przedziału chroniony będzie zamykanymi na klucz przesuwanymi drzwiami. W przedziale zamontowana zostanie również słuchawka systemu rozgłoszeniowego, centralka systemu sygnalizacji przeciw pożarowej, systemu przywoławczego z przedziału dla osób niepełnosprawnych i przedziału WC, monitor systemu SIP oraz monitor z podglądem CCTV.

Szerokość korytarza do przedziału konduktorskiego oraz przedziałów rodzinnych będzie mniejsza niż 710 mm.

Dwa przedziały rodzinne

W wagonie znajdą się dwa przedziały rodzinne z miejscem dla łącznie 12 osób. W każdym przedziale znajdzie się 6 rozkładanych pełnowymiarowych foteli z rozkładanymi podłokietnikami i siedziskiem blokowanym w pozycji rozłożonej. Fotele muszą być tak zabudowane, aby przy rozłożeniu siedziska stanowiły jedną kanapę do siedzenia lub leżenia. Pasażerowie będą mieli w przedziale do dyspozycji 6 gniazdek elektrycznych. Na siedzeniami znajdzie się półka bagażowa, lustro oraz wieszaki.

W przedziałach rodzinnych znajdzie się miękka wykładzina dywanowa o podwyższonych wymaganiach antytoksycznych, o przyjemnej w dotyku strukturze i wzorze gubiącym drobne zabrudzenia. Ponadto PKP Intercity zachęca oferentów do zaoferowania wszelkich rozwiązań mających na celu ułatwienie podróżowania rodzin z małymi dziećmi.

Strefa bezprzedziałowa i na rowery

W strefie bezprzedziałowej dla podróżnych znajdzie się 20 foteli. Zastosowane fotel powinny być „wygodne, ergonomiczne oraz stwarzać poczucie wydzielenia indywidualnej przestrzeni”. Minimalna szerokość siedziska wynosić będzie 480 mm. Wszystkie wyposażone będą w gniazda do notebooków 230VAC. Tylna część fotela, do której będzie zamontowany m.in. stolik, nie będzie pokryta materiałem. Dla miejsc które będą pozbawione stolika zabudowanego w oparciu zabudowany zostanie stolik do ściany. Ponadto pasażerowie będą mieli do dyspozycji śmietniczkę, gazetownik oraz podnóżek.

W nowych wagonach pomyślano również o rowerzystach. W przedsionku znajdą się zintegrowane składane półki na większy bagaż z wieszakami na rowery i narty – razem co najmniej 6 miejsc. Konstrukcja wieszaków powinna umożliwić składanie ich tak aby możliwe było opuszczenie półki bagażowej. Półki oraz wieszaki zabezpieczone zostaną linką stalową w oplocie z zamkiem szyfrowym posiadającym możliwość resetowania kodu przez podróżnego (podróżny będzie miał możliwość wybrania dowolnego kodu) oraz kluczem dla obsługi na wypadek awaryjnego otwarcia zabezpieczenia. PKP Intercity dopuszcza rozwiązanie łatwych w montażu zamiennych wieszaków na rowery i narty – w zależności od sezonu / pory roku.

Drzwi prowadzące do przedsionka dla rowerów mają mieć 800 mm szerokości, dodatkowo muszą być oznaczone z zewnątrz odpowiednim piktogramem. Dodatkowo w tej samej przestrzeni zaplanowano dwa miejsca na automaty z napojami i przekąskami dla pasażerów. Wykonawca prac będzie miał za zadanie przygotować miejsce wraz z dwoma gniazdkami elektrycznymi, do których podłączone zostaną maszyny.

W całym wagonie zastosowane zostanie LED-owe oświetlenie o ciepłej barwie. Rozplanowanie wnętrza wagonu będzie leżało w gestii wykonawcy. Będzie miał on 50 dni od momentu podpisania umowy na przedstawienie PKP Intercity swojej koncepcji. O temperaturę we wnętrzu zadbać ma ogrzewanie nawiewne, natomiast latem – układ klimatyzacji jednokanałowej lub wielokanałowej z wylotem powietrza do przestrzeni pasażerskiej umieszczonym pod oknem lub suficie. Regulowana będzie ona automatycznie.

PKP Intercity zadba również o jakość sygnału w wagonie. Wykonawca będzie musiał zainstalować urządzenia wzmacniające sygnał GSM/LTE tak by umożliwić poprawę parametrów sygnału w dowolnym miejscu wagonu. Podróżnym udostępnione zostanie również WI-Fi. Wymagane jest takie zwymiarowanie ilości i „pojemności” punktów dostępowych by minimalna prędkość wynosiła 3 Mb/s na jednego użytkownika, przy założeniu, że 100% pasażerów będzie korzystała z sieci jednocześnie.

W każdym wagonie znajdą się zewnętrzne i wewnętrzne tablice systemu informacji pasażerskiej. W pierwszym przypadku pojawią się one we wszystkich płatach drzwiowych. Wewnątrz zaplanowano 2 tablice LED umieszczone nad drzwiami przejściowymi po stronie korytarza z przedziałami konduktorskim i rodzinnymi oraz 2 tablice LED umieszczone nad drzwiami w części bezprzedziałowej. Ich zadaniem będzie wyświetlanie informacji o numerze, rodzaju, nazwie pociągu oraz numerze wagonu i relacji kursu.

Składanie ofert trwa do 10 lipca. Jak zaznacza PKP Intercity, muszą one zachować ważność do 7 października 2017 roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5