NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

PKP Intercity wyda 7 miliardów na tabor. Nowe szybkie ezt, lokomotywy, zestawy push&pull...

| Michał Szymajda 19.12.2017 323

PKP Intercity wyda 7 miliardów na tabor. Nowe szybkie ezt, lokomotywy, zestawy push&pull...
Zmodernizowany w Remtraku wagonFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Większych zakupów w swojej historii dotąd PKP Intercity nie planowało. Zamiast 3 mld zł, PKP Intercity będzie chciało wydać ponad 7 mld zł na tabor i modernizację swoich zapleczy do 2023 roku. Są też konkretne plany zakupowe na lata następne.
– Wierzę, że aktualizacja strategii taborowej, która zakłada gigantyczne wydatki na tabor narodowego przewoźnika, pozwoli nam zbudować zupełnie nową kolej, odwołującą się do przedwojenne tradycji, kiedy wskazówki zegarków regulowano według odjazdów pociągów. To jest możliwe już teraz, ale chcemy, by było jeszcze lepiej. Z przyjemnością witam program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” – powiedział prezes PKP SA, Krzysztof Mamiński.

–  Dziś przedstawiamy założenia aktualizacja strategii taborowej na lata 2016–2020, z perspektywą do 2023. Łącznie wydamy ponad 7 mld zł na modernizację i zakup nowego taboru. Zmodernizowane i nowe pojazdy będą sukcesywnie wchodziły do spółki do 2023 roku – powiedział Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. Wcześniej spółka planowała wydać prawie 2,5 mld zł, z dużym udziałem środków unijnych, oraz wkładem własnym na poziomie 800 tysięcy złotych.

Projekty z NCBiR

Jakie pojazdy wzbogacą park taborowy PKP Intercity w najbliższych latach? PKP Intercity zaplanowało kilka różnych projektów. Pierwsze z nich w oparciu o program realizowany z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

– W ramach partnerstwa innowacyjnego z NCBiR będziemy wprowadzać do naszego parku taborowego 25 innowacyjnych, szybkich lokomotyw elektrycznych, 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych zdolnych pojechać do 230 km/h i 2 zestawy push&pull. Po 2023 roku natomiast, z perspektywą do 2030 roku, będziemy chcieli posiadać odpowiednio 38 takich nowoczesnych ezt, 52 lokomotywy oraz 15 składów push&pull – powiedział Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity odpowiedzialny za tabor. Co ciekawe – PKP Intercity zakłada, że ezt będą mogły pojechać także po torach naszych sąsiadów. Czy przewoźnika nie przeraża bardzo trudny proces homologacyjny (do tej pory na tory Niemiec nie mogą wjechać jeżdżące po Polsce od końca 2014 roku składy Pendolino)? – Kto nie próbuje, ten się nie rozwija – powiedział krótko Oniszczuk.

– Przy realizacji zaktualizowanej strategii PKP Intercity wprowadzi specjalny program zakupowy w przypadku prototypowych pojazdów stworzony w ramach partnerstwa innowacyjnego. Najpierw zostaną dostarczone jednostki testowe, które przejdą procedurę sprawdzającą, w celu wyeliminowania tzw. chorób wieku dziecięcego. Po ich wykluczeniu nastąpi dostarczenie reszty pojazdów. Dzięki temu po torach kursować będą sprawdzone i niezawodne pojazdy – podkreśla prezes PKP SA, Krzysztof Mamiński.

Projekt z udziałem środków własnych, unijnych i zewnętrznych

Inny projekt PKP Intercity zakłada modernizację ponad 700 wagonów i zakup 185 nowych. Część z przetargów w tym zakresie została już rozstrzygnięta. Wagony, które kupi PKP Intercity, będą zarówno przedziałowe, jak i bezprzedziałowe, pojawią się też wagony Combo z powiększoną przestrzenią do przewozu osób niepełnosprawnych, rowerzystów, ze strefą dla dzieci, znane choćby z czeskich torów.

PKP Intercity zamierza też zmodernizować 14 posiadanych ezt ED74, za chwilę poznamy specyfikację na zakup 12 ezt, podobnych do Dartów i Flirtów. PKP Intercity zamierza zmodernizować aż 200 lokomotyw, zarówno elektrycznych, jak i spalinowych (EU/EP07, EP08 oraz SM42). Na sieci ma się pojawić łącznie 118 nowych lokomotyw (łącznie z 20, które wkrótce otrzyma PKP Intercity, a także z 25 z programu partnerskiego z NCBiR).

Nowy tabor pojedzie na trasach: Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok, Wrocław – Zielona Góra – Poznań – Gdynia, Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski, Wrocław – Czestochowa – Kielce, Warszawa – Poznań – Berlin oraz Warszawa – Katowice – Praga. Ponadto PKP Intercity zmodernizuje 16 stacji postojowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5