NUMER 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Temat numeru:
Taki był rok 2021
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Szczecin. Jest plan budowy nowych przystanków i peronu 5 w Szczecinie Głównym

| Jakub Rösler 12.01.2022 4,2k

Szczecin. Jest plan budowy nowych przystanków i peronu 5 w Szczecinie Głównym
Fot. Hubert Perz, SM42.pl
W ramach prac zaplanowanych przez PKP PLK na szczecińskim węźle kolejowym ma powstać kilka nowych przystanków dla podróżnych. Dzięki nim dostęp do kolei odzyskają mieszkańcy Warzymic, Kołbaskowa czy Dobrej. Ponadto na stacji Szczecin Główny ma powstać zupełnie nowy peron, oznaczony numer piątym.
Ostatnio informowaliśmy o rozpisaniu przetargu, który ma wyłonić wykonawcę dokumentacji projektowej dla przebudowy i modernizacji linii kolejowych biegnących ze Szczecina do granicy z Niemcami. W sumie prace mają objąć odcinki aż 6 linii kolejowych w tym kilku, na których obecnie nie jest realizowany regularny ruch pasażerski. Główną osią modernizacji ma być poprawa parametrów korytarza kolejowego Szczecin – Berlin, co zapewni podróże z prędkością 160 km/h, a także znacząco zwiększy przepustowość linii kolejowych, po których poruszają się pociągi z Berlina do Szczecina. Jest to wspólny projekt polsko-niemiecki, który będzie realizowany po obu stronach granicy. Najważniejszym zadaniem po stronie polskiej jest dobudowa drugiego toru na linii 409, a także elektryfikacja tego odcinka aż do granicy z Niemcami.

Kilka miejscowości odzyska dostęp do kolei

Jednak zaplanowane prace nie obejmują tylko elektryfikacji i budowy drugiego toru. W projekcie zapisano budowę lub odbudowę kilku peronów, które pozwolą na korzystanie z kolei mieszkańcom kilku miejscowości obecnie pozbawionych połączeń kolejowych. Zgodnie z zapisami przetargowym mają powstać, lub zostać zmodernizowane następujące stacje i przystanki: Szczecin Pomorzany, Szczecin Gumieńce, Warzymice, Przecław, Kołbaskowo, a także Stobno Szczecińskie, Dołuje oraz Dobra. Projekt zakłada także pozostawienie rezerwy terenowej pod przystanek przy liniach kolejowych 432 i 433. Miałby nosić nazwę Szczecin Wzgórze Hetmańskie i mógłby być wykorzystywany przy przewozach aglomeracyjnych, w momencie uruchomienia SKM Szczecin. Warto jednak przypomnieć o prawdopodobnym fiasku tego projektu.

Spośród wymienionych wyżej stacji i przystanków, większość ma być zlokalizowana przy liniach 408 i 409, po których poruszają się aktualnie pociągi regionalne kursujące do Niemiec. Jest to o tyle ważne, że aktualnie mieszkańcy Warzymic, Przecławia, Kołbaskowa i Stobna Szczecińskiego są odcięci od przewozów kolejowych, a nowe przystanki umożliwią im dojazd do centrum Szczecina w kilkanaście minut. Skróci to znacząco czas dojazdu do centrum miasta, bo aktualnie autobusy z Warzymic aby dotrzeć do centrum potrzebują minimum 30 minut.

Kołbaskowo jedną ze stacji końcowych SKM Szczecin?

W Kołbaskowie natomiast zaplanowano stację, która ma być stacją końcową dla przyszłych pociągów uruchamianych w ramach szczecińskiej SKM-ki. O problemach w jej budowie pisaliśmy w ostatnim czasie wiele. Tym niemniej dobrze, że projekt uwzględnia inne plany kolejowe, co nie zawsze jest w Polsce normą. Na stacji znajdą się dwa perony, ten oznaczony numerem 1 ma być dwukrawędziowy, natomiast peron drugi będzie miał jedną krawędź. W Warzymicach, Kołbaskowie oraz Stobnie Szczecińskim zaplanowano po dwa perony, z czego w Stobnie jeden z peronów będzie dwukrawędziowy, ten oznaczony numerem 1.

Dobra wróci na kolejową mapę Polski

Bardzo ważną częścią projektu jest też plan odbudowy linii kolejowej numer 429 do miejscowości Dobra. Przypomnijmy, że gmina ta chciała reaktywować przewozy pasażerskie na tej trasie już w ramach programu Kolej+, jednak nic z tego nie wyszło. Połączenie pozwoli uruchamiać pociągi aglomeracyjne do Dobrej po zelektryfikowanej linii kolejowej. Poza elektryfikacją linia ma jednotorowa, a w samej Dobrej zaplanowano budowę stacji z dwukrawędziowym peronem. Na tej trasie pociągi pasażerskie mają osiągać prędkość 100 km/h. Znajdą się na niej dwa punkty obsługi pasażerów, wspomniana wyżej stacja w Dobrej oraz przystanek Dołuje. Linia 429 obecnie istnieje tylko na odcinku do przystanku Dołuje, natomiast resztę linii trzeba będzie odbudować.

Budowa przystanku Szczecin Pomorzany ma umożliwić jeszcze większą integrację szczecińskiej komunikacji miejskiej z planowaną koleją aglomeracyjną, ponieważ powstanie on w pobliżu pętli tramwajowej w tej dzielnicy. Ostatnio podpisano umowę na jej kompleksową modernizację.

W Szczecinie powstanie nowy peron

Co ciekawe dokumenty załączone do przetargu pokazują także, że PKP PLK planuje budowę nowego peronu na stacji w Szczecinie! Ma być to peron oznaczony numerem 5 i ma powstać w kierunku zachodnim, zaczynający się w połowie obecnego peronu 4. Nowa platforma ma mieć 200 metrów długości i ma prowadzić do niej nadziemna kładka, która będzie przedłużeniem obecnie istniejącej. Peron będzie jednokrawędziowy. Jego budowa pociągnie za sobą także zmiany układu torowego na szczecińskiej stacji.

Jak zwracają uwagę internauci, odległość nowego peronu od budynku dworca będzie wynosiła około 350 metrów, a więc nie będzie specjalnie ułatwiać podróżnym życia. Podobne rozwiązanie funkcjonuje na poznańskim dworcu. Mowa o peronie 4a, który jest najdalej na południe wysuniętym peronem na stacji Poznań Główny, a korzystanie z niego jest raczej negatywnie oceniane przez podróżnych.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Kolej stoi u progu wielkich zmian. Ogłoszony przez Unię Europejską pakiet Fit for 55 wyraźnie stawia na redukcję użycia paliw kopalnych i czysty transport. To wielka szansa dla branży, która szykuje się na nowe wyzwania. Ostatnie miesiące przyniosły więc liczne zmiany na rynku: sfinalizowana została transakcja przejęcia Bombardiera przez Alstom; Siemens porządkował swoje portfolio, co zakończyło się m.in. sprzedażą firmy Yunex, a jeszcze wcześniej doszło do transakcji Hitachi z Thalesem. W numerze także podsumowanie roku w przewozach towarowych i pasażerskich.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5