NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Rozpoczęła się modernizacja linii Berlin - Szczecin po niemieckiej stronie

| Michał Szymajda 03.12.2021 5,3k

Rozpoczęła się modernizacja linii Berlin - Szczecin po niemieckiej stronie
Fot. DB
Rozpoczęła się modernizacja linii Berlin - Szczecin po niemieckiej stronie
Rozpoczęła się modernizacja linii Berlin - Szczecin po niemieckiej stronie
Rozpoczęła się modernizacja linii Berlin - Szczecin po niemieckiej stronie
Rozpoczęła się modernizacja linii Berlin - Szczecin po niemieckiej stronie
Rozpoczęła się modernizacja linii Berlin - Szczecin po niemieckiej stronie
Rozpoczęła się modernizacja linii Berlin - Szczecin po niemieckiej stronie
Rozpoczęła się modernizacja linii Berlin - Szczecin po niemieckiej stronie
Z ostatnim dniem listopada na stacji w Angermünde rozpoczęły się prace budowlane na stacji Angermünde. Deutsche Bahn (DB) rozpoczęła rozbudowę linii Angermünde – Szczecin na niemieckim odcinku o drugi tor.  Do 160 km/h wzrośnie też prędkość przejazdu.
Jak poinformowały w komunikacie Koleje Niemieckie modernizacja linii do granicy z Polską ma być zakończona w 2025 r., czyli rok wcześniej niż pierwotnie zapowiadano. DB zapowiedziały ponadto, że podróż między Szczecinem a Berlinem, dzięki inwestycji skróci się aż o 20 minut i w przyszłości będzie trwać tylko 90 minut. Rząd federalny oraz kraje związkowe Berlin
i Brandenburgia zainwestują w to przedsięwzięcie prawie pół miliarda euro.

Co zmieni modernizacja?

Prace rozpoczynają się obecnie na 19-kilometrowym odcinku między Angermünde a Passow. DB wymieni tu tory i przygotuje infrastrukturę do bezpiecznego poruszania się z prędkością 160 km/h. Pojawi się nowa sieć trakcyjną oraz nowe podstację trakcyjne. DB wyposaża też linię w ETCS,

W Passow zmodernizowany będzie dworzec, pojawi się tu też nowy peron oraz tory mijankowe o długości 740 metrów. W 2022 roku DB ułożą 24 000 podkładów kolejowych i 51 000 ton
tłucznia, zbuduje też 2400 metrów ekranów akustycznych wzdłuż linii, zwłaszcza w miejscowościach Angermünde i Tantow. Jak dodaje inwestor, pierwsze przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska w ramach projektu budowlanego zostały już zrealizowane: powstały 144 budki dla nietoperzy, wieża dla jaskółek, zbudowano 13 kilometrów ogrodzenia ochronnego dla gadów oraz 14 siedlisk dla nich.

"Wypełniamy lukę w transeuropejskiej sieci kolejowej"

– Inwestując 480 milionów euro do 2025 roku tworzymy szybkie i atrakcyjne połączenie między Niemcami a Polską. W przyszłości Berlin i Szczecin będzie dzieliło tylko 1,5 godziny jazdy pociągiem. Tak szybkiego połączenia nie zapewni żaden inny środek transportu. Jednocześnie wypełniamy lukę w transeuropejskiej sieci transportowej dla przewozów towarowych. Zbliża to do siebie społeczności i ludzi wzdłuż trasy – w duchu Europejskiego Roku Kolei – powiedział Ronald Pofalla, członek zarządu DB.

– Długo oczekiwane rozpoczęcie budowy ma już miejsce. Berlin, Brandenburgia, Szczecin i Pomorze Zachodnie zbliżą się do siebie w ciągu kilku lat – już bowiem w 2025 roku, a nie jak wcześniej planowano w 2026 roku. Dobrze się stało, że Berlin i Brandenburgia zdecydowały się na wspólny wkład w budowę w wysokości 100 milionów euro. Dzięki temu projekt nabrał rozpędu. Dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa ma przyciągnąć więcej ludzi do przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Mobilność między naszymi krajami stanie się nie tylko szybsza, ale i bardziej ekologiczna. Rozpoczęcie przed dwoma tygodniami budowy mostu kolejowego w pobliżu Kostrzyna nad Odrą stanowi na krótko przed końcem roku drugą dobrą wiadomość dla polsko-niemieckiej integracji – powiedział Dietmar Woidke, premier Brandenburgii i koordynator rządu federalnego ds. polsko-niemieckiej współpracy przygranicznej.

Co dzieje się po polskiej stronie? Ważna deklaracja PKP PLK

Na spotkaniu z partnerami niemieckimi w związku z rozpoczęciem modernizacji odcinka linii poprzedzającego odcinek graniczny obecny był Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.

– Prace na odcinku przygranicznym PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadzą równolegle z pracami DB Netze, w ramach tego samego zamknięcia linii w 2024 roku. PKP PLK kończą prace przedprojektowe na odcinku granica państwa – Szczecin Gumieńce. Polska strona zdecydowała, że dobudowany będzie drugi tor, wykonana elektryfikacja i pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością 160 km/h, a towarowe V 120 km/h. Jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na projektowanie i uzyskanie wymaganych pozwoleń na budowę - powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5