NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PLK zwróciła przewoźnikom 608 tys. zł za wielką awarię

| Roman Czubiński 10.05.2022 3,7k

PLK zwróciła przewoźnikom 608 tys. zł za wielką awarię
fot.
Pasażerowie, którzy ucierpieli w wyniku marcowej awarii w 19 Lokalnych Centrach Sterowania, mogą ubiegać się o rekompensatę od przewoźników, nie od PKP PLK. Za całą sytuację odpowiada Alstom, jednak nie wiadomo jeszcze, czy zarządca infrastruktury wystąpi wobec niego z roszczeniami. Niezależnie od tego polska kolej jest zabezpieczona przed cyberatakami – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację posłów.
Do awarii doszło wczesnym rankiem 17 marca. Z powodu jej zakresu w całej Polsce w porannym szczycie przewozowym pasażerowie i przewoźnicy musieli zmagać się z opóźnieniami, nieraz przekraczającymi dwie godziny. Ostatnie naprawy zakończono tego samego dnia wieczorem. Przyczyną okazał się błąd w formatowaniu daty, do którego przyznał się producent urządzeń – Alstom (chodzi o systemy dostarczone przez Bombardiera, przejętego później przez Alstom).

Posłanka Koalicji Obywatelskiej Agnieszka Hanajczyk i poseł Porozumienia Michał Wypij (niezależnie od siebie nawzajem) spytali ministra infrastruktury, czy firma poniesie w związku z tym odpowiedzialność finansową oraz czy odszkodowania otrzymają pasażerowie opóźnionych pociągów. W interpelacjach posłów padły także pytania o to, czy żaden pracownik PKP PLK nie zauważył wspomnianego przez Alstom błędu, oraz o dodatkowe zabezpieczenia awaryjne lub zmiany procedur, które pozwoliłyby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. – Czy jest szansa na jazdę „na rozkazy” na dłuższych odcinkach, ale np. że zmniejszoną prędkością? – podała posłanka przykład działania redukującego negatywne konsekwencje dla pasażerów autorzy interpelacji. Poseł zadał natomiast pytanie o związane z awarią straty PKP PLK. Oboje spytali też o zabezpieczenie kolejowych systemów sterowania ruchem przed ewentualnym cyberatakiem.

Bittel: Cyberatak? Jesteśmy zabezpieczeni

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił w odpowiedzi, że systemy te mają charakter zamknięty, są więc niedostępne z poziomu sieci internetowej. – Pracują one w sieciach zamkniętych zgodnie z definicją normy PN-EN 50159 (Zastosowania kolejowe - Systemy łączności, sterowania ruchem i przetwarzania danych - Łączność bezpieczna w systemach transmisyjnych). Sprzęt komputerowy systemu sterowania ruchem kolejowym zainstalowany jest w zamkniętych i zaplombowanych serwerowniach, a dostęp do tych pomieszczeń jest ograniczony do grona uprawnionych osób i obwarowany procedurami kontroli dostępu – uszczegółowił Bittel. Zainstalowane w nastawniach komputery systemów nadrzędnych (pulpitów nastawczych) są zaś pod stałym nadzorem dyżurnych ruchu.

– Niezależnie od powyższego, PKP PLK w zakresie cyberbezpieczeństwa (…) prowadzi szacowania ryzyka wystąpienia incydentu oraz zarządza tym ryzykiem, wdraża odpowiednie i proporcjonalne do oszacowanego ryzyka środki bezpieczeństwa (organizacyjne, techniczne, osobowe, fizyczne, proceduralne), w tym m. in. wdraża środki kontroli bezpieczeństwa (systemy klasy AV/IS, Firewall, IDS/IPS, UTM, DLP, SIEM/SOAR, EDR, PAM, IAM/lDM), WCF, MDM), wdraża polityki i procedury związane z zapewnieniem bezpieczeństwa informacji i ciągłości działania, monitoruje usługi IT w trybie ciągłym w ramach zawartej umowy na świadczenie usług w zakresie Operacyjnego Centrum Cyberbezpieczeństwa (usługi „SOC” w trybie 24h), zbiera informacje o zagrożeniach cyberbezpieczeństwa i podatnościach oraz niezwłocznie podejmuje działania po ich stwierdzeniu, zarządza incydentami bezpieczeństwa, raportuje incydenty do Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego CSIRT GOV oraz współpracuje z tym podmiotem w zakresie obsługi incydentu, przeprowadza audyty i oceny bezpieczeństwa teleinformatycznego – wyliczył wiceminister.

Rekompensaty od przewoźników, nie od PLK

Odpowiadając na pytanie o procedury zabezpieczające, Bittel przypomniał, że zgodnie z wymaganiami Listy Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego systemy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym w przypadku uszkodzenia, awarii lub nieuprawnionej ingerencji muszą przechodzić w „stan bezpieczny”. Semafory wskazują wtedy sygnał „Stój”, a sterowanie systemem stanie się możliwe dopiero po usunięciu przyczyny alarmu. – Ponadto Spółka [tzn. PKP PLK], jak każdy inny zarządca infrastruktury kolejowej, ma opracowane i wdrożone procedury prowadzenia ruchu kolejowego w sytuacjach awaryjnych. Przejście systemu sterowania ruchem kolejowym na całej stacji lub na jej części w tzw. bezpieczny stan serwisowy jest normalną reakcją na wykrycie błędu w działaniu systemu – wyjaśnił. Jak dodał, podobny ukryty błąd systemowy wystąpił w systemie typu Ebilock 950 R4 również w kilku krajach azjatyckich. – Producent systemu Alstom SA obecnie intensywnie pracuje nad określeniem szczegółowych przyczyn powstania awarii – zapewnił wiceminister.

Własne dochodzenie w sprawie okoliczności wystąpienia marcowego błędu prowadzi także PKP PLK. – Przeprowadzenie tych czynności pozwoli na podjęcie dalszych decyzji w zakresie ewentualnych roszczeń w stosunku do Alstom SA – zapowiedział Bittel. Co do zadośćuczynienia dla pasażerów, PKP PLK nie może wypłacać odszkodowań, ponieważ nie jest stroną umów przewozu. – Decyzje o ewentualnych odszkodowaniach mogą podejmować poszczególni przewoźnicy kolejowi zgodnie z swoimi wewnętrznymi regulacjami w tym zakresie – wskazał wiceminister. Rekompensaty mogą więc być przyznawane jedynie pośrednio: pasażerowie mogą żądać ich od przewoźników, ci z kolei – od PKP PLK, a PKP PLK – od Alstomu.

Na razie PKP PLK na podstawie umów z przewoźnikami wypłaciły im łacnie ok. 608 tys. zł rekompensat za opóźnienia. - Oszacowanie innych kosztów omawianej awarii (m.in. utraconych korzyści i kosztów zastępczej komunikacji autobusowej) będzie możliwe po wystąpieniu przewoźników kolejowych z roszczeniami dotyczącymi ww. awarii - zastrzegł Bittel.

PLK nie może ingerować w systemy

Według Bittela pracownicy PKP PLK nie mieli możliwości wykrycia błędu przed wystąpieniem awarii. – Oprogramowanie komputerowego systemu sterowania ruchem jest wytworem, do którego prawa autorskie posiada tylko jego producent, w tym przypadku Alstom S.A. Spółka otrzymuje licencję na użytkowanie oprogramowania na danym obiekcie bez prawa do jego modyfikacji, kopiowania i reinstalacji. Formatowanie zegara czasu jest wewnętrznym parametrem oprogramowania i specjaliści Spółki z poziomu użytkownika nie byli w stanie wykryć tego zagrożenia – argumentował wiceminister. Jak zaznaczył, Alstom dokonywał co roku obowiązkowych przeglądów urządzeń komputerowych, jednak nie zaobserwowano podczas nich żadnych nieprawidłowości ani ich zapowiedzi.

Rozwiązanie zastępcze na czas awarii, o które pytali posłowie, jest już stosowane. – W przypadkach zakłóceń w ruchu pociągów spowodowanych awariami urządzeń sterowania ruchem kolejowym co do zasady ruch prowadzony jest za pomocą rozkazów pisemnych również ze zmniejszoną prędkością – poinformował Bittel. Dokładny sposób prowadzenia ruchu w takich sytuacjach określa „Instrukcji o prowadzeniu ruchu Ir-1” PKP PLK.

Wiceminister Bittel poinformował też, że PKP PLK udzieliła rekompensat dla przewoźników za opóźnienia pociągów związane z awarią systemów na Lokalnych Centrach Sterowania w dniu 17 marca 2022 r. Ich wysokość wynosi około 608 tys. zł i naliczana jest na podstawie postanowień umów z przewoźnikami kolejowymi - podał wiceminister Bittel. - Oszacowanie innych kosztów omawianej awarii (m.in. utraconych korzyści i kosztów zastępczej komunikacji autobusowej) będzie możliwe po wystąpieniu przewoźników kolejowych z roszczeniami dotyczącymi ww. awarii - dodał.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI

Charków równo po trzech miesiącach uruchomi metro 706

Charków równo po trzech miesiącach uruchomi metro

Infrastruktura Metro w Charkowie – drugim największym mieście Ukrainy, znajdującym się na wschodzie kraju, blisko granicy z Rosją – przestało kursować 24 lutego. Lokalne władze przekonują, że konieczne jest rychłe wznowienie kursowania kolei podziemnej, by normalnie mogła funkcjonować gospodarka miasta. Ponowny start zapowiadany jest na 24 maja.


Warszawa: Zmiany na Gagarina z powodu kolektora i tramwaju 2,1k

Warszawa: Zmiany na Gagarina z powodu kolektora i tramwaju

Zintegrowany transport W poniedziałek, 23 maja, rozpoczną się pierwsze roboty budowlane na ul. Gagarina, związane z nową trasą tramwajową oraz kolektorem ściekowym. Ulica zostanie zwężona do dwóch pasów w stronę Wisłostrady i do jednego w kierunku centrum – ruch będzie się odbywać po jednej jezdni. Zmiany będą także wprowadzone na skrzyżowaniu z ul. Czerniakowską.

WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5