Partnerzy serwisu:

PKP PLK. Ogromna awaria kilkunastu LCS. Wiele pociągów opóźnionych i odwołanych

Łukasz Malinowski 17.03.2022 24,6k

PKP PLK. Ogromna awaria kilkunastu LCS. Wiele pociągów opóźnionych i odwołanych
fot. PKP PLK
W czwartek 17 marca ok. godz. 4.00 na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania (LCS). Wiele pociągów jest opóźnionych powyżej kilkudziesięciu minut. Liczne zostały odwołane.
Jak poinformowała nad ranem PKP PLK, obecna sytuacja wymaga zabezpieczenia urządzeń w terenie i dodatkowych czynności pracowników. Występują zmiany w kursowaniu pociągów nawet do ponad kilkadziesiąt minut. Mogą być odwołane pociągi, wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa lub jazda pociągów zmienioną trasą.

Kilkanaście LCS nie działa

Z informacji, które udało się nam uzyskać od PKP PLK wynika, że działania są obecnie prowadzone na trzech płaszczyznach. Zarządca próbuje opanować sytuacje m.in. poprzez obsadzenie posterunków obsługiwanych zdalnie przez LCS swoimi pracownikami oraz zapewnić pełne bezpieczeństwo; trwają również rozmowy z przewoźnikami, by umożliwić im sprawne prowadzenie pociągów oraz analiza tego, co się stało we współpracy z odpowiednimi służbami.

PKP PLK podkreśla, że najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa podróżnych i poinformowanie o sytuacji pasażerów. Działa specjalny zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, aby na bieżąco organizować ruch pociągów. Na stacjach i przystankach podawane są komunikaty o bieżącej sytuacji. Niestety nie działa także Portal Pasażera.

Poważna sytuacja i liczne odwołania pociągów z opóźnieniami sięgającymi ponad 2 h notowane są w zasadzie w całym kraju. Wśród kilkunastu nie działających LCS, wg naszych informacji, znalazły się m.in. te w Koninie, Wrocławiu, Tczewie, Skierniewicach, Siedlcach, Czechowicach-Dziedzicach, Terespolu, Grodzisku Mazowieckim, Gdyni, Bolesławcu czy Węglińcu.

Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.

Cyberbezpieczeństwo na kolei

Jak dotąd PKP PLK nie potwierdza, że doszło do ataku cybernetycznego na jej infrastrukturę. Tak dużej awarii kilkunastu LCS nie było jednak dotąd na krajowej sieci kolejowej.

W styczniu do dużego ataku hakerskiego doszło na Kolej Białoruską. Grupa hakerów, która go dokonała, zrobiła to z pobudek politycznych, a jeszcze na początku lutego białoruscy kolejarze mieli problemy z przywróceniem pełnej sprawności systemu. Obecnie jest on zapewne nadal atakowany ze względu na wojnę w Ukrainie.

Zgodnie z postanowieniami ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, Operatorzy Usług Kluczowych (OUK) m.in. są zobowiązani do spełnienia wymogów dotyczących zapewnienia cyberbezpieczeństwa swoich systemów, a także do raportowania wystąpienia incydentów do organu właściwego oraz do odpowiednich Zespołów Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego (CSIRT). W myśl tej ustawy Ministerstwo Infrastruktury pełni rolę organu właściwego do spraw cyberbezpieczeństwa w sektorze transportu. Szerzej na ten temat pisaliśmy w tekście pt. Kto odpowiada za cyberbezpieczeństwo polskiej kolei?


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony