Partnerzy serwisu:
Biznes

Małopolski oddział Przewozów Regionalnych niedoinwestowany?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
01-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Małopolski oddział Przewozów Regionalnych niedoinwestowany?
fot. Martyn Janduła
Właśnie z takim zarzutem zgłosili się do posła Marka Polaka przedstawiciele Małopolskiego Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, którzy są zaniepokojeni organizacją transportu kolejowego na terenie Małopolski. Wiceminister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację wyjaśnił wszelkie wątpliwości.

Przedstawiciele Małopolskiego Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce mają poważne uwagi w sprawie organizacji transportu kolejowego na terenie Małopolski. Przy pomocy posła Marka Polaka wystosowana została interpelacja do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Zdaniem zainteresowanych istnieje dysproporcja w ilości połączeń, jakie kierowane są z Krakowa na zachód województwa w stosunku do przewozów kierowanych na wschód Małopolski. Podnoszony jest także zarzut odnośnie podziału środków przeznaczonych na transport kolejowy pomiędzy Koleje Małopolskie i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych.

– Koleje Małopolskie są przy tym podziale faworyzowane. Zbyt małe środki, którymi dysponują Przewozy Regionalne skutkują m.in. niemożnością zatrudnienia odpowiedniej liczby maszynistów, co przekłada się na wydłużenie czasu przejazdu na liniach, na których pociąg zmienia kierunek jazdy – czytamy w interpelacji. Jako przykład podana została linia z Krakowa do Zakopanego, na której podróż wydłuża się o ok. 30 minut, ze względu na konieczność przechodzenia maszynisty z czoła pociągu na koniec, przy każdej zmianie kierunku jazdy.

Dysproporcja finansowa?

Resort zwrócił się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego o przedstawienie szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie. Dane, które przytacza Andrzej Bittel, podsekretarz stanu, pokazują jednak inną sytuację. Okazuje się, że w rozkładzie jazdy 2016/2017 zaplanowano realizację przez Przewozy Regionalne usług w wymiarze 3,8 mln pociągokilometrów przy dofinansowaniu na poziomie 76,0 mln zł. Co więcej, województwo przekaże także 9,5 mln zł na sfinansowanie napraw okresowych (w tym również napraw wraz z modernizacją) pojazdów kolejowych przeznaczonych do świadczenia usług objętych umową przewozową.

W przypadku spółki Koleje Małopolskie w rozkładzie 2016/2017 zaplanowana praca eksploatacyjna wynosi 1,8 mln pockm przy dofinansowaniu wynoszącym około 28,6 mln zł. Wynika z tego, że średnia wysokość dofinansowania do 1 pociągokilometra dla samorządowego przewoźnika wynosi 15,50 zł, natomiast dla Przewozów Regionalnych – 22,71 zł.

Za mało maszynistów?

Województwo zaprzecza także zarzutom, że to brak odpowiedniej liczby maszynistów wpływa na wydłużenie czasu podróży z Krakowa do Zakopanego. – Czas na zmianę czoła pociągu zależny jest od ustaleń z PKP PLK. Zmiana czoła polega na zmianie kabiny sterowniczej przez maszynistę, przejściu drużyny pociągowej na drugą stronę składu oraz wykonaniu uproszczonej próby hamulca – czytamy w odpowiedzi. Urząd Marszałkowski podaje jednak, że Przewozy Regionalne podjęły działania mające na celu skrócenie tego czasu, przy czym zatrudnienie dodatkowych maszynistów nie będzie mieć istotnego wpływu na dodatkowe jego skrócenie.

Dodatkowo, przytacza Bittel, Oddział Małopolski Przewozów Regionalnych sukcesywnie szkoli pracowników na stanowisko maszynisty. W ostatnim okresie zostało wyszkolonych 32 maszynistów, obecnie prowadzone są dalsze szkolenia dla 15 pracowników.

Nowe tylko dla Kolei Małopolskich?

Kolejnym przejawem niedoinwestowania Przewozów Regionalnych ma być fakt, że w nowe składy kolejowe zaopatrywane są przez województwo wyłącznie Koleje Małopolskie, podczas gdy Przewozy Regionalne zmuszone są przewozić swoich pasażerów przestarzałym taborem.

Jak tłumaczy Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego obecnie do realizacji przewozów Przewozy Regionalne wykorzystują 16 sztuk taboru będących własnością województwa małopolskiego, w tym 6 sztuk serii EN64 Pesy, 4 serii EN99 Pesy i 6 serii EN63a Newagu, natomiast Koleje Małopolskie wykorzystują 11 sztuk taboru, w tym 4 serii EN79 czyli Impulsy Newagu, 2 serii EN78 Newagu i 5 serii EN77 Pesy.

Likwidują połączenia

Strona samorządowa odniosła się ponadto do problemu braku niektórych połączeń kolejowych. W przypadku połączenia Skawina – Oświęcim w rozkładzie jazdy 2015/2016 jego obsługa odbywała się na podstawie porozumienia z lokalnymi samorządami które zadeklarowały dofinansowanie przewozów kolejowych łączną kwotą 1,5 mln zł. – Przedstawiciele tych samorządów brali czynny udział w konstruowaniu oferty przewozowej, uzgadniali rozkłady jazdy i podejmowali szereg działań mających na celu promocję tego środka transportu – czytamy w odpowiedzi.

Zdaniem Małopolskiego Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych likwidacja wraz z nowym rozkładem jazdy połączeń na trasie Skawina – Oświęcim, pomimo, iż zostały one uruchomione po niedawno zakończonym remoncie tej linii, jest dużym problemem organizacji transportu kolejowego w Małopolsce. Jak się jednak okazuje, po analizie rentowności tego połączenia oraz występujących obecnie utrudnień w związku z prowadzonymi przez PKP PLK remontami i realizacją inwestycji związanej z budową łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki urząd marszałkowski wraz z lokalnymi samorządami podjęli wspólną decyzję o zawieszeniu wspomnianych przewozów w rozkładzie jazdy 2016/2017.

W zarzutach pod kierunkiem samorządu województwa padał także argument mówiący o ogromnym zaniedbaniu, jakim jest brak połączenia Śląska z Zakopanem. W wyjaśnieniu, jakie przytacza wiceminister, okazuje się, że Województwo Małopolskie było zainteresowane uruchomieniem pociągu weekendowego przyspieszonego relacji Katowice – Zakopane obsługiwanego przez Przewozy Regionalne, jednak propozycja ta została odrzucona przez Województwo Śląskie.

Nie wszyscy na Kraków Główny

Trudną sytuację Przewozów Regionalnych ma, zdaniem maszynistów, pogłębiać trwająca budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, która stała się pretekstem do tego, aby w wyniku decyzji administracyjnej pociągi tej spółki dojeżdżające z miejscowości takich jak Bielsko-Biała, Wadowice, Zakopane, nie dojeżdżały do stacji Kraków Główny. – Obniża to liczbę pasażerów korzystających z tych połączeń i negatywnie wpływa na kondycję finansową spółki – czytamy w interpelacji. Zdaniem maszynistów, obostrzenia takie nie dotyczą z kolei Kolei Małopolskich oraz PKP Intercity.

W odpowiedzi dowiadujemy się, że urząd marszałkowski priorytetowo traktuje pociągi dowożące do Dworca Głównego największą liczbę pasażerów. Z tego też względu na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Główny kursują pociągi z kierunku Wieliczki oraz Tarnowa, zaś pasażerom dojeżdżającym z innych kierunków proponuje się przesiadkę na stacji Kraków Płaszów i kontynuację podróży. Dodatkowo zobowiązano Przewozy Regionalne i Koleje Małopolskie do wzajemnego honorowania biletów. Dodatkowo pasażerowie posiadający ważne bilety tych operatorów uprawniające do przejazdów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów – Kraków Główny, w okresie ich ważności, są uprawnieni do wielokrotnych przejazdów wszystkimi liniami dziennymi i nocnymi Komunikacji Miejskiej w Krakowie na wybranych trasach.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5