Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Lubuskie chce mieć więcej pociągów dwutrakcyjnych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
01-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Lubuskie chce mieć więcej pociągów dwutrakcyjnych
fot. Jakub RöslerLubuski spalinowy Impuls na stacji Poznań Główny. Czy zostanie przebudowany do wersji bimodalnej?
Województwo lubuskie deklaruje, że poza dwoma kupowanymi jednostkami dwutrakcyjnymi, chce także kupić kolejny pojazd dzięki dotacji z Polskiego Ładu. Pewności czy samorząd otrzyma rządowe środki nie ma, ale region mógłby przebudować na pojazdy spalinowo-elektryczne dwa najnowsze Impulsy. Czy lubuskie zdecyduje się na taki krok?

Kilka dni temu opisywaliśmy specyficzny przetarg dotyczący dostawy dwóch nowych pojazdów dwutrakcyjnych dla województwa lubuskiego. Samorząd ogłosił bowiem postępowanie, w wyniku którego nowe pojazdy mają trafić do zamawiającego w grudniu bieżącego roku. Województwo założyło więc, że dostawa pociągów zajmie mniej niż 3 miesiące. W związku z tym zapytaliśmy region o to, dlaczego założył on tak krótki termin dostawy nowych jednostek.

Zakup pojazdów już wyprodukowanych

– Informujemy, że przedmiotem zamówienia nie jest produkcja pojazdów, ale dostawa już wyprodukowanych. Krótki termin realizacji wynika z możliwości wykorzystania ostatnich środków UE dostępnych jeszcze w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020 na zakup taboru kolejowego. W perspektywie finansowej 2021-2027 zakup pojazdów z napędem spalinowym nie jest już wspierany ze środków UE. Jest to zarazem ostania szansa na wykorzystanie środków z perspektywy 2014-2020 na zakup taboru – mówi nam rzecznik prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego, Paweł Kozłowski.

Kozłowski dodaje też, że pierwotnie pojazdy tego typu miały trafić do regionu poprzez Polregio (a więc przewoźnika świadczącego usługi kolejowe w województwie), ale spółka skupiła się aktualnie na zakupach nowych pociągów elektrycznych w ramach środków z KPO. Więcej o tych planach można przeczytać tutaj.

– Decyzję o zakupie podjęto zatem w celu przyspieszenia dostaw nowoczesnego taboru spalinowego do obsługi naszego województwa – mówi rzecznik Zarządu Województwa.

Region chce mieć trzeci pojazd spalinowo-elektryczny. Pomoże Polski Ład?

Co ciekawe region nie chce poprzestać na zakupie tylko dwóch jednostek, bowiem ubiega się o środki na zakup kolejnego, potencjalnie już trzeciego, pojazdu dwutrakcyjnego – Złożyliśmy również wniosek o dofinansowanie kolejnego pojazdu dwutrakcyjnego w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład. W przypadku uzyskania dofinasowania ogłosimy kolejny przetarg – deklaruje Paweł Kozłowski.

Jeśli zakup się uda, to samorząd ma plany wykorzystania dwutrakcyjnych jednostek na dwóch trasach. Pierwszą z nich ma być połączenie Zielona Góra – Gorzów Wielkopolski (na tej trasie pociągi mogą korzystać z sieci trakcyjnej na 53-kilometrowym odcinku Zielona Góra – Zbąszynek), przy całkowitej długości trasy wynoszącej 127 kilometrów. Drugą relacją na której mają pojawić się pociągi dwutrakcyjne jest trasa Kostrzyn – Gorzów Wielkopolski – Poznań. W tym przypadku pociągi mogą kursować w trakcji elektrycznej pomiędzy Poznaniem a Krzyżem, a dalej podróż musi odbywać się na silniku spalinowym.

Przebudowa? “Sprawa otwarta”

Województwo zakupiło kilka lat temu dwa spalinowe pociągi Impuls 2 z nowosądeckiego Newagu, które były kupowane właśnie z myślą o obsłudze połączenia Kostrzyn – Poznań. Identyczne jednostki zakupiły też Koleje Wielkopolskie, które ostatnio zdecydowały się na przebudowę pociągów na wersję dwutrakcyjną.

Taką samą modernizację mogłyby przejść pojazdy należące do lubuskiego, tym bardziej, że jeden z nich (oznaczony numerem 001) miała już pantograf. Ten konkretny pociąg był bowiem prototypem pojazdu dwutrakcyjnego, pokazywanym na targach Trako w 2019 roku. Po zakupie przez województwo lubuskie pantograf jednak zdemontowano, ponieważ samorząd nie zdecydował się dopłacić i kupić pociągów spalinowo-elektrycznych. Czy teraz oba Impulsy zostaną ponownie przebudowane?

– Oba te pojazdy zamawialiśmy w 2018 roku, kiedy nie było jeszcze mowy o możliwości ich produkcji w formie dwutrakcyjnej. Taka oferta pojawiła się dopiero po ich dostarczeniu i jest to obecnie kwestia otwarta – stwierdza Paweł Kozłowski.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ruszyły nowe połączenia kolejowe na Lubelszczyźnie

Pasażer

Ruszyły nowe połączenia kolejowe na Lubelszczyźnie

inf. pras. UMWL 09 stycznia 2024

Linia nr 14. Szprotawa z szansą na powrót kolei?

Infrastruktura

Pociąg Zielona Góra – Berlin wróci do rozkładu

Pasażer

Zielona Góra – Berlin: Niemcy nie chcą połączenia

Pasażer

Zobacz również:

Ruszyły nowe połączenia kolejowe na Lubelszczyźnie

Pasażer

Ruszyły nowe połączenia kolejowe na Lubelszczyźnie

inf. pras. UMWL 09 stycznia 2024

Linia nr 14. Szprotawa z szansą na powrót kolei?

Infrastruktura

Pociąg Zielona Góra – Berlin wróci do rozkładu

Pasażer

Zielona Góra – Berlin: Niemcy nie chcą połączenia

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5