Niedawna zapowiedź zakupu czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej nie oznacza planów powierzenia temu przewoźnikowi obsługi kolejnych linii. Samorząd wojewódzki zwraca bowiem uwagę, że stały wzrost liczby pasażerów na już istniejących trasach wywołuje konieczność rozszerzenia parku taborowego przewoźnika. Pasażerów ma być zresztą jeszcze więcej, bo do pociągów mają dowozić ich marszałkowskie autobusy.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która obsługuje obecnie większość połączeń kolejowych na terenie województwa łódzkiego, informowała niedawno o
znacznym wzroście liczby przewiezionych podróżnych. Aktualnie z usług przewoźnika korzysta więcej osób niż przed rokiem, ale także niż w roku 2019 – ostatnim przed wybuchem pandemii. Szczególnie wysokie przyrosty są obserwowane przede wszystkim na terenie ścisłej aglomeracji, np. na linii Łódź-Widzew – Zgierz.
Potrzeba dłuższych składów i większej częstotliwości Równolegle województwo stale zwiększa swoje zamówienie na przewozy, wprowadzając kursy na kolejne linie – w lipcu tego roku pociągi ŁKA wjechały do Spały, a w grudniu mają dotrzeć do Skarżyska-Kamiennej. W obu przypadkach do obsługi tras przeznaczono hybrydowe zespoły trakcyjne Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu, których dostawy rozpoczęły się w pierwszej połowie tego roku i mają zakończyć się w najbliższych miesiącach. Władze regionu zapowiedziały już jednak kolejne zakupy – tym razem czterech nowych trójczłonowych zespołów trakcyjnych o napędzie elektrycznym. – Nie będą to pojazdy hybrydowe – potwierdza Zespół Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Dofinansowanie na ten cel
będzie pochodzić z Programu Inwestycji Strategicznych.
– Projekt „Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego w Łódzkiem – spójny i zrównoważony system transportowy województwa łódzkiego – zakup taboru transportu kolejowego” polega na zakupie zespołów trakcyjnych o o maksymalnej prędkości 160 km/godz. i dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych – wskazały służby prasowe marszałka.
Trwa już postępowanie przetargowe w tej sprawie. Dostawy nie będą natomiast wiązać się z objęciem przez ŁKA obsługi kolejnych odcinków, jak ma to miejsce w przypadku pięciu zamówionych już i częściowo dostarczonych hybryd.
Podróżnych na kolei ma przybywać po szerszej integracji z autobusami – W związku ze stałą tendencją wzrostową liczby osób korzystających z transportu kolejowego zakupione pojazdy będą przeznaczone zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem do wzmocnienia składów bazy taborowej na obecnie funkcjonujących liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez ŁKA – usłyszeliśmy. Samorząd zwrócił mimo to uwagę, że założeniem przedsięwzięcia jest likwidacja tzw. białych plam komunikacyjnych. W założeniu urzędu zadanie ma być bowiem powiązane z działaniami podjętymi w celu rozszerzenia siatki połączeń autobusowych (przypomnijmy, że w ramach programu Polski Ład UMWŁ otrzymało dotację na zakup autobusów przeznaczonych do transportu regionalnego).
Region zapowiada więc zwiększenie oferty przewozowej w całym województwie, choć na razie nie przedstawił w tym zakresie konkretów. – Celem projektu jest m.in. integracja transportu kolejowego i autobusowego – wskazuje Zespół Prasowy UMWŁ. Aktualnie unkcjonują już linie obsługiwane na zlecenie marszałka przez kilka przedsiębiorstw PKS, które mają swoje przystanki początkowe przy dworcach kolejowych – np. w Łęczycy.