Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy. TBM Katarzyna stoi. Z kim musi porozumieć się PBDiM?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks
Kontron

Data publikacji:
20-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzki tunel średnicowy. TBM Katarzyna stoi. Z kim musi porozumieć się PBDiM?
fot. Daniel SiwakTarcza TBM Katarzyna znajduje się pod zamknięta al. 1 Maja
Od czasu ubiegłorocznej katastrofy budowa głównego tunelu podziemnej linii kolejowej zatrzymała się na pół kilometra przed przystankiem Łódź Śródmieście. To jednocześnie najmniej zaawansowany obiekt całej inwestycji. Tarcza TBM miała już kilkukrotnie ruszyć, ale nadal znajduje się w tym samym miejscu, co w listopadzie 2024 roku.

W historii budowy tunelu średnicowego w Łodzi to kolejna taka sytuacja, gdzie tarcza drążąca główny tunel, nie pracuje pod ziemią od miesięcy. Ostatnio, czyli de facto od września 2023 do czerwca 2024 roku TBM Katarzyna stała w okolicy ul. Mielczarskiego, bo trzeba było wzmocnić budynki na trasie. Aktualnie od listopada 2024 roku stoi przy 1 Maja po katastrofie budowlanej jaka miała miejsce miesiąc wcześniej.

Tunel średnicowy w Łodzi. Był obrót tarczy, drążenia jednak brak

Pod koniec czerwca tego roku, dzięki informacjom z sejmowej Komisji Infrastruktury, dowiedzieliśmy się, że kilkanaście dni wcześniej po raz pierwszy od kilku miesięcy uruchomiono maszynę TBM

– Dokonano obrotu przodku tarczy i ten obrót zakończył się powodzeniem. Stwierdzono funkcjonowanie podstawowych elementów maszyny – przekazał wówczas Marcin Mochocki, członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.


Wyświetl większą mapę

To dobra wiadomość, bo każdy tydzień przestoju kilkanaście metrów pod ziemią działa niekorzystnie na mechanicznego "kreta". To także istotna wiadomość, bo kolejny etap tej inwestycji to konieczny przegląd techniczny w specjalnie przygotowanej komorze pod al. 1 Maja. Według pierwotnych ustaleń miało się to odbyć kilkadziesiąt metrów dalej – pod boiskiem pobliskiej szkoły podstawowej. Jednak zawalenie się części budynku w podwórzu pod numerem 23, wymusiło zmiany.

Rozmowy mediacyjne pomiędzy wykonawcą i inwestorem

Jeżeli mówimy ogólnie o realizacji tego transportowego projektu, to teoretycznie inwestycja toczy się dalej np. w tunelach łącznikowych i na przystanku Łódź Koziny. Praktycznie w tle mamy spór wykonawcy z inwestorem o wydłużenie obowiązywania kontraktu – do 30 czerwca 2027 roku. Obecna data – koniec czerwca przyszłego roku jest nierealna i nawet otwarcie zaczyna o tym mówić PKP PLK. Pociągi nie pojadą więc od nowego rozkładu jazdy 2026/2027.

Do tego kwestia waloryzacji kontraktu PBDiM, która zaczęła się rozmijać finansowo z rzeczywistością. Wykonawca, żeby móc dalej pracować wykorzystał m.in. 90 mln złotych środków własnych i ponad 250 mln zł z zaciągniętego kredytu. Zresztą to akurat spowodowało, że obie strony prowadzą od jakiegoś czasu mediacje w Prokuratorii Generalnej.

– Rezultat mediacji jest zależny od obu stron: od wykonawcy, jak od strony zamawiającego. Z naszej strony pracują zespoły mediacyjne po to, żeby tę mediację jak najszybciej zakończyć i ustalić kwotę, która może być przekazana do wykonawcy w ramach roszczeń możliwych do realizacji – mówił niedawno w Łodzi prezes PKP PLK Piotr Wyborski.

Trudno więc stwierdzić, czy wymieniany w nieoficjalnych rozmowach termin drugiej połowy tego roku – jako daty zakończenia mediacji, jest nadal możliwy. Nie wiadomo też na jakim etapie są PKP PLK i PBDiM, bo proces mediacji jest objęty poufnością.

Bez wzmocnienia okolicznych budynków TBM Katarzyna utknie

Na czerwcowym spotkaniu w Sejmie, ze strony dyrektora Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Mariusza Serżysko, jak ze strony jednej z łodzianek, zasygnalizowany został wątek udzielenia zgody przez mieszkańców na dalsze prace budowlane. Chodziło konkretnie o niezbędne wzmocnienia budynków przy al. 1 Maja 19 i 21. Bez tego nie można wprowadzić maszyny TBM do bloku postojowego.

Fot. Daniel Siwak | Na drugim planie po prawo kamienice przy al. 1 Maja 19, 21 i 23 do wzmocnienia

Radio Łódź informowało, że 23 lipca, czyli miesiąc po posiedzeniu Komisji Infrastruktury, odbyło się spotkanie mieszkańców z PBDIM Mińsk Mazowiecki oraz z PKP PLK. Mieszkańcy zanim podejmą jakiekolwiek decyzję, chcieli zapoznać się z pełną dokumentacją inwestycji – w tym z projektem budowlanym. Łodzianie – według Radia Łódź – domagali się także zabezpieczenia środków na wypadek poczynionych szkód oraz realizacji prac zgodnie z zaleceniami Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Dokumentacja miała zostać przekazana w ciągu tygodnia od wspomnianego spotkania. Jak zapewnił dzisiaj (20 sierpnia) Piotr Grabowski z PBDiM, trafiła do mieszkańców. Przedstawiciel wykonawcy zaktualizował także nieoficjalnie ustalenia "Rynku Kolejowego". Kolejne spotkanie z mieszkańcami budynków z al. 1 Maja ma się odbyć jeszcze w sierpniu, a nie dopiero po wakacjach. Nie zmienia to faktu, że przez najbliższe tygodnie tarcza TBM pozostanie w miejscu, w którym aktualnie stoi, a obowiązującym terminem zakończenia prac będzie nadal 30 czerwca 2026 roku.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks
Kontron

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij