Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Co musi się stać, żeby TBM Katarzyna ruszyła?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
27-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzki tunel średnicowy: Co musi się stać, żeby TBM Katarzyna ruszyła?
fot. Daniel SiwakTarcza TBM Katarzyna głównym tunelu linii średnicowej w Łodzi
Tarcza TBM Katarzyna w połowie czerwca tego roku wykonała obrót techniczny. Pomimo tego maszyna drążąca tunel średnicowy w Łodzi nadal nie przedostała się do bloku postojowego, gdzie ma odbyć się jej serwisowanie. Kolejnej, choćby orientacyjnej daty wznowienia drążenia w kierunku przystanku Łódź Śródmieście na razie nikt nie odważył się podać. 

TBM Katarzyna nie pracuje od jesieni 2024 roku, co było następstwem katastrofy budowlanej na posesji przy al. 1 Maja 23 oraz osiadania kamienicy przy al. 1 Maja 21. W międzyczasie zmieniono miejsce serwisowania maszyny – z boiska podstawówki przy Więckowskiego 35 na obszar pod jezdnią al. 1 Maja. Powrócił także temat burzenia budynków w najgorszym stanie technicznym.

Tunel średnicowy w Łodzi. Obrót tarczy z powodzeniem

Pytania, w jakim momencie inwestycji aktualnie jesteśmy, padły w czasie kolejnego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury. Ta, zwołana na wniosek posłów PiS, była tym razem poświęcona m. in. aktualnym pracom i opóźnieniom przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi.

Jako pierwszy bieżącą sytuację referował przedstawiciel inwestora, czyli PKP Polskich Linii Kolejowych. Dowiedzieliśmy się, że wykonawca po akceptacji przez inżyniera programu naprawczego zaproponował działania związane z wznowieniem pracy tarczy, które podzielono na dwa etapy.

Fot. Daniel Siwak | Maj 2025: aleja 1 Maja, to tutaj wybudowano komorę techniczną do serwisowania tarczy TBM

Pierwszy z nich to samo uruchomienie maszyny po kilkumiesięcznym przestoju. – Około dwóch tygodni temu uruchomiono po raz pierwszy od kilku miesięcy tarczę. Dokonano obrotu przodku tarczy i ten obrót zakończył się powodzeniem. Stwierdzono funkcjonowanie podstawowych elementów maszyny – tłumaczył Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK i dyrektor ds. realizacji inwestycji.

Drugi etap – jak usłyszeliśmy – jest związany z przejściem maszyny TBM do komory technicznej, gdzie zostaną przeprowadzone kompleksowe prace serwisowe umożliwiające dalsze drążenie.

– Biorąc pod uwagę, jak dużą energię wyzwala takie urządzenie i jak duże oddziaływanie tego urządzenia [TBM] jest dla całej przyległej zabudowy po tak wielu miesiącach postoju – wspólnie z wykonawcą, a przede wszystkim projektant wykonawcy, przedstawia kolejne rozwiązania dotyczące zabezpieczenia zespołu budynków przy al. 1 Maja 21 i 23 oraz oczywiście dla całego obszaru oddziaływania pracy tarczy – kontynuował Mochocki.

I dodał: – Żeby ten przejazd tarczy o te kilkanaście metrów do jeta serwisowego został wykonany w warunkach maksymalnego zachowania bezpieczeństwa i maksymalnego zachowania staranności w zakresie zabezpieczenia.

Trzy metry do początku procesu serwisowego TBM Katarzyny

Wykonawca tunelu średnicowego w Łodzi, czyli Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, zwrócił natomiast uwagę na trudne warunki geologiczne oraz na sposób, w jaki dekady temu stawiano budynki w mieście. Słabe fundamenty lub ich brak utrudnia dodatkowe prace budowlane.

Kurzawka, która się tutaj uaktywniła, spowodowała, że musimy zabezpieczyć budynki w rejonie al. 1 Maja 21 i 19. Żeby nie powtórzył się najgorszy scenariusz i żeby Państwo mogli po wykonaniu tych prac związanych z tunelem wrócić bezpiecznie do swoich domów – wyjaśnił dyrektor PBDIM Mariusz Serżysko.

Okazało się, że tylko metry dzielą TBM Katarzynę do miejsca, w którym ma odbyć się jej sprawdzenie przed wyruszeniem w kierunku przystanku Łódź Śródmieście. – Nam brakuje trzech metrów do tego jeta [postojowego]. Przesunęliśmy miejsce postojowe, które miało być na boisku szkolnym, na skraj ulicy 1 Maja. Po opinii rzeczoznawcy będziemy mogli udostępnić budynek przy 1 Maja 19 do zamieszkania – stwierdził szef PBDiM.


Fot. Daniel Siwak | Listopad 2024: kamienica przy alei 1 Maja 21, w której na podwórku doszło do katastrofy budowalnej 

Zarówno ze strony dyrektora Serżysko, jak i od jednej z mieszkanek, przewinął się też wątek udzielenia zgody przez mieszkańców na dalsze prace budowlane. Chodzi o wspomnianą naprawę fundamentów w jednej kamienicy, którą zarządza wspólnota mieszkaniowa. Wykonawca – w oparciu o przepisy budowlane, a nie górnicze – nie dysponując daną nieruchomością, nie może nic zrobić. Bez wzmocnienia fundamentów nie można wprowadzić maszyny TBM do bloku postojowego.

Mnożą się pytania o terminy, odpowiedzi nie ma

Na czwartkowym posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury brało udział również kilkoro mieszkańców kamienic, których dotyczy problem przelokowania do hoteli. Wiadomo, że dotyczy to w sumie 140 lokali mieszkalnych, w których mieszka blisko 300 osób.

Jedna z łodzianek zwróciła uwagę, że na początku września 2024 miała wyprowadzić się dwa tygodnie, a pobyt poza domem trwa już blisko 300 dni i końca nie widać. Inna z łodzianek zwróciła uwagę, że pozostawione wyposażenie i ubrania, po tak długim okresie, nie nadawać się do użytkowania. Tak jak zawilgocone i zagrzybione mieszkania.

Konkretne terminy rozpoczęcia planowanych prac serwisowych oraz wznowienia drążenia przez tarczę TBM Katarzyna na komisji nie padły. Warto jedynie wspomnieć, że w przestrzeni publicznej pojawiła się wcześniej wiosna 2025 oraz okres przed tegorocznymi wakacjami.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Infrastruktura

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Łukasz Malinowski 19 czerwca 2025

Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty

Infrastruktura

Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty

Przemysław Farsewicz 16 czerwca 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Infrastruktura

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Łukasz Malinowski 19 czerwca 2025

Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty

Infrastruktura

Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty

Przemysław Farsewicz 16 czerwca 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5