Trwa budowa tunelu średnicowego w Łodzi, chociaż nadal nie rozpoczął się przegląd techniczny tarczy Katarzyny. Maszyna stoi od jesieni 2024 roku po katastrofie budowlanej przy al. 1 Maja. W związku z tym dalsze drążenie jeszcze w tym miesiącu staje się coraz mniej realne.
Najważniejszym działaniem na aktualnym etapie prac związanym z tą kolejową inwestycją ma być przegląd techniczny TBM Katarzyny oraz jej późniejsze uruchomienie. To pozwoli na kontynuację budowy głównego tunelu w kierunku przystanku Łódź Śródmieście i stacji Łódź Fabryczna.
Tunel średnicowy w Łodzi. Co ze wznowieniem prac? Wiadomo, że zakończyły się już główne prace związane z budową betonowej konstrukcji, jaką jest blok postojowy dla maszyny drążącej. To w tej przestrzeni pod al. 1 Maja ma być realizowany jej przegląd techniczny oraz wymiana zużytych elementów skrawających.
Warto wspomnieć, że takie czynności pierwotnie planowano dopiero kilkadziesiąt metrów dalej – pod boiskiem pobliskiej podstawówki. Jednak
katastrofa budowlana z jesieni 2024 roku wymusiła zmiany. Nowy sposób prowadzania realizacji wymagał przede wszystkim czasu oraz dodatkowych prac budowlanych.
Fot. Daniel Siwak | Aleja 1 Maja jest teraz nieprzejezdna z powodu budowy podziemnego bloku postojowego– Prace konserwacyjne przeważnie trwają około miesiąca. Ale czy w tym przypadku też tak będzie, okaże się, gdy pracownicy bezpiecznie będą mogli ocenić stan techniczny pod ziemią – tłumaczy “Rynkowi Kolejowemu” Piotr Grabowski, rzecznik budowy tunelu średnicowego w Łodzi. – Na razie mogę potwierdzić, że tarcza nie przebiła się jeszcze do bloku postojowego – dodaje.
Oznacza to, że trudno powiedzieć czy na przełomie maja i czerwca zostanie wznowione drążenie. Jednak im później urządzenie zostanie ponownie uruchomione, tym
mniej realny staje się termin majowy. Przedstawiciel wykonawcy łódzkiego tunelu średnicowego zaznacza, że iniekcjami cementowymi zabezpieczono grunt na całej trasie od czoła tarczy do bloku postojowego. Wykonane zabezpieczenie pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo w trakcie pracy TBM Katarzyny w gruncie z kurzawkami, znajdującym się pod kamienicami przy al. 1 Maja 19, 21 i 23.
Budynki na trasie tunelu w najgorszym stanie jednak do zburzenia? Chociaż technologia zabezpieczenia i wzmocnienia budynków została zmieniona w 2022 roku, to to pytanie wydaje się nadal otwarte. Niedawno pytaliśmy o to zarówno inwestora – PKP Polskie Linie Kolejowe, jak i wykonawcę – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
– Nasze wskazania są podobne, jak te w 2020 roku, Oznacza to, że niejako wróciliśmy do punktu wyjścia, czyli do sytuacji, gdy konieczne jest podjęcie trudnych, ale jednoznacznych decyzji przez inwestora – zaznaczył Mariusz Serżysko, dyrektor PBDiM.
Fot. Daniel Siwak | Na drugim planie pozostałości po wyburzonej miejskiej kamienicy przy al. 1 Maja 16
– Jeśli rekomendacja wszystkich partnerów projektu będzie taka, mówię tutaj też oczywiście o mieście, żeby część nieruchomości poddać wyburzeniom, to
my jako inwestor jesteśmy na to jak najbardziej gotowi – tłumaczył członek zarządu PKP PLK i dyrektor ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki.
Na trasie oddziaływania TBM Katarzyny – po wznowieniu drążenia – znajdzie się kilka budynków przy ulicach: Więckowskiego, Gdańskiej, Wólczańskiej oraz Zielonej. To na trasie do przystanku Łódź Śródmieście. W kierunku stacji Łódź Fabryczna będą to ulice: Zielona, Kościuszki, Piotrkowska, Sienkiewicza.