Budowa podziemnej linii kolejowej w Łodzi to nie tylko główny tunel łączący stację Łódź Fabryczna. To także cztery tunele łącznikowe, którymi pociągi wjadą i wyjadą od strony Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Tam prace wyglądają nieco inaczej.
W ostatnich miesiącach, w kontekście budowy tunelu średnicowego w Łodzi, mówiono głównie o problemach z tarczą TBM Katarzyna. Z krótką przerwą na listopadowy rozruch maszyna stoi od jesieni 2024 roku. Stało się tak po
katastrofie budowlanej przy al. 1 Maja. Ponowne wznowienie drążenia nie
nastąpi prędzej niż przełom maja i czerwca.
Choć główny tunel nie został ukończony, całkowicie wykonane są cztery konstrukcje, które drążyła tarcza TBM Faustyna. Sukcesywnie wykańczane są tutaj rampy wjazdowe i wyjazdowe, które jeszcze przez kilka miesięcy posłużą pojazdom budowy. W czwartek 16 maja PKP Polskie Linie Kolejowe i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów umożliwiły spacer tunelem wzdłuż al. Włókniarzy – od Srebrzyńskiej do Drewnowskiej. Według terminologii kontraktowej to oś 18.
Fot. Daniel Siwak | Rampa, po której pociągi będą wjeżdżać do tunelu od strony Łodzi Kaliskiej– Rzeczywiście mamy sytuację z zatrzymaniem prac tarczy TBM Katarzyna, ale chcieliśmy pokazać, że w każdym innym miejscu na tej inwestycji prace postępują. Na przykład w tunelach jednotorowych trwają prace wykończeniowe. Natomiast na budowie trzech przystanków kolejowych, w zależności od lokalizacji, mamy prace związane z budową peronów czy ze zbrojeniem i betonowaniem stropów – zaznacza Rafał Wilgusiak z PKP Polskich Linii Kolejowych.
Na końcu spaceru znajduje się przystanek Łódź Koziny, który jest umiejscowiony aż 30 metrów pod ziemią. Ma w sumie 260 metrów długości, a w najszerszym miejscu około 75 metrów szerokości. Z tunelu łącznikowego, czyli od tego którym można było przejść, od strony stacji Łódź Kaliska pociągi dotrą na poziom –3. Poziom wyżej znajdą się z kolei perony w przeciwnym kierunku, czyli do stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
– Trwają tutaj dosyć spektakularne prace, bo między innymi powstają perony, z których w przyszłości będą korzystać pasażerowie pociągów – tłumaczy Piotr Grabowski, rzecznik budowy tunelu średnicowego w Łodzi. – To największy obiekt na trasie łódzkiego tunelu średnicowego, który łączy się dwoma krótkimi tunelami prowadzącymi w kierunku komory Odolanowska-Stolarska. A dalej w kierunku przystanku Łódź Polesie – uzupełnia.
Fot. Daniel Siwak | Poziom -3 przystanku Łódź Koziny i budowa klatek schodowychZarówno inwestor, jak i wykonawca zgodnie mówią, że zaawansowanie prac dla całej inwestycji to już blisko 65%. Przy czym warto pamiętać, że ta wartość znacznie się nie zmieni, dopóki tarcza Katarzyna nie przejdzie za przystanek Łódź Śródmieście. Nic nie zmieniło się również w kwestiach formalnych dotyczących przedłużenia umowy.