Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
16-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Budowa podziemnej linii kolejowej w Łodzi to nie tylko główny tunel łączący stację Łódź Fabryczna. To także cztery tunele łącznikowe, którymi pociągi wjadą i wyjadą od strony Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Tam prace wyglądają nieco inaczej.

W ostatnich miesiącach, w kontekście budowy tunelu średnicowego w Łodzi, mówiono głównie o problemach z tarczą TBM Katarzyna. Z krótką przerwą na listopadowy rozruch maszyna stoi od jesieni 2024 roku. Stało się tak po katastrofie budowlanej przy al. 1 Maja. Ponowne wznowienie drążenia nie nastąpi prędzej niż przełom maja i czerwca.

Choć główny tunel nie został ukończony, całkowicie wykonane są cztery konstrukcje, które drążyła tarcza TBM Faustyna. Sukcesywnie wykańczane są tutaj rampy wjazdowe i wyjazdowe, które jeszcze przez kilka miesięcy posłużą pojazdom budowy. W czwartek 16 maja PKP Polskie Linie Kolejowe i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów umożliwiły spacer tunelem wzdłuż al. Włókniarzy – od Srebrzyńskiej do Drewnowskiej. Według terminologii kontraktowej to oś 18.


Fot. Daniel Siwak | Rampa, po której pociągi będą wjeżdżać do tunelu od strony Łodzi Kaliskiej

– Rzeczywiście mamy sytuację z zatrzymaniem prac tarczy TBM Katarzyna, ale chcieliśmy pokazać, że w każdym innym miejscu na tej inwestycji prace postępują. Na przykład w tunelach jednotorowych trwają prace wykończeniowe. Natomiast na budowie trzech przystanków kolejowych, w zależności od lokalizacji, mamy prace związane z budową peronów czy ze zbrojeniem i betonowaniem stropów – zaznacza Rafał Wilgusiak z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Na końcu spaceru znajduje się przystanek Łódź Koziny, który jest umiejscowiony aż 30 metrów pod ziemią. Ma w sumie 260 metrów długości, a w najszerszym miejscu około 75 metrów szerokości. Z tunelu łącznikowego, czyli od tego którym można było przejść, od strony stacji Łódź Kaliska pociągi dotrą na poziom –3. Poziom wyżej znajdą się z kolei perony w przeciwnym kierunku, czyli do stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

– Trwają tutaj dosyć spektakularne prace, bo między innymi powstają perony, z których w przyszłości będą korzystać pasażerowie pociągów – tłumaczy Piotr Grabowski, rzecznik budowy tunelu średnicowego w Łodzi. – To największy obiekt na trasie łódzkiego tunelu średnicowego, który łączy się dwoma krótkimi tunelami prowadzącymi w kierunku komory Odolanowska-Stolarska. A dalej w kierunku przystanku Łódź Polesie – uzupełnia.


Fot. Daniel Siwak | Poziom -3 przystanku Łódź Koziny i budowa klatek schodowych

Zarówno inwestor, jak i wykonawca zgodnie mówią, że zaawansowanie prac dla całej inwestycji to już blisko 65%. Przy czym warto pamiętać, że ta wartość znacznie się nie zmieni, dopóki tarcza Katarzyna nie przejdzie za przystanek Łódź Śródmieście. Nic nie zmieniło się również w kwestiach formalnych dotyczących przedłużenia umowy.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5