Zarówno inwestor (PKP Polskie Linie Kolejowe), jak i wykonawca (Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów) chętnie prezentują postępy w realizacji inwestycji – i dobrze, bo tego brakowało. Jednak wraz z zatrzymaniem TBM Katarzyny "zatrzymał się" również finalny termin zakończenia prac. Aktualna wersja umowy wskazuje nadal na... czerwiec 2026 roku. Data zupełnie już nierealna.
O tym, że tunel średnicowy w Łodzi jest ważny dla rozwoju kolei w mieście, regionie oraz w kraju, nie trzeba chyba już nikogo przekonywać. Taki pogląd miały także byłe i obecne władze PKP Polskich Linii Kolejowych – krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej oraz inwestora.
Historia zmian terminów zakończenia tej wielkiej kolejowej inwestycji jest dość bogata i dotyczy zarówno okresu sprzed
katastrofy budowlanej przy al. 1 Maja 23, jak i po niej. Chociaż w tym drugim przypadku bardziej możemy mówić o zamrożeniu ostatniego kontraktowego terminu dla wykonawcy. W tym czasie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów
sprawdza kolejnych 100 obiektów. Na stole nadal leży opcja
ewentualnych wyburzeń na trasie tunelu.
Kiedy koniec prac przy tunelu średnicowym? To nadal czerwiec 2026 r.Na uroczystości
podpisania Paktu Kolejowego dla Łódzkiego "Rynek Kolejowy" zapytał o aktualny stan formalno-prawny współpracy z wykonawcą tunelu średnicowego. Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK i dyrektor ds. realizacji inwestycji, przyznał wówczas, że nadal obowiązuje aneks – jeden z około 30 – do umowy, który jako datę zakończenia inwestycji wskazuje koniec czerwca 2026 roku.
Jak sprawa wygląda ponad miesiąc później? Rozmowy cały czas trwają i dotyczą zarówno zwiększenia finansowania, jak i wydłużenia terminu zakończenia inwestycji. – Analizowane są szczegółowo wszystkie dane i argumenty, bo na ich podstawie podejmiemy decyzję – tłumaczy Rafał Wilgusiak z PKP PLK. – Obecnie obowiązuje aneks, który wskazuje na to, że zakończenie inwestycji nastąpi w czerwcu 2026 roku – dodaje
Fot. Daniel Siwak | Pod aleją 1 maja została wybudowana komora techniczna do serwisowania tarczy TBM, maj 2025Po stronie wykonawcy słyszymy, że korespondencja z inwestorem jest bardzo intensywna. – Z tego co wiem, to już wszystko zostało dostarczone, ale to się też odbywa w sposób płynny – przekazał Piotr Grabowski z PBDiM. – Jeżeli zamawiający widzi, że potrzeba jakiegoś uzupełnienia, no to my oczywiście dodatkowe dokumenty od razu dostarczamy – zapewnia.
Wykonawca złożył bowiem wniosek o przedłużenie prac o rok, czyli do 30 czerwca 2027 roku.
Jednym głosem mówi PKP PLK, czyli inwestor oraz PBDiM, czyli wykonawca, którzy są świadomi, że ukończenie inwestycji w ciągu roku to już termin nierealny. Co więcej, każdy kolejny dzień postoju TBM Katarzyny w rejonie al. 1 Maja potwierdza, że inwestycja nie zostanie sfinalizowana do końca czerwca przyszłego roku, a pociągi nie pojadą
od nowego rozkładu jazdy 2026/2027.
Trudna inwestycja PKP PLK i sprzeczne informacje W tej trudnej sytuacji nie pomagają też sprzeczne informacje w przestrzeni publicznej. Szef resortu infrastruktury Dariusz Klimczak
jeszcze w lutym kategorycznie wskazywał, że PKP PLK się nie zgadzają na kolejny rok wydłużenia. Natomiast prezes tej spółki Piotr Wyborski zaznaczył, że aktualizacja harmonogramu inwestycji musi mieć odzwierciedlenie w odpowiedniej dokumentacji technicznej.
I tutaj kluczowa informacja: obecnie obie strony nie potrafią wskazać, kiedy finalnie wspomniane rozmowy mogą się zakończyć oraz kiedy może zostać podpisany nowy aneks – z datą końca czerwca 2027 lub inną niż nierealny czerwiec przyszłego roku.
Fot. Daniel Siwak | Plac budowy przystanku kolejowego Łódź Koziny - poziom -3, maj 2025Co ciekawe, do tego roku nawiązywał już wiceszef resortu infrastruktury. Jednak było to jeszcze pod koniec października 2024 r. – Najważniejsze jest, żebyśmy bezpiecznie i sprawnie doprowadzili ten proces drążenia do końca. Mówimy w tym momencie [o zakończeniu inwestycji] o 2027 roku –
zaznaczył wówczas wiceminister Piotr Malepszak.
Dopiero prawie dwa tygodnie później tarcza Katarzyna została ponownie wstrzymana. 10 listopada tego samego roku frontowa
kamienica przy al. 1 Maja 21 miała osiadać na głębokość 3 cm. W tym samym miejscu stoi do dzisiaj, a przed nią
serwisowanie w specjalnej komorze technicznej wybudowanej pod ulicą. Jednocześnie
cztery tunele łącznikowe pod koniec listopada ubiegłego roku skończyła drążyć TBM Faustyna.
Pomiędzy komorą techniczną na al. 1 Maja a przystankiem Łódź Śródmieście do wykonania jest tunel o długości ponad pół kilometra. Z kolei od przystanku Łódź Śródmieście do komory wydobywczej "Fabryczna" trzeba wybudować blisko 700 metrów tunelu.