Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź: Jest umowa na tunel średnicowy. Początek prac jesienią

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
28-12-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódź: Jest umowa na tunel średnicowy. Początek prac jesienią
fot. PLK
Przedstawiciele PKP PLK oraz Energopolu Szczecin jako lidera konsorcjum podpisali dziś umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Żabieniec. To jeden z ważniejszych kontraktów podpisywanych w tej perspektywie budżetowej UE. Wartość umowy to 1,59 mld zł brutto. Podpisanie kontraktu odbyło się w komorze startowej przygotowanej za peronami stacji Łódź Fabryczna dla tarczy TBM, która wydrąży pierwszy odcinek przyszłego tunelu.

W pierwszym roku naszym głównym zadaniem będą prace projektowe, obejmujące także uzgodnienia ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. – Jesteśmy zobowiązani do rozpoczęcia pierwszych prac budowlanych po 10 miesiącach. Będziemy starali się, by pozwolenie na budowę tych elementów inwestycji, które będą najmniej kolidowały z codziennym życiem miasta, uzyskać jak najszybciej. Pierwsze elementy nowej infrastruktury, takie jak kładki dla pieszych, zaczną powstawać już jesienią 2018 r. – zapowiada członek zarządu Energopol Szczecin Marcin Konarzewski.

Energopol: jesteśmy optymistami

Jeszcze bardziej optymistyczną prognozę przedstawia podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel. – Myślę, że etap projektowania będzie trwał od 6 do 12 miesięcy. Zakładamy jednak, że już w połowie przyszłego roku rozpoczną się prace przygotowawcze – deklaruje.

Na razie zespół Energopolu prowadzi dość już zaawansowane prace nad różnymi wariantami projektowymi. – Zaczęliśmy ten etap prac jeszcze w ubiegłym roku. W ciągu 3 miesięcy od podpisania umowy musimy przedłożyć zamawiającemu koncepcję. Zamierzamy dotrzymać terminu – podkreśla Konarzewski. – Zobaczymy, co spotka nas w gruncie, jednak w świetle badań, którymi dysponujemy obecnie, 4 lata to wystarczający czas na budowę – dodaje.

Specustawa dla łódzkiego tunelu?

Poprzedni etap modernizacji łódzkiego węzła kolejowego – budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna oraz linii do stacji Łódź Widzew – zakończył się jednak z niemal dwuletnim opóźnieniem. Zdaniem Bittela zarządca infrastruktury oraz ministerstwo zrobiły jednak wiele, by nie dopuścić do powtórzenia się takiej sytuacji. – Zintensyfikowaliśmy nadzór nad realizacją inwestycji przez PKP PLK. Oprócz monitoringu zarządca infrastruktury prowadzi dialog z wykonawcami. Mamy informacje na bieżąco. Te problemy, które możemy usunąć w ramach działań MIB, usuwamy – wylicza.

Jak dodaje Bittel, resort planuje inicjatywę ustawodawczą nazywaną roboczo „ustawą tunelową”, która ma ułatwić proces budowlany w trudnym łódzkim terenie. – Proces inwestycyjny ma jednak swoje prawa. Najważniejsza jest koordynacja i dobre porozumienie „na gruncie” – między inżynierem budowy, wykonawcą i nadzorującymi – podsumowuje.

MIB: Sprawniej wykorzystujemy środki unijne

Jednocześnie podpisano umowę na pełnienie nadzoru nad pracami projektowymi i budowlanymi. Trzecim podpisanym dziś przez PKP PLK kontraktem była umowa z firmą ZUE na zaprojektowanie i budowę łącznicy Czarnca – Włoszczowa Północ. Budowa linii, oznaczonej numerem 582, powinna zakończyć się w roku 2020.

– Bez kontynuacji linii średnicowej modernizacja dworca Łódź Fabryczna nie miałaby sensu. Teraz będzie on ważnym węzłem dla przesiadających się – stwierdził wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. Jak dodał, fundusze unijne w perspektywie 2014-2020 są szansą na modernizację kolei w całym kraju. – Na inwestycje kolejowe przeznaczamy ponad 10 mld euro z funduszy europejskich - dwukrotnie więcej, niż w poprzednim okresie programowania. Szybsze, niż w latach 2007-2013, jest też ich wykorzystywanie, zarówno jeśli chodzi o podpisywanie umów, jak też o wydawanie pieniędzy - podkreślił. - Realizujemy inwestycje o wartości 27 mld zł, w tym roku podpisaliśmy umowy o wartości prawie 19 mld zł w cenach kontraktowych netto – dodał minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Możliwość pozyskiwania funduszy europejskich ma też być wykorzystana do finansowania programu Luxtorpeda, jednego z filarów Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij