szukaj
Śledź nas:

Łódź: KE przyznała dofinansowanie na tunel średnicowy

| Roman Czubiński 28.08.2018 194

Łódź: KE przyznała dofinansowanie na tunel średnicowy
fot. ŁKA
Decyzją Komisji Europejskiej PKP PLK otrzymały dofinansowanie na budowę łódzkiego tunelu średnicowego. Jego wysokość to 411 mln euro (1,8 mld zł) – dokładnie taka kwota, o jaką wnioskował inwestor. W ramach rekompensaty za budowę podziemnych przystanków, których PKP PLK początkowo nie planowały, władze miasta sfinansują budowę kilku wielopoziomowych skrzyżowań torów z drogami lub ciągami pieszymi.
Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisano 28 grudnia ubiegłego roku. W myśl dokumentu pierwsze prace budowlane przy obiektach towarzyszących mają rozpocząć się już jesienią roku bieżącego. Jak informowaliśmy niedawno, trwa uzgadnianie koncepcji tunelu średnicowego, której projekt przedłożył zarządcy infrastruktury wykonawca. Swoje interesy związane z organizacją ruchu w centrum na czas prac usiłuje też zabezpieczyć Urząd Miasta – kolejne spotkanie w tej sprawie ma odbyć się jutro. Inwestor odcina się od obaw o potencjał firm tworzących konsorcjum, mające zająć się budową tunelu. PKP PLK, które – inaczej niż w przypadku przebudowy dworca Łódź Fabryczna – są jedynym inwestorem, od początku planowały skorzystać z dofinansowania z funduszy europejskich.

– Ponieważ powstanie przystanków było w interesie miasta, a PKP PLK musiały ponieść w tym celu dodatkowe nakłady, było oczekiwanie wkładu finansowego z naszej strony. Miasto, w myśl porozumienia, które jest właśnie doprecyzowywane, wyda więc ok. 70 mln zł na inwestycje na styku terenów miejskich i kolejowych. Będą to między innymi wiadukty nad liniami kolejowymi w ciągu ul. Malowniczej i przedłużenia Hetmańskiej, a także kładki w innych miejscach i przejście pod linią 17 w ciągu ul. Widzewskiej. Wpisują się one w całość modelu inwestycyjnego tunelu średnicowego – uzupełnia Robert Kolczyński z Wydziału Zarządzania Projektami UMŁ.

Łódzki Urząd Miasta podkreśla znaczenie inwestycji dla Nowego Centrum Łodzi – projektu zagospodarowania ok. 100 hektarów terenów wokół dworca Łódź Fabryczna, w dużej części dotychczas niezabudowanych. – To kluczowy element układanki – mówi rzecznik Marcin Masłowski. Bez przeprowadzenia linii średnicowej pod miastem pozostałe inwestycje w ramach NCŁ (rewitalizacja EC1, budowa nowych przestrzeni publicznych) nie miałyby uzasadnienia. Budowa podziemnego dworca w centrum Łodzi oraz modernizacji szlaku Łódź Fabryczna – Łódź Widzew była dopiero pierwszym etapem przedsięwzięcia. – W wyniku inwestycji Nowe Centrum Miasta stało się atrakcyjnym miejscem dla inwestorów, jednakże do pokonania została jeszcze jedna bariera, która ograniczała zainteresowanie inwestorów, czyli przebicie tunelu pod centrum – kontynuuje rzecznik.

Początkowo PKP PLK planowały budowę tunelu bez przystanków pośrednich lub z jedną stacją pod centrum handlowo-rozrywkowym Manufaktura. Po masowych protestach łodzian oraz interwencji marszałka województwa Witolda Stępnia, do której przyłączył się łódzki magistrat, w czerwcu 2015 r. nastąpił zwrot akcji. Przystanek Łódź Śródmieście powstanie pod skrzyżowaniem Zachodnia – Zielona – al. Kościuszki (z dodatkowym wyjściem od Wólczańskiej), a Łódź Polesie – w rejonie ulicy Ogrodowej przy Manufakturze. Teren wokół wyjścia z przystanku ma docelowo zostać zagospodarowany jako tzw. Ogrody Karskiego. Nie udało się natomiast przeforsować budowy trzeciego przystanku na Kozinach, w rejonie ul. Kasprzaka.

Według Kolczyńskiego priorytetem dla Urzędu Miasta jest jak najlepsza integracja przestrzenna kolei z komunikacją miejską. Skrzyżowanie Zachodnia – Zielona ma zostać przebudowane w taki sposób, by przystanki tramwajowe na trasie północ – południe w obu kierunkach przenieść na stronę północną, bliżej planowanego wyjścia z podziemi. – Trwają rozmowy na temat budowy bezpośrednich wyjść na przystanki – informuje urzędnik.

Oba przystanki będą miały po dwa perony jednokrawędziowe o długości 155 m i wysokości nad główką szyny 76 cm. Za drugim z nich linia będzie rozgałęziała się na dwie odnogi w kierunku stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W miejscach rozdzielenia się linii znajdą się posterunki odgałęźne Łódź Ogrodowa (pełen trapez) oraz Łódź Włókniarzy (dwa rozjazdy), wyposażone w komputerowe urządzenia sterowania ruchem. Tunel będzie wyposażony w system ERTMS/ETCS poziomu 2. oraz komputerową dwukierunkową, trzystawną samoczynną blokadę liniową z kontrolą niezajętości szlaku w oparciu o system zliczania osi. Pociągi jadące przez tunel po nawierzchni bezpodsypkowej będą rozwijać prędkość maksymalną 100 km/h. Włączenie w linię nr 15 w obu kierunkach będzie kierunkowe i bezkolizyjne.

Lokalne media oraz politycy nazywają tunel „łódzkim metrem”. Choć termin ten jest używany nieco na wyrost, trzeba przyznać, że znaczenie podziemnej linii w transporcie wewnątrz miasta będzie bardzo duże. Przejazd ze stacji Łódź Widzew na przystanek pod Manufakturą zajmie zaledwie 15 minut, czyli znacznie szybciej, niż jest w stanie dziś zapewnić jakikolwiek inny środek transportu. Łódzka Kolej Aglomeracyjna opracowała już wstępny plan siatki połączeń po oddaniu tunelu do użytku. Pociągi na wspomnianym odcinku mają odjeżdżać z przystanków w godzinach szczytu co kilka minut. Będzie to możliwe dzięki skierowaniu przez tunel pociągów Sieradz – Skierniewice, Kutno – Radomsko oraz Łowicz – Tomaszów Mazowiecki.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (1352)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (1352)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS