szukaj
Śledź nas:

Czy wykonawcy poradzą sobie z łódzkim tunelem? PKP PLK: Wszystko zgodnie z planem

| Witold Urbanowicz 18.07.2018 35

Czy wykonawcy poradzą sobie z łódzkim tunelem? PKP PLK: Wszystko zgodnie z planem
fot. Przemysław Farsewicz
Trwają prace projektowe związane z przyszłą budową kolejowego tunelu średnicowego pod centrum Łodzi. Nie milkną jednak obawy związane z doświadczeniem i potencjałem firm Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki, które zdobyły kontrakt na wykonanie projektu i realizację prac. –Trwają, zgodnie z harmonogramem, prace projektowe. Nie ma żadnych sygnałów świadczących o problemie z realizacją – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
W grudniu zeszłego roku PKP PLK podpisały umowę z konsorcjum Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na projekt i budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Oferta tego konsorcjum, złożona w przetargu, zdobyła maksymalną liczbę punktów zarówno za cenę, jak i za termin realizacji oraz okres gwarancji. Jak pisaliśmy niedawno, konsorcjum zgodnie z terminem przedłożyło PKP PLK koncepcję projektową tunelu. Dokument wymagał jednak poprawek i obecnie zarządca infrastruktury ponownie go ocenia. Wykonawcy, jak pisaliśmy, na nasze pytania nie odpowiedzieli.

Co z doświadczeniem zwycięzcy?

Od początku jednak wyborze oferty Energopolu i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego towarzyszą obawy związane z potencjałem tych wykonawców. Konkurenci w odwołaniach wskazywali na brak doświadczenia zwycięskiego konsorcjum w zakresie drążenia tuneli tarczą TBM, niewystarczającą ilość fachowych kadr oraz rażąco niską cenę. Krajowa Izba Odwoławcza uznała jednak, że oferty wybrano prawidłowo.

Decyzja KIO – stwierdzająca dochowanie procedur – jednak nie rozwiała definitywnie wszystkich wątpliwości w zakresie potencjału i doświadczenia. Energopol określa swoją specjalność na inżynierię portową, a także instalacje wodno-kanalizacyjne, drogi i mosty, budowle wielkokubaturowe oraz specjalne fundamentowanie. Firma ma doświadczenie w wykonywaniu głębokich fundamentów na lądzie i na wodzie, jednak w referencjach nie ma żadnych prac tunelowych. Natomiast PBDiM ma doświadczenie przede wszystkim w budowie dróg. Jedną jedyną inwestycją tunelową, którą firma się chwali, jest budowa centralnego odcinka II linii metra. Firma wraz ze światowymi i doświadczonymi podmiotami – włoskim Astaldi i tureckim Gulermakiem – tworzyła konsorcjum realizujące prace, zdobywając w ten sposób niezbędne referencje do startowania w przetargu ogłoszonym przez PKP PLK.

PKP PLK nie boją się o potencjał firm, które wygrały w Łodzi. – To nie do końca jest tak, że firmy te nie mają doświadczenia, bo jednak uczestniczyły w budowie tuneli. Myślę, że poradzą sobie z tym problemem – zapewnia Ireneusz Merchel, prezes zarządcy infrastruktury kolejowej.

Warszawskie referencje przede wszystkim formalne?

Rozmowy z przedstawicielami wykonawców warszawskiego metra, z którymi wcześniej PBDiM współpracowało, wskazują na to, że doświadczenie konsorcjum, które zdobyło łódzkie zamówienie, jest przede wszystkim formalne. Cały projekt budowy centralnego odcinka II linii metra był ogromny i obejmował także duży zakres robót drogowych i odtworzeniowych. Jednak główne prace związane z drążeniem tuneli i budową podziemnych obiektów kubaturowych wykonywały ekipy włoskie i tureckie. Przedstawiciele wykonawców warszawskiego metra wskazują, że udział PBDiM w tej części prac był minimalny. Słychać opinie, że zwycięskie konsorcjum przeszarżowało z ofertą w Łodzi, licząc na rozwinięcie współpracy z podwykonawcami. Obecna sytuacja na rynku sprawia jednak, zdaniem naszych rozmówców, że firmy mające doświadczenie w pracach tunelowych niekoniecznie mogą chcieć podejmować współpracę z podmiotem takiego doświadczenia niemającego.

Warto oczywiście zaznaczyć, że firmy budujące obecnie metro w Warszawie, z którymi rozmawialiśmy, również składały oferty na łódzki projekt. Niemniej jednak także przedstawiciele warszawskiego metra potwierdzają niewielki udział PBDiM w warszawskim projekcie (uczestnictwo PBDiM w konsorcjum było, zdaniem rozmówców, wskazane z uwagi na posiadanie laboratorium zajmującego się badaniem mieszanek betonowych; teraz zarówno Astaldi, jak i Gulermak złożyli i składają oferty na warszawskie metro samodzielnie bądź razem, ale bez PBDiM). To wszystko pozostaje jednak głosami nieoficjalnymi – zarówno przedstawiciele wykonawców, jak i warszawskiego metra oficjalnie komentować projektu, którego nie realizują, nie chcą.

PKP PLK: Nie ma sygnałów o problemach

PKP PLK nie widzą w tej chwili żadnych powodów do obaw. – Oczywiście każda inwestycja jest ryzkowna. To specyficzny projekt, który dotyczy budowy tunelu o długości ponad 3 km pod centrum Łodzi. Na chwilę obecną nie przewidujemy jednak żadnych przeszkód. Nie ma żadnych sygnałów świadczących o problemach z realizacją. Trwają, zgodnie z harmonogramem, prace projektowe – zapewnia Ireneusz Merchel.

Zgodnie z harmonogramem w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy – czyli do 28 października 2018 r. – wykonawca ma złożyć przynajmniej jeden wniosek o pozwolenie na budowę. Zgodnie z zapowiedziami pierwsze prace budowlane mają dotyczyć pobocznych elementów inwestycji, takich jak kładki dla pieszych. Cały projekt ma potrwać cztery lata. Pozostaje mieć nadzieję, że obawy są na wyrost i wykonawcy łódzkiego tunelu faktycznie rozszerzyli swój potencjał, dzięki czemu bez problemów zrealizują swój pierwszy większy projekt związany z drążeniem tuneli pod tkanką miejską.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (1352)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (1352)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS