Rok 2017 był dla ŁKA rokiem sukcesów frekwencyjnych oraz poszerzania oferty. W przyszłym roku spółka będzie chciała kontynuować dobrą passę oraz rozpocząć obsługę nowych tras – mówi prezes zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski. Docelowy model obsługi kolejowej województwa zostanie jednak wcielony w życie dopiero po wybudowaniu tunelu średnicowego między stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz Żabieniec.
Według prognoz do końca roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiezie 3 819 000 pasażerów. – To o 52% więcej niż w roku 2016, kiedy z pociągów ŁKA skorzystało 2 520 000 osób – zaznacza prezes przewoźnika. Jak wyjaśnia, tak szybki wzrost jest efektem kilku czynników: sukcesywnego zwiększania liczby połączeń na obsługiwanych trasach, pełnej integracji taryfowej z łódzkim lokalnym transportem zbiorowym, rozwoju kanałów dystrybucji biletów, a także otwarcia dworca Łódź Fabryczna w grudniu ubiegłego roku.
Coraz lepsza gospodarka taborem
W mijającym roku praca eksploatacyjna wyniosła 2 380 000 pociągokilometrów. Również jej wartość wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym, choć nie tak mocno, jak liczba przewiezionych pasażerów – była o 17% większa, niż w roku 2016. – Zwiększenie pracy eksploatacyjnej było możliwe dzięki systemowi efektywnego zarządzania taborem, za który zresztą Spółka otrzymała
nagrodę im. Ernesta Malinowskiego podczas tegorocznych Targów Trako. ŁKA posiada zaledwie 20 sztuk pojazdów FLIRT3 – przypomina prezes. Niezmieniony pozostał przy tym poziom rekompensaty wypłacanej przez samorząd województwa.
Do popularności przewoźnika przyczyniła się również integracja biletowa z transportem lokalnym w Łodzi, a dla weekendowych połączeń ŁKA Sprinter – także w Warszawie. Współpracę z warszawskim ZTM przewoźnik nawiązał jeszcze w 2016 r. – Osoby podróżujące pociągami na trasie Łódź – Warszawa mogą na podstawie biletu kolejowego kontynuować podróż komunikacją lokalną w tych miastach – informuje Malinowski. Dodatkowo od 2 kwietnia bieżącego roku w Łodzi obowiązuje
honorowanie biletów ŁKA – MPK Łódź. – Efekty widać w zapełnionych pociągach kursujących w ramach miasta i aglomeracji łódzkiej. Notujemy dwukrotnie większą liczbę pasażerów na tych odcinkach, niż w minionym roku – podkreśla prezes. Proces ten będzie kontynuowany: tuż przed Bożym Narodzeniem spółka poinformowała, że od 2 stycznia na terenie województwa łódzkiego będzie obowiązywać pełne wzajemne honorowanie biletów
ŁKA i Przewozów Regionalnych na poszczególnych trasach. ŁKA jest też na etapie finalizowania prac z PKP Informatyka, operatorem systemu sprzedaży „Wspólnego Biletu” Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz PKP.
Efekt Łodzi Fabrycznej
ŁKA kontynuowała też rozwój kanałów sprzedaży i ofert biletowych. Były to zarówno promocyjne oferty stałe, jak i okazjonalne. Mieszkańcy województwa, a także Warszawy, mogli po obniżonej cenie dotrzeć do atrakcji regionu (Parowozownia Skierniewice, kolej wąskotorowa i Arboretum w Rogowie) oraz na najważniejsze wydarzenia (Light Move Festival w Łodzi, Boże Ciało w Łowiczu, Skierniewickie Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw). 10 grudnia we współpracy z PKS Sieradz ŁKA wprowadziła pierwsze wspólne
połączenia autobusowo-kolejowe, dzięki którym mieszkańcy południowo-zachodniej części Łódzkiego mogą szybciej i taniej dotrzeć do stolicy regionu. Prezes deklaruje chęć rozwijania tego typu oferty w całym województwie.
– Nie bez znaczenia dla wzrostu liczby pasażerów, zwłaszcza w obrębie Łodzi było otwarcie w grudniu 2016 dla ruchu kolejowego
Dworca Łódź Fabryczna. Zlokalizowany w centrum miasta dworzec ułatwił podróżowanie po mieście. W okresie styczeń – październik 2017 roku skorzystało z niego łącznie blisko 350 000 pasażerów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – przytacza Malinowski.
Oprócz wspomnianej już nagrody im. Ernesta Malinowskiego ŁKA otrzymała także nagrodę
Odpowiedzialna Społecznie Firma Kolejowa Roku za działania na rzecz osób niepełnosprawnych. – Mogę śmiało powiedzieć, iż pod tym względem jesteśmy najbardziej przyjaznym przewoźnikiem w Polce, zarówno pod względem dostosowania taboru, przeszkolenia obsługi, jak i punktów infrastruktury, na stronie internetowej kończąc. Potwierdza to nagroda Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, która została nam przyznana w kategorii „Pasażer z niepełnosprawnością” – przekonuje prezes przewoźnika. Nagrody przyznawano ŁKA także za działania promocyjne – najważniejsza z nich to Złoty Spinacz za obsługę przejazdu z Warszawy do Łodzi na premierę filmu Andrzeja Wajdy „Powidoki”.
2018 rokiem zakupów taboru
Nadchodzący rok ma być czasem dalszego rozwoju ŁKA. – W 2018 r. zostaną zrealizowane dwa projekty taborowe: zakup
14 pociągów Impuls II oraz rozbudowa o środkowy człon 10 posiadanych FLIRTów. Potrzebujemy dodatkowych składów do obsługi nowych tras, ale i obecnych, na których frekwencja stale wzrasta – wyjaśnia Malinowski. Praca eksploatacyjna w porównaniu z rokiem 2017 zwiększy się o 12%. – Mamy również plany w zakresie rozwoju ofert i systemu sprzedaży. Chcemy umacniać pozycję na rynku, na którym przewoźnicy samorządowi, tacy jak ŁKA obsługują 46% ogółu przewozów – deklaruje prezes.
– Czekamy także na podpisanie przez PKP PLK umowy na budowę tunelu średnicowego, który zmieni układ połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych – dodaje nasz rozmówca (pierwsze pociągi mają przejechać tunelem w roku 2021). Przyszły rok to również początek prowadzonych przez łódzki Urząd Marszałkowski inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, wśród których prezes wymienia budowę nowych przystanków kolejowych, dokończenie wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska oraz elektryfikację linii nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno.
Łódzki przewoźnik intensywnie przygląda się ponadto działaniom rządu związanym z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego i Kolei Dużych Prędkości. – Jeżeli inwestycja ta zostanie zrealizowana, skorzysta na niej także region łódzki. Dzięki niej mieszkańcy Kutna, Łowicza czy Skierniewic będą mogli korzystać z szybkiego połączenia ze stolicą regionu, a także w kierunku Warszawy czy Wrocławia. Inne miasta, takie jak Brzeziny, dzięki budowie nowej linii zyskają dostęp do kolei – uważa prezes, choć ze strony rządowej ani PKP PLK nie było dotychczas deklaracji umożliwienia zatrzymania pociągów w tym satelickim mieście Łodzi.