Partnerzy serwisu:
Pasażer

Wakacje na kolei: O ponad 5 milionów pasażerów więcej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Wakacje na kolei: O ponad 5 milionów pasażerów więcej
fot. PKP Intercity
W lipcu i sierpniu z usług kolei skorzystało ponad 74,7 mln pasażerów, co oznacza wzrost o ponad 5,3 mln (o 7,7%) w porównaniu z rokiem poprzednim. Sierpień okazał się historycznie najlepszym miesiącem pod względem liczby podróżnych oraz wartości pracy przewozowej, natomiast lipiec był rekordowy pod względem pracy eksploatacyjnej – informuje Urząd Transportu Kolejowego. Pociągi stają się też z wakacji na wakacje coraz bardziej punktualne.

Aż 9 przewoźników odnotowało w lipcu i sierpniu co najmniej dwucyfrowy wzrost przewozów w porównaniu z ubiegłorocznymi wakacjami. Były to między innymi: Koleje Małopolskie (11,4%), PKP Intercity (12,2%), Koleje Dolnośląskie (17,5%), Arriva (19,4%). Wyniki pozostałych – RegioJet (20,4%), SKM Warszawa (29,7%), WKD (51,7%), Parowozowni Wolsztyn (135,7%) i Leo Express (146,3%) – należy traktować raczej jako anomalie mające związek z efektem niskiej bazy: operatorzy ci albo radykalnie zwiększyli w stosunku do ubiegłego roku liczbę połączeń, albo przestali zmagać się z utrudnieniami spowodowanymi przez prace infrastrukturalne. Gorsze wyniki odnotowały za to: PKP SKM Trójmiasto (-3%) i Koleje Śląskie (-5,5%).

Większość przewoźników ma powody do zadowolenia

Najwięcej pasażerów (ponad 18,1 mln) przewiozły w lipcu i sierpniu PKP Intercity. Wynik Polregio – ponad 17,3 mln podróżnych – był tylko nieznacznie słabszy od przewoźnika dalekobieżnego. Na trzecim miejscu znalazły się Koleje Mazowieckie, które w obu miesiącach przewiozły prawie 11 mln osób.

Zgodnie z ogólną tendencją, widoczną przez cały rok, również sezon wakacyjny 2025 r. przyniósł większości przewoźników lepsze wyniki niż w tym samym okresie 2024 r. PKP Intercity obsłużyło prawie 1,97 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej (+12,2%). W przypadku Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie wzrost wyniósł 0,85 mln pasażerów (+29,7%), a Kolei Mazowieckich – 0,83 mln (+8,1%). Wysoka frekwencja czasami przyczyniała się też jednak do opóźnień: najczęstszą ich przyczyną (165 wszystkich opóźnień), jak co roku w sezonie letnim, była wydłużona wymiana pasażerska na stacjach i przystankach.

Pod względem liczby pasażerów i pracy przewozowej lepszy od lipca był sierpień. Przewozy wyniosły wtedy prawie 38,1 mln pasażerów, a praca przewozowa – 3,3 mld paskm. Wpływ na to miał zapewne długi weekend (14-17 sierpnia), który przyniósł także rekord przewozowy PKP Intercity. Praca eksploatacyjna wyższa była jednak w lipcu (19,9 mln pockm wobec 19,7 mln w sierpniu).

Punktualność nie ucierpiała

Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra podkreśla, że liczba pasażerów w lipcu i sierpniu była najwyższa od co najmniej 2012 r. Najwyższa od co najmniej dekady była też wartość pracy przewozowej (ponad 6,3 mld pasażerokilometrów) i eksploatacyjnej (ponad 39,6 mln pociągokilometrów).

Wraz z intensywnością ruchu rosną zwykle trudności w zapewnieniu punktualnej realizacji rozkładu jazdy. Zarządca infrastruktury i przewoźnicy – w ocenie UTK – sprostali temu zadaniu. Powołując się na dane PKP PLK, Urząd wylicza, że każdego dnia wakacji na tory wyjeżdżało średnio 6,1 tys. pociągów (w wakacje 2024 r. – blisko 5,6 tys., w 2023 r. – 5 tys., w 2022 r. – 4,9 tys., a w 2021 r. – 4,7 tys.). – Równocześnie poprawia się punktualność: z ponad 375,2 tys. uruchomionych w lipcu i sierpniu 2025 r. pociągów niemal 340,8 tys., (90,82%) dotarło do stacji docelowej z opóźnieniem nieprzekraczającym 6 minut (90,11% w 2024 r., 88,6% w 2023 r., 85,3% w 2022 r. i 87,9% w 2021 r.) – czytamy w opracowaniu. Coraz rzadsze są też opóźnienia przekraczające 60 minut.

Najlepsze wyniki pod względem punktualności osiągnęły w lipcu i sierpniu: PKP SKM Trójmiasto (97,3%), SKM Warszawa (95,5%) oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna (95%). Najniższą punktualność odnotowało PKP Intercity (73,7%). Nawet w przypadku przewoźnika dalekobieżnego (którego pociągi ze względu na samą długość tras są bardziej podatne na opóźnienia) widać jednak poprawę: w wakacje 2024 r. wskaźnik punktualności wynosił 71,9%, a w 2023 – 66,6%.

Kolej częścią all inclusive?

– Warto podkreślić, że długodystansowe połączenia do miejscowości turystycznych w Polsce dostępne są już nie tylko w ofercie przewoźnika dalekobieżnego, lecz także wybranych spółek regionalnych – zauważa prezes UTK. Jako przykłady podaje relacje pociągów uruchamianych przez Koleje Dolnośląskie (KD Premium Nadmorski, Wrocław – Świnoujście, 481 km), Koleje Mazowieckie (Słoneczny, Warszawa – Ustka, 479 km), Koleje Wielkopolskie (Bursztynek, Poznań – Kołobrzeg, 265 km), Arrivę (Latarnik, Bydgoszcz – Hel, 257 km) i Polregio (Rzeszów – słowackie Medzilaborce, 202 km).

Maleje za to średnia odległość, na jaką podróżował pasażer kolei. W lipcu i sierpniu 2025 r. wyniosła ona 84,7 km. – To nieznacznie mniej (o 1 km) niż rok wcześniej, kiedy ta wartość wyniosła 85,7 km – informuje UTK.

Urząd zauważa, że czynnikiem decydującym o wyborze kolei mógł być dla wielu pasażerów czas przejazdu, coraz częściej konkurencyjny wobec podróży samochodem. Potencjał rozwoju – w zakresie komfortu podróży, a z drugiej strony wzbogacania jej o usługi towarzyszące – wciąż jest jednak duży. – Przykłady z innych krajów pokazują, że kolej może być integralną częścią szerszego produktu turystycznego, łącząc transport z ofertą atrakcji i doświadczeń turystycznych – wskazuje Góra.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

14 października PKP Intercity pobiły rekord liczby pasażerów

Pasażer

14 października PKP Intercity pobiły rekord liczby pasażerów

Redakcja/inf. pras. 15 października 2025

Polregio o rekordowych wakacjach

Pasażer

Polregio o rekordowych wakacjach

Polregio 09 października 2025

Wrzesień w PKP Intercity: 7,4 mln pasażerów

Pasażer

Wrzesień w PKP Intercity: 7,4 mln pasażerów

Roman Czubiński 08 października 2025

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

14 października PKP Intercity pobiły rekord liczby pasażerów

Pasażer

14 października PKP Intercity pobiły rekord liczby pasażerów

Redakcja/inf. pras. 15 października 2025

Polregio o rekordowych wakacjach

Pasażer

Polregio o rekordowych wakacjach

Polregio 09 października 2025

Wrzesień w PKP Intercity: 7,4 mln pasażerów

Pasażer

Wrzesień w PKP Intercity: 7,4 mln pasażerów

Roman Czubiński 08 października 2025

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij