Końcówka roku jest dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej bardzo pomyślna. Rośnie liczba pasażerów, pojawiają się kolejne kanały dystrybucji biletów, a w badaniach ankietowych podróżni wystawiają pozytywne oceny. W dodatku rozstrzygnięty właśnie w sposób ostateczny przetarg na dostawę nowego taboru pozwala ze spokojem planować dalszą ekspansję.
Z doświadczenia wynika, że przewozy osiągają zwykle największą wartość w październiku, by w listopadzie i grudniu lekko zmaleć. Teraz sytuacja jest zupełnie inna. – Statystyki w grudniu mocno poszły w górę. Prawdopodobnie będzie to rekordowy miesiąc w dotychczasowej historii ŁKA – przewiduje wiceprezes ŁKA Janusz Malinowski.
„Efekt Fabrycznej” działa
W pociągach ŁKA zaobserwowano „efekt Łodzi Fabrycznej”: w ciągu 11 dni od otwarcia stacji liczba pasażerów w pociągach wzrosła o 17%, najbardziej – w kursach łączących dworzec w centrum Łodzi z Koluszkami, Skierniewicami oraz Zgierzem. – Dworzec Łódź Fabryczna i zlokalizowane na nim Centrum Obsługi Pasażera to świadectwo tego, jak kolej zmienia się na korzyść pasażera – ocenił marszałek województwa Witold Stępień. Przewoźnik spodziewa się, że liczba pasażerów ŁKA przekroczy w tym roku 2,5 miliona, a w przyszłym – 3,2 mln. Jeśli plan dla bieżącego roku uda się wykonać, będzie to oznaczało 27-procentowy wzrost przewozów w stosunku do 2015 r.
– W mijającym roku uruchomiliśmy połączenia do Skierniewic i Warszawy. W tym ostatnim przypadku zaoferowaliśmy bardzo korzystną ofertę przejazdów komunikacją miejską w cenie biletu zarówno w stolicy, jak i w Łodzi – przypomniał Malinowski. W tym roku mocno rozrosły się systemy sprzedaży biletów ŁKA. – Nasze bilety sprzedają 4 portale internetowe, a także kasy biletowe nasze i innych przewoźników: Przewozów Regionalnych, Kolei Mazowieckich, Kolei Wielkopolskich i PKP Intercity – wyliczył Malinowski. Od 1 stycznia 2017 r. będą one sprzedawane dodatkowo w kasach PKP IC także poza województwem łódzkim. Kolejnym kanałem sprzedaży są stacjonarne i mobilne biletomaty łódzkiego MPK.
W styczniu umowa z Newagiem?
Co pół roku, w maju i listopadzie, przewoźnik przeprowadza badania satysfakcji podróżnych. – Nota, którą otrzymaliśmy, jest bardzo wysoka, bliska dziesiątki. Zadowolenie pasażerów przekłada się także na wyniki finansowe – cieszy się wiceprezes. ŁKA planuje zamknąć rok zyskiem.
Według marszałka rozpoczęcie obsługi stacji Łódź Fabryczna można traktować jako symboliczne zwieńczenie pierwszego etapu ŁKA. Pociągi spółki kursują po wszystkich trasach przewidzianych w projekcie, a nawet na odcinkach wykraczających poza jego zakres (pociągi osobowe wydłużone z Koluszek do Skierniewic oraz ŁKA Sprintery Łódź – Warszawa).
Na rozpoczęcie obsługi kolejnych odcinków (do Radomska i Tomaszowa Mazowieckiego, a także na zwiększenie częstotliwości na obecnych trasach) pozwoli rozstrzygnięty już ostatecznie
przetarg na 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które dostarczy Newag. – Spodziewamy się podpisania umowy z wykonawcą w styczniu – deklaruje marszałek. Obecnie trwa weryfikacja niezbędnych dokumentów. Pierwsze pojazdy dotrą do ŁKA wiosną 2018 r., a do służby na nowych trasach wejdą w grudniu tego roku.