Do Gdańska przyjechał w miniony piątek pierwszy w historii pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Został uruchomiony, aby przywieźć młodzież ze szkół w regionie na gdańskie targi TRAKO. Za cztery lata ŁKA planuje uruchomić regularne pociągi przyspieszone nad morze, jednak najpierw musi pozyskać odpowiednio pojemny tabor.
Pierwszy w historii przejazd ŁKA do Trójmiasta miał związek z zakończonymi w ostatni piątek targami TRAKO 2025. Przewoźnik uruchomił specjalny pociąg do Gdańska dla ponad stu uczniów szkół średnich z województwa łódzkiego (z Łodzi, Zduńskiej Woli oraz Koluszek), którzy wzięli udział w Dniu Edukacji i Kariery.
Trasa była nietypowa: ze stacji Łódź Widzew (odjazd o 4:11) pociąg dotarł do Gdańska przez Zduńską Wolę Karsznice (ze zmianą czoła) i magistralę węglową. Na stację Gdańsk Główny pociąg wjechał po 9 rano. Do obsługi połączenia skierowano jedną z
pięciu posiadanych jednostek hybrydowych, co pozwoliło odwiedzić oprócz Gdańska i Gdyni także Hel.
Plany Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej związane z pociągami nad morze są jednak znacznie bardziej ambitne. Jak pisaliśmy w marcu,
spółka zamierza uruchamiać pociągi weekendowe do Trójmiasta. Czas jazdy przyspieszonych pociągów kategorii ŁKA Sprinter (na niesprecyzowanej dotąd trasie) miałby wynosić około 3,5 godziny.
Z ŁKA nad morze nie pojedziemy jednak w przyszłym roku. Warunkiem uruchomienia pociągów w tym kierunku jest rozbudowa taboru. Do Gdańska i Gdyni miałyby dojechać pięcioczłonowe EZT, które z racji większej pojemności oraz wyposażenia w dwie toalety mają być nieco lepiej przystosowane do obsługi połączeń na trasach dłuższych niż do Warszawy. Zakładany termin dostawy tych pojazdów to rok 2029.
Jak informowaliśmy niedawno, w przetargu na 6 długich jednostek z opcją na 12 kolejnych
złożono dwie oferty. Zarówno Pesa, jak i Newag oczekują jednak ceny przekraczającej kosztorys inwestorski: do propozycji pierwszej z firm należałoby dopłacić ponad 64 mln zł, a do drugiej – aż 80 milionów. Nie wiadomo na razie, jaką decyzję podejmie zamawiający po analizie ofert.
Przypomnijmy, że na targach TRAKO ŁKA wraz z Pesą
przedstawiła egzemplarz pojazdu najnowszej zamówionej już serii – 60 WE (Elf 3.0). Trzyczłonowe EZT tego typu mają zacząć przewozić pasażerów (choć nie do Trójmiasta) w czerwcu przyszłego roku.