Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pesa i Newag chcą dostarczyć nowe pociągi dla ŁKA

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
04-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pesa i Newag chcą dostarczyć nowe pociągi dla ŁKA
fot. Daniel Siwak
W maju 2025 roku został ogłoszony przetarg na nowe elektryczne zespoły trakcyjne dla województwa łódzkiego (użytkować je będzie Łódzka Kolej Aglomeracyjna). Za kilka lat na tory wyjechać może nawet 18 nowych składów aglomeracyjnych, które mogą pojechać także do Trójmiasta. Wiemy, kto chce dostarczyć nowe pojazdy. 

Historia tego zamówienia sięga jeszcze końca stycznia tego roku. Wtedy właśnie padła pierwsza deklaracja zakupu nowych EZT, które trafią do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Postępowanie jednak nie rozpoczęło się ani w lutym, ani w kwietniu. Udało się je ogłosić dopiero pod koniec maja.

Zamówienie dotyczące 5-członowych pociągów zostało podzielone na część podstawową i opcję w proporcjach: 6+12, co da w sumie 18 nowych jednostek. Wraz z dostarczeniem tych pojazdów producent będzie zobowiązany utrzymywać je przez 25 lat (w ramach zamówienia podstawowego), a w sumie przez 30 lat – w ramach opcji.

– Na zakup pociągów samorząd województwa przeznaczył niemal 320 mln złotych, z czego 220 mln to środki z Funduszy Europejskich dla Łódzkiego. To inwestycja w nowoczesny, sprawny i bezpieczny transport w regionie – powiedział prezes ŁKA Maciej Sobieraj.

Nowe pociągi dla ŁKA. W budżecie ponad pół miliarda złotych

Pierwotnie zainteresowanego producenta lub producentów mieliśmy poznać już na początku lipca. Kilkakrotnie przekładano jednak termin. Oferty na dostawę oraz utrzymanie 5-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych zostały otwarte w czwartek, 4 września. Zgłosiło się dwóch potencjalnych producentów: 
  • Pesa S.A. z Bydgoszczy: 588,9 mln zł – zamówienie podstawowe, 1,33 mld zł – zamówienie opcjonalne 
  • Newag S.A. z Nowego Sącza: 604,4 mln zł – zamówienie podstawowe, 1,37 mld zł – zamówienie opcjonalne
Województwo łódzkie przeznaczyło na zamówienie podstawowe 524,1 mln zł: utrzymanie pociągów to kwota 205,9 mln zł, a 318,2 mln zł to koszt zakupu taboru. Oznacza to, że na ostateczne rozstrzygnięcie będziemy musieli jeszcze poczekać, bo żadna z ofert nie mieści się w założonym budżecie. Do najtańszej trzeba dołożyć blisko 65 mln zł. Przed wyborem najkorzystniejszej oferty – o ile postępowanie nie zostanie unieważnione – wszystkie zostaną sprawdzone pod kątem formalnym.

Pierwsza partia sześciu EZT-ów miałaby zostać dostarczona w 2029 roku. Natomiast pozostałe 12 jednostek – w ramach prawa opcji – województwo pozyskałoby raczej nie wcześniej niż po roku 2030. Przynajmniej takie były ostatnie deklaracje.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Województwo podlaskie ogłosiło przetarg na pociągi hybrydowe

Tabor i technika

Województwo podlaskie ogłosiło przetarg na pociągi hybrydowe

Jakub Rösler 20 listopada 2025

PLK SA kontynuują modernizację linii 8

Infrastruktura

PLK SA kontynuują modernizację linii 8

PKP PLK 19 listopada 2025

Mazowieckie: Będą prace na liniach 29 i 36

Infrastruktura

Mazowieckie: Będą prace na liniach 29 i 36

Roman Czubiński 16 listopada 2025

Zobacz również:

ŁKA w październiku: Nowy rekord miesięczny i dzienny

Pasażer

ŁKA w październiku: Nowy rekord miesięczny i dzienny

ŁKA, opr. RC 05 listopada 2025

Łódzkie z nowościami w grudniowym rozkładzie jazdy ŁKA

Pasażer

ŁKA: Jesienne utrudnienia na „Wiedence”

Pasażer

ŁKA: Jesienne utrudnienia na „Wiedence”

Roman Czubiński 09 października 2025

Pozostałe z wątku:

Województwo podlaskie ogłosiło przetarg na pociągi hybrydowe

Tabor i technika

Województwo podlaskie ogłosiło przetarg na pociągi hybrydowe

Jakub Rösler 20 listopada 2025

PLK SA kontynuują modernizację linii 8

Infrastruktura

PLK SA kontynuują modernizację linii 8

PKP PLK 19 listopada 2025

Mazowieckie: Będą prace na liniach 29 i 36

Infrastruktura

Mazowieckie: Będą prace na liniach 29 i 36

Roman Czubiński 16 listopada 2025

Zobacz również:

ŁKA w październiku: Nowy rekord miesięczny i dzienny

Pasażer

ŁKA w październiku: Nowy rekord miesięczny i dzienny

ŁKA, opr. RC 05 listopada 2025

Łódzkie z nowościami w grudniowym rozkładzie jazdy ŁKA

Pasażer

ŁKA: Jesienne utrudnienia na „Wiedence”

Pasażer

ŁKA: Jesienne utrudnienia na „Wiedence”

Roman Czubiński 09 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij