Sieć kolejowa na Kubie zostanie kompleksowo zmodernizowana przez spółkę-córkę Kolei Rosyjskich. W Hawanie w obecności premiera Rosji Dmitrija Miedwiediewa i przewodniczącego Rady Państwa Republiki Kubańskiej Miguela Díaz-Canel Bermudeza podpisano umowę Kolei Kubańskich z RŻD Holding w tej sprawie. Drugim podpisanym dokumentem był list intencyjny dotyczący szerszej współpracy w zakresie transportu kolejowego.
Jak zapewnił przewodniczący rady RŻD Oleg Biełoziorow, holding RŻD dysponuje potrzebnymi do realizacji takich przedsięwzięć mocami przerobowymi oraz technologiami. – Jesteśmy gotowi do dzielenia się doświadczeniem i współpracy w formule partnerstwa długoterminowego – zaznaczył. Modernizacja systemu transportowego ma przynieść duże korzyści kubańskiej gospodarce, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa i prędkości zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. Kolej po modernizacji ma spełniać kryteria zrównoważonego transportu, pozostając dostępną dla społeczeństwa pod względem cen.
Długość przeznaczonych do modernizacji linii przekracza 1000 km. Najdłuższą z nich jest trasa Hawana – Santiago de Cuba (835 km). Zarówno projektowaniem, jak i pracami budowlanymi zajmą się firmy rosyjskie. Również z Rosji mają pochodzić zastosowane technologie, elementy nawierzchni oraz sprzęt. Dodatkowo przeszkolenie na rosyjskich uczelniach mają przejść pracownicy kubańskich kolei, wytypowani do obsługi przyszłego centrum sterowania siecią.
Realizacja kontraktu ma potrwać 10 lat. Jego wartość wynosi 1,88 mld euro. Źródła finansowania zostaną określone w późniejszych umowach międzypaństwowych. Przygotowania do zawarcia umowy
sygnalizował już w czerwcu bieżącego roku pierwszy zastępca szefa RŻD Aleksander Miszarin.
Nie jest to pierwszy kontrakt na Kubie, realizowany przez rosyjskie firmy z branży transportowej w ostatnich latach. Od 2013 r. Koleje Kubańskie eksploatują rosyjskie wagony motorowe CB10, które później zaczęły być produkowane na licencji także na miejscu w Cárdenas. Przed trzema laty zakończyła się dostawa
363 wagonów towarowych rosyjskiej spółki RM Rail. W styczniu bieżącego roku informowaliśmy o zamówieniu w Briańskich Zakładach Mechanicznych
23 lokomotyw spalinowych.
Rosyjskie zakłady modernizują też starsze typy lokomotyw, sprowadzone na wyspę jeszcze w czasach radzieckich. Innym obszarem współpracy jest lotnictwo: na szczeblu rządowym uzgodniono niedawno
pomoc strony rosyjskiej w odbudowie floty lotniczej kubańskiego przewoźnika narodowego Cubana de Aviación.